GR5 Stolzembourg - Bettel

June 17, 2013

near Keppeshausen, Rheinland-Pfalz (Deutschland)

In dit deel van de route wordt de wandelaar regelmatig geconfronteerd met de grote waterkrachtcentrales van Vianden. De wakkere wandelaar merkt in Stolzembourg aan de brug al de eerste "bouwwerken" op de Sure. We blijven echter niet in het dal want ter hoogte van de brug begint de GR aan de klim naar de Niklosbierg. Wie de moed heeft om aan de parking de trappen op te lopen ziet het resultaat van enorme graafwerken. De top van deze berg werd afgegraven en er is een groot meer aangelegd. Dit gebeurde allemaal in het kader van deze waterkrachtcentrales. Terug op de route blijft deze even langs het bassin aflopen (langs een drukke weg) om vervolgens ag te dalen naar een lagergelegen bassin. De route loopt echter langs een zijarm van dit meer en de wandelaar krijgt er niet zoveel van te zien, buiten enkele gebouwen. Een klim langs een kapel en verder het plateau op. Eens de stoeltjeslift gepasseerd afdalen naar het bekende kasteel van Vianden, langs de jeugdherberg aan de rand van het centrum passeren vervolgens een klim naar een hogergelegen deel. Het Centrum van Vianden laat deze route links liggen. Eens Vianden gepasseerd komt de route aan de hoofdweg Vianden - Diekirch. De GR loopt parallel met deze weg, maar over een oude en verharde spoorwegbedding. Deze bedding verlaten juist voor Bettel en de route volgen tot het centrum.