GR512 Lubbeek-Vertrijk

March 20, 2022
March 2022

near Wouwerdries, Wallonia (Belgique)

Een deel van de GR512, de Brabantse Heuvelroute tussen Diest en Geraardsbergen.
De wandeling vertrekt aan de N2 (weg Diest-Leuven) thv vlakbij de bushalte Schubbeek.
Via een smalle weg dadelijk in Zuidelijke richting weg van de N2. Door een klein natuurgebiedje, De Spicht via een reeks kleine wegjes, bospaadjes en onverharde veldweggetjes passeert de wandeling ten oosten van de dorpskern van Lubbeek.
Vrij snel gaat de route aan de Keiberg en de Heurebeekstraat Boutersem in.
De route gaat op hetzelfde elan verder en via enkele huizengroepen en gehuchtjes komt de route vrij plots uit op een drukke weg (N3) in het centrum van Boutersem.
Via een smal paadje tot op een marktpleintje aan het kerkje (onze route loopt ietsje anders!!! - het oude GR-traject).
Het kerkje passeren en de weg volgen tot een spoorwegbrugje. Net voor het brugje linksaf (GR verlaten) loopt het wegje naar het station.

Brakumdreef

Mooie dreef, ten oosten van Lubbeek en zijstraatje van de Binkomstraat. De dreef loopt voorbij een landhuis met mooie uitgestrekte en onderhouden tuin.

Kapel Onze-Lieve-Vrouw Van Sterreborne

Gelegen naast een voetbalveldje, en startpunt van enkele lokale wandelingen

Spicht

Een klein natuurgebiedje. Een kleine vallei, kan volgens mij erg drassig zijn, met een beekje.

Boutersem kerk + station Vertrijk

Eens voorbij de drukte van de N3 loopt de route recht naar het rustige marktje bij de kerk van Boutersem (infobord over de slag bij Boutersem tijdens de 10-daagse veldtocht 1830) Geen bevoorrading, wel één cafe.