GR5, etappe 6, Stavelot naar Vielsalm

Photo ofGR5, etappe 6, Stavelot naar Vielsalm Photo ofGR5, etappe 6, Stavelot naar Vielsalm Photo ofGR5, etappe 6, Stavelot naar Vielsalm

May 7, 2019
May 2019

near Stavelot, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

Voorbij Eben-Emael volgen de Hoge Venen en de Ardennen. Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Vandaag de zesde etappe van Stavelot naar Vielsalm.
Het lijkt wel een zogenaamde sprintetappe zoals ze in de wielersport zeggen, een redelijk korte afstand met in het begin 1 lange klim naar de top op 635 meter en dan 1 lange afdaling naar Vielsalm.

We lopen door het stadje Stavelot over de grote markt met z'n fontein en oude panden erlangs.
In een zijstraat staat de kerk van Stavelot, dus gaan we even kijken. Van buiten niet de moeite waard en zelfs een beetje vervallen maar binnen een pracht en praal.
Na de kerk vervolgt de route langs de abdij en de voetprint van het oude gebedshuis.
Alleen de toegangstoren staat nog overeind. Ook staat hier een groot monument voor de gevallen geallieerden uit de beide wereldoorlogen.
Via de brug over de rivier Ambleve verlaten we Stavelot en begint de klim omhoog over paden en landwegen. Voordeel van omhoog gaan is het mooie uitzicht.

Onderweg spotten we een ree en verderop zelfs een groep jonge wilde zwijnen. De ree was binnen no time zelf verdwenen en bij de zwijnen hebben wij niet te lang gestaan. Ooit vernomen dat als ze jongen hebben ze absoluut niet vriendelijk zijn.

De top op 635 meter is niet echt gemarkeerd, een beetje saai maar een top is een top dus een foto waard. Verderop is er een zitbankje met wel een mooi uitzicht de vallei richting Vielsalm in.

Afdalend lopen we nog door het gehucht Logbierme waar diverse rondwandelingen starten.
Verder door het bos naar beneden komen we zelfs een lokaal beroemde eik tegen. Dit is de enig over gebleven eik uit een vroeger woud dat hier heeft bestaan. Alles was gekapt in de 18e eeuw op deze na. Herplanting in de 19e eeuw is natuurlijk met snelgroeiende naaldbomen gedaan en pas tegenwoordig plant men weer loofbomen voor de broodnodige afwisseling in het ecosysteem.

Na nog een les in houtkap en afvoer met trekpaarden en een bezoek aan een kapelletje bereiken we Vielsalm, ons einddoel. Voordat we vertrekken nog een bezoekje aan de kerk.
Een minder fraai exemplaar uit de jaren 60. Ook al een beetje aan het aftakelen gezien de kapotte ramen en de waterschade-plekken op muren en plafond.

Het uitzicht over het stuwmeertje in Vielsalm is daar in tegen weer erg leuk.

PictographReligious site Altitude 1,197 ft

Sint-Sebastiaanskerk in Stavelot

De buitenzijde is niet veel maar binnen is het zeker de moeite waard. Interessant is de reliekschrijn uit 1286. Een zilveren kist met de relikwieën van de stichters van de abdij. De stenen doopvont uit de16e eeuw. De 18e eeuwse houten preekstoel met snijwerk. Het orgel en de diverse prachtige beelden achter het altaar en langs de muren.

PictographMonument Altitude 1,190 ft

Abdij van Stavelot

De oude abdijkerk is niet meer behalve de entree-toren met glas-in-lood raam. De voetprint van de kathedraal is bewaard gebleven zodat de omvang gemakkelijk te zien is. Naast de abdij een groot monument voor de gevallenen uit de beide oorlogen en als laatste nog een fotootje van de fontein op de grote markt.

PictographRiver Altitude 1,106 ft

Uitzicht op Stavelot

Zicht op Stavelot en even verderop op de omliggende natuur.

Holle bosweg

Zodra het bos ophoudt is er weer een fraai zicht de velden in.

Kruisbeeld op kruispunt

Op 525 meter hoogte staat het kruisje maar de mooie vrouw hebben we niet gezien.

PictographPicnic Altitude 1,920 ft

Saai, maar wel het hoogste punt 630 meter

Even verderop is er een rustbankje op de splitsing met een mooi uitzicht.(onze foto is mislukt)

PictographPicnic Altitude 1,955 ft
Photo ofRustplaats bij infobord in Logbierme Photo ofRustplaats bij infobord in Logbierme Photo ofRustplaats bij infobord in Logbierme

Rustplaats bij infobord in Logbierme

Logbierme is een gehucht van niks maar er starten diverse wandelingen en er staan een paar leuke oude gebouwen.

Pauzeplek met leermoment

Uitleg over dit lokale bos en het werk van de trekpaarden.

PictographTree Altitude 1,746 ft

Oude eik in een verder sparrenbos

Pas bij het lezen van de tekst zagen we de oude eik staan.

PictographReligious site Altitude 1,435 ft

Kapelletje

Door het glas van de verder dichte deur een fotootje van het altaar.

PictographReligious site Altitude 1,353 ft

Kerk in Vielsalm

Kerk uit de jaren 60. Beetje saai wel. Grappig, de kerkklok is iedere zijde anders. Binnen staan er oude zerken uit 1750 en buiten zijn er ook ouder kruizen ingemetseld in een muurtje. Het interieur is minder en jammer is de waterschade en gebroken ruiten, hoewel dit gewoon enkel glas is dus geen gebrandschilderde ramen in dit "Gods-paleis".

PictographLake Altitude 1,355 ft

• Photo of jwm.
    jwm. May 7, 2019

Prachtige foto’s.... leuk de jonge wilde zwijntjes....ik hoor Laurens

Wicky en Erick May 8, 2019

Hoi,hoi, met Laurens erbij hadden we helemaal geen wild gezien, alsof de brandweersirene door het bos gaat. Verder licht vochtig allemaal maar wel genieten van de mooie omgeving. Dank voor jullie commentaar, groetjes van de wandelaartjes.

• Lotte Pustjens Feb 28, 2022

Hele mooie route, grotendeels door bos, makkelijk te volgen en goed te doen; de stijging gaat heel geleidelijk. Er waren wat bomen dwars over het pad omgevallen door de stormen van de afgelopen tijd, maar daar konden we goed omheen navigeren.

Wicky en Erick Feb 28, 2022

Hallo Lotte, dank je wel voor het commentaar en de sterren. Fijn te horen dat de wandeling geslaagd is. Hartelijke groet van Wicky en Erick.