GR5, etappe 8, Grufflingen naar grens Luxemburg

Photo ofGR5, etappe 8, Grufflingen naar grens Luxemburg Photo ofGR5, etappe 8, Grufflingen naar grens Luxemburg Photo ofGR5, etappe 8, Grufflingen naar grens Luxemburg

May 9, 2019
May 2019

near Neubrück, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

Voorbij Eben-Emael volgen de Hoge Venen en de Ardennen. Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Een werkelijk prachtige etappe deze 8e en laatste etappe op Wallonisch grondgebied. Of het komt omdat dit gebied tot 1919 Onder Pruisisch bewind stond en als vergoeding van de geleden oorlogsschade aan Belgie werd gegeven weten we niet, maar het is duidelijk een ander gebied dan de voorgaande etappe's.

Wat het nu precies is kunnen we niet duiden maar het lijkt allemaal meer geordend, schoner, minder stuk en opgeruimd te zijn.

Doordat we op de camping overnachten moeten we een klein stukje terug lopen om op de route te komen, hierna gaat het door velden en bossen in de richting van Burg Reuland.
Onderweg prachtige vergezichten, rust en ook nog wat wild gezien in de vorm van een vos, een wild zwijn en een paar reeën.

De vos was binnen een seconde verdwenen zodra hij ons opmerkte zodat er geen kans was een foto te maken. De reeën en het zwijn waren zo ver weg dat de foto's iets korrelig zijn.
Desondanks is het erg leuk zulke dieren te zien lopen.

In Burg Reuland is de oude burcht de trekpleister. Een burcht uit de 12e eeuw, in de 15e eeuw tot de17e eeuw bewoond door de familie Pallandt. In de kerk van Burg Reuland staat een tombe waarin een tweetal Pallandts liggen. Erg mooi.

Van Burg Reuland naar Ouren klimmen en dalen we regelmatig, lopen langs kleine beekjes en langs de grotere rivier de Our.

Even voor het dorp Ouren komen we langs St Peters Kirche, een oud kerkje met de statieweg omhoog langs de Riddersprong. Dit is een rotspunt boven de Our waar volgens de legende een ridder met geliefde te paard vanaf is gesprongen de our in.

In Ouren diverse horeca-gelegenheden uiteraard met de naam Riddersprong. Ooit heeft er dus een kasteel gestaan maar dat is op een paar overgebleven stenen kompleet verdwenen.

Als we nogmaals de Our oversteken en bij het drielandenpunt aankomen is dit het einde van onze tocht over Belgisch grondgebied. De volgende etappe's gaan door Luxemburg naar beneden tot de Franse grens. Op onze eigen site, te klikken op de extrene URL hieronder of op de link onder onze foto, staat bij GR5 de route in Google Maps.

PictographCampsite Altitude 1,726 ft

Wij moeten een paar honderd meter terug lopen om op de GR5 te komen.

De GR komt er van rechts bij.

Modderpad door het bos

Door het bos, langs de bosrand en over veldweg.

PictographPicnic Altitude 1,556 ft
Photo ofRustbank bij kruissteen op kruispunt Photo ofRustbank bij kruissteen op kruispunt Photo ofRustbank bij kruissteen op kruispunt

Rustbank bij kruissteen op kruispunt

Het bankje op de kruising heeft een fantastisch uitzicht rondom.

PictographReligious site Altitude 1,232 ft

PictographCastle Altitude 1,279 ft

Burchtruine in Burg Reuland

Ruinecomplex uit de 12e eeuw opgericht door de familie van Rulant. In de 15e eeuw in handen van de familie Pallandt die er een woonkasteel van maakte. 2 leden liggen in een marmeren tombe die in de kerk staat.

PictographReligious site Altitude 1,207 ft

Kerk in Burg Reuland

Mooi kerkje met tombe waarin 2 leden van de familie Pallandt, bewoners van de burcht in de 16e eeuw.

Rustbankje bij gedenksteen

Volgend bankje om te genieten van het uitzicht.

Begin groene tunnel in het bos

Bos uit zien we een ree, later nog een wildzwijn en een vos. De vos was te snel verdwenen en het varken is erg korrelig

PictographRiver Altitude 1,217 ft

Linksaf naar de doorwaadplaats

PictographPicnic Altitude 1,552 ft

Overdekte picknickplek

Even voorbij deze overdekte plek is er weer een mooi uitzicht op de vallei met het dorp Leithum.

PictographRiver Altitude 1,501 ft

Deze paal heeft al de gele stip die in Luxemburg wordt gebruikt als aanduiding van de GR.

Rustplek langs de rivier Our

Op kruising van weg en water. Hier komt de Schiebeek uit in de Our. Ook is hier de Riddersprong. Een Rots aan de overkant van de weg waar volgens het verhaal een ridder te paard met geliefde vanaf is gesprongen de Our in.

PictographReligious site Altitude 1,137 ft

St. Peterskerkje

We staan nu boven op de riddersprong. Volgens de legende is de ridder te paard hier met z'n geliefde naar beneden de Our in gesprongen.

Eindpunt van de kruiswegstatie die beneden bij de St.Peterskerk is begonnen.

PictographRiver Altitude 1,090 ft

PictographBridge Altitude 1,035 ft

Brug over de Our

Laatste meters door Belgie in de vallei van de Our met Luxemburg in de verte.

Photo ofEindpunt van de etappe aan de grens Photo ofEindpunt van de etappe aan de grens Photo ofEindpunt van de etappe aan de grens

Eindpunt van de etappe aan de grens

Hier is ook het Europees monument ter ere van de Europese Unie en het Drielandenpunt met 3 originele grens-stenen.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga May 12, 2019

Hallo lieve dappere WESjes,

Wat zijn jullie toch dappere Dodo’s!
    Ondanks regen kou en sneeuw toch de paden op en lanen in. Maar als we de foto’s zien is het ook meer dan de moeite waard. Liefelijke vergezichten met prachtig groen! Schattige kerkjes het kan niet mooier en afwisselender! Van de foto’s genieten we al volop met eigen ogen al dat moois aanschouwen is helemaal super! Gaan jullie nu in een keer door naar Nice??? Wat een conditie hebben jullie Top top. Doe voorzichtig en knuf voor Saar

Wicky en Erick May 12, 2019

Hallootjes daar in het noorden, weer dank voor jullie ontzettend leuke reactie. Zijn we erg blij mee en geeft weer energie om door te gaan op de ingeslagen weg. Het is ook erg leuk om foto's te maken, te bewerken en ze op internet te zetten ondanks de uren werk die daarin zitten. Vandaag ,zondag de 12e mei, zijn we in Luxemburg begonnen en we gaan tot de Franse grens en komen dan weer huiswaarts. Het gras staat dan ook weer te wachten na 4 weken. Lieve groetjes uit een nu zonnig Luxemburg.