GR5, etappe 9, grens België naar Kohnenhof

Photo ofGR5, etappe 9, grens België naar Kohnenhof Photo ofGR5, etappe 9, grens België naar Kohnenhof Photo ofGR5, etappe 9, grens België naar Kohnenhof

May 12, 2019
May 2019

near Ouren, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

De tocht door de Ardennen is ongeveer 160km tot de Luxemburgse grens. Kenmerkt zich door een groene natuur en mooie vergezichten. Je loopt over het algemeen over smalle bos en heuvelpaden. Ook passeer je de bekende plaatsen zoals Spa, Stavelot, Vielsalm en Banneux.

Nu Luxemburg in; langs de grens met Duitsland volg je de rivier de Our in zuidelijke richting.
Deze stroomt uiteindelijk in de Sure die we ook weer verder volgen, totdat deze bij Wasserbillig in de Moesel stroomt. Nu gaan we de Moesel volgen tot het drielandenpunt; Luxemburg, Duitsland en Frankrijk bij Schengen.

Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Vandaag de negende etappe voor onze wandelsite Wikiloc en de eerste wandeling op Luxemburge grond.
We starten bij het grensbord Luxemburg. Hier is ook het monument van Europa ter herinnering aan de oprichting van dit samenwerkingsverband. Ook is hier het drielandenpunt van Belgie, Luxemburg en Duitsland. Er zijn 3 grensstenen te vinden en er is een mogelijkheid lopend Duitsland in te gaan via een voetbrug.

We gaan in zuidelijke richting de grensrivier Our volgen. Het pad is grotendeels onverhard en stijgt en daalt herhaaldelijk. Ook steken we een 6tal beekjes over die de door de vele regen van afgelopen week overvloedig water lozen in de Our. De Our zelf is ook behoorlijk gezwollen maar vormt geen gevaar voor ons of de op de oevers gelegen campings.

Na ruim 20 km komen wij aan op onze camping Kohnenhof op de oever van de Our.

Op de grens

Grens Luxemburg en België. Dit is de doorgaande weg tussen beide landen. Ook is hier het drielandenpunt met Duitsland. Als je de voetbrug overgaat sta je in Duitsland. Bij het bruggetje staan ook nog 3 grens-stenen. Op dit startpunt staat ook het Europese gedenk-monument ter meerdere eer en glorie van de Unie.

PictographRiver Altitude 1,209 ft

Beekje stroomt de Our in

Aan het beekje en de Our een ruime picknick plaats. Op het pad zelf duidelijke wegwijzers.

PictographBridge Altitude 1,246 ft

Brug over beek die in de Our uitkomt

Op de bomen onderweg duidelijke en mooie tekens. Wij volgen in Luxemburg de gele stip. Soms staat daar ook als extra nog GR5 in geschilderd.

Smal pad langs de rotsen

Beneden stroomt de Our.

PictographBridge Altitude 1,261 ft

Weer een beekje die de Our voedt.

Wij droog over via het bruggetje. Saar natuurlijk er doorheen.

Bankje bij infobord

Uitleg over de vispassage beneden in de Our.

PictographRiver Altitude 1,185 ft

Door de regen gezwollen rivier Our

PictographCampsite Altitude 1,258 ft

Weer een beekje met bruggetje

En weer duidelijke tekens op de boom. Verdwalen is onmogelijk.

PictographRiver Altitude 1,181 ft
Photo ofEn nogmaals een bruggetje over de beek Photo ofEn nogmaals een bruggetje over de beek Photo ofEn nogmaals een bruggetje over de beek

En nogmaals een bruggetje over de beek

Alle beekjes komen een paar meter verder uit in de Our. Door de vele regen afgelopen week stroomt er genoeg water naar beneden.

De Kasselslay

Bij de wegwijzer gaat de route rechtdoor maar het loont de moeite om even rechtsaf omhoog te lopen. Steil maar je wordt beloont met een fantastisch uitzicht op de Our. Bankje staat klaar en de afdaling wordt gezegend door Maria. Hierna het paadje weer naar beneden lopen tot de wegwijzer en je weg rechts vervolgen.

PictographBridge Altitude 1,123 ft

Bruggetje met rustbankje

Hier kun je rustig gaan zitten en kijken hoe het water de Our in stroomt.

Photo ofUitzicht op camping 'Rellesmuhle' en de oude watermolen 'Rellesmuhle' Photo ofUitzicht op camping 'Rellesmuhle' en de oude watermolen 'Rellesmuhle'

Uitzicht op camping 'Rellesmuhle' en de oude watermolen 'Rellesmuhle'

PictographWaterfall Altitude 1,153 ft

Mooi bemost watervalletje. Wel een tje.

PictographRiver Altitude 1,111 ft

Hier is een mogelijkheid om de Our over te steken van Luxemburg naar Duitsland.

Dornauelsmuhle

De route blijft boven op de asfaltweg maar je kunt even gaan kijken bij deze horecazaak.

Hier rechtsaf bos in

Bij de wegwijzer "Kohnenhoff" volgen. Na een stuk asfalt loop je weer een prachtig bos in. Op sommige beukenbomen staan leuke gele stippen. Boven gekomen bos uit en een stukje langs de glooiende velden lopen. Aan de grens van een perceel staat een mobiele jachtstoel.

Vallei vol omgevallen bomen

Door deze vallei naar beneden richting eindpunt van deze etappe.

Officiële eindpunt etappe

Je komt hier uit het bos op de weg. De GR gaat dan rechtsaf verder een stukje over de weg en dan weer het bos in. Wij gaan linksaf, lopen 100 meter en zijn op de camping "Kohnenhof" onze camperstek.