GR5, etappe 5, Spa naar Stavelot

May 5, 2019
May 2019

near Spa, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

Voorbij Eben-Emael volgen de Hoge Venen en de Ardennen. Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Vandaag de vijfde etappe van Spa naar Stavelot.
Het is ondertussen gewoon; de route gaat omhoog en vervolgens omlaag en dan weer omhoog en omlaag. Wel door prachtige natuur en over fraaie paden zoveel mogelijk de verharde wegen vermijdend, dus meestal recht omhoog en evenzo naar beneden.
De etappe van vandaag begint in de zeer toeristische en levendige badplaats Spa, al sinds de Romeinse tijd bekend om zijn mineraal-medicinale en thermische waterbronnen.

We volgen het pad door de buitenwijken, waar de GR5 onmiddellijk een van de vele voetpaden neemt, vandaag een modderig pad door een prachtig beukenbos

Houten bruggen kruisen herhaaldelijk de loop van de "Picherotte" -beek vernoemd naar de namen van kunstenaars, die historisch verbonden zijn met de stad Spa. We kwamen ook langs een enkele "pouhon" (bron van ijzerhoudend mineraalwater).

Als we het bosrijke gebied achter ons laten, volgt de GR5 zijn pad door een uitgebreid
netwerk van boswegen.

Na Ongeveer 5 km vanaf het beginpunt bereiken we een hoogveen, op 550 m., genaamd Fagne de Malchamps , met veengronden (wetlands waarin organisch materiaal is geaccumuleerd in de vorm van turf).

In het hoogste deel van de Fagne de Malchamps vinden we een monument ter nagedachtenis van de leden van de bemanning van een Britse bommenwerper, uit de Tweede Wereldoorlog, die van hun navigatieroute afweken om te voorkomen dat ze crashten op de stad Spa. Een paar meter van het monument is de kleine krater veroorzaakt door de impact van het vliegtuig.

Een kilometer later, lopend over de houten plankiers, geïnstalleerd in sommige delen van de route door de Fagne de Malchamps, bereikten we een uitkijktoren, gebouwd in hout, met verschillende verdiepingen en een opmerkelijke hoogte, waardoor we van bovenaf een uitstekend panorama van 360º hebben over het hele gebied.

Deze installatie maakt deel uit van het Domaine de Bérinzenne, waar zich ook het Musée de la Forêt et des Eaux «Pierre Noé» bevindt.

Vanaf dat punt daalt het pad af naar de vallei waar de beek van Le Roannay stroomt, door het dorp Ruy gaat, en vervolgens weer een heuvel opklimt tot we boven ook weer in wetlands en veengebieden (La Grande Fange) terecht komen.

Na vier kilometer geleidelijk af te dalen, komen we aan in Stavelot , een van de oudste steden in België. Hoogtepunt is de voetprint van de Abdij waarvan allen de entreetoren nog over is.

Deze stad, gelegen aan de samenvloeiing van de rivieren Amblève en Eau Rouge, biedt ook nog een kerk met mooi interieur en een grote marktplein die de moeite waard zijn.
Stavelot is ook weer het vertrekpunt voor de volgende etappe naar Vielsalm, nr 6.
Op deze tocht staan de foto's van de kerk.

Start in Spa bij Waux Hall

De andere foto's zijn gebouwen gezien in Spa.

PictographReligious site Altitude 1,068 ft

Kapelletje

Photo ofPrachtig bos boven Spa in de richting Stavelot Photo ofPrachtig bos boven Spa in de richting Stavelot Photo ofPrachtig bos boven Spa in de richting Stavelot

Prachtig bos boven Spa in de richting Stavelot

Bois de la Picherotte. Prachtig bos Het pad volgt de loop van een stroom (La Picherotte)

Vervolg beukenbos

Vervolg Bois de la Picherotte

PictographFountain Altitude 1,413 ft

Bron van de Spa

Pouhon Delcor. 425 m De "Pouhons" zijn bronnen van ijzerhoudend mineraalwater

Modderige natte boswegen

Toegang tot Fagne de Malchamps

Fagne de Malchamps

Hoogveengebied te belopen over plankiers en waterige gravelpaden, maar wat een natuur.

Monument vliegeniers

Monument ter nagedachtenis van de Canadese en Britse vliegeniers van de Lancaster LM 581-BQ-D, in 1944 neergestort op deze plaats.

Uitzichttoren

Photo ofFantastisch uitzicht over de verre omgeving Photo ofFantastisch uitzicht over de verre omgeving Photo ofFantastisch uitzicht over de verre omgeving

Fantastisch uitzicht over de verre omgeving

Leuke momenten onderweg

De houtstapel is Ericks 3e liefde, na Wick en Saar is hij dol op brandhout. Zomaar een mooie foto van een koe en een schuilende ezel. De laatste foto is gewoon een mooie wegwijzer.

Riviertje le Roannay

Weer omhoog uit het dal

Pad is gezegend met een fraai uitzicht

Les Grandes Fagnes

500 meter hoog en nu weer naar beneden.

Photo ofBosweg naar beneden en het pad waar we uit zijn gekomen(rechts) Photo ofBosweg naar beneden en het pad waar we uit zijn gekomen(rechts)

Bosweg naar beneden en het pad waar we uit zijn gekomen(rechts)

Bospad met hindernissen

Pad met koeien hek

Karstformatie

PictographReligious site Altitude 1,094 ft

Kapelletje

Photo ofTunneltje voor waterafvoer en ook wij moeten erdoor Photo ofTunneltje voor waterafvoer en ook wij moeten erdoor Photo ofTunneltje voor waterafvoer en ook wij moeten erdoor

Tunneltje voor waterafvoer en ook wij moeten erdoor

Verrassende, vreemde en bijna verborgen stap van het pad door een donkere tunnel

Grote markt in Stavelot

Photo ofMuseum en verdwenen abdij in Stavelot Photo ofMuseum en verdwenen abdij in Stavelot Photo ofMuseum en verdwenen abdij in Stavelot

Museum en verdwenen abdij in Stavelot

Het grondplan van pilaren bestaat nog evenals de oude entreetoren.