GR5, etappe 4, Banneux naar Spa

May 4, 2019
May 2019

near Banneux, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

Voorbij Eben-Emael volgen de Hoge Venen en de Ardennen. Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Deze vierde etappe over 19km gaat vanaf het "heiligdom" Banneux naar het mythische Spa.
Niet dat het belangrijk is maar deze 4e mei sneeuwt het gewoon en is het wit en modderig op de route, maar we zijn erop gekleed dus ondanks de temperatuur van slechts 1 graad hebben we het niet koud.

Vanaf Banneux wat we gisteren al hebben bekeken duiken we gelijk het bos in en lopen door een winterwonderland in de richting van Vieux cortil.
Langs een kapelletje wandelend bereiken we Becco met een aardige kerk en kerkhof met heuse crypte uit 1830. Altijd fascinerend die oude graven.

Na Becco gaat het door het groen in de richting van La Reid. Halverwege duikt het steil omlaag en vanaf dit punt is er een prachtig uitzicht op het dorp. In het dorp passeren we op afstand de kerk zonder te gaan kijken maar op een kruispunt staat een fontein met bronzen leeuwenkoppen, een behoorlijk Mariabeeld en is er een picknickplaats waar ook een routepaal staat met lokale wandelingen.

Vanaf La Reid gaan we weer over de "hoogvlakte" verder naar Winamplanche. Het is ondertussen een bekend patroon, de dorpen liggen beneden aan het water dus gaan wij hier ook weer naar beneden met een mooi uitzicht op het dorp.
Even rondkijken bij de kerk en verder door in de richting van Creppe.
In een ruime bocht lopen we om het dorp heen en bereiken het hoogste punt van de tocht, ruim 450 meter volgens de app.

Vanaf hier gaat omlaag naar Spa door een werkelijk prachtig beukenbos. We slingeren langs een klein waterloopje helemaal naar beneden.
Bij het bereiken van de eerste bebouwing van Spa lijkt het alsof we Aerdenhout binnenlopen.
Prachtige statige panden tussen het weelderige groen. Spa was in de 19e eeuw de hotspot om te zijn als "zogenaamd belangrijk persoon". De minerale baden zouden goed zijn voor allerlei kwalen.
Tegenwoordig is het een klein beetje een verlopen toestand hier. Wel zonde dat men de mooie oude panden en baden zo laat verrotten.

PictographReligious site Altitude 1,022 ft

Start bij heiligdom Banneux

Besneeuwde bospaden

Met sneeuw een mooi landschap

Zicht op Hodbomont

Een mistig en door natte sneeuw wit landschap.

PictographReligious site Altitude 1,068 ft
Photo ofKapel op kruispunt met wegkruisje als extraatje Photo ofKapel op kruispunt met wegkruisje als extraatje Photo ofKapel op kruispunt met wegkruisje als extraatje

Kapel op kruispunt met wegkruisje als extraatje

Kerkhof met oude crypte in Becco

Oude kerkhoven zijn altijd leuk. Hier is een Crypte uit 1838 en op een grafzerk zit een kruisbeeld in art-deco stijl.

PictographReligious site Altitude 1,291 ft

Kerk in Becco

Leuke kerk met mooi tabernakel, doopfont en heiligen-beelden.

PictographPicnic Altitude 1,147 ft

Mooi landschap in de regen

De Belgische trekpaarden staan met de kont in de regen.

PictographInformation point Altitude 1,211 ft

PictographReligious site Altitude 1,016 ft

Kerk van Winamplanche

PictographRiver Altitude 1,018 ft

Zicht op Creppe

Volgens de app 450meter.

PictographTree Altitude 1,483 ft

Route gaat door prachtig beukenbos

PictographRiver Altitude 1,287 ft
Photo ofRoute door het bos volgt een beekje Photo ofRoute door het bos volgt een beekje Photo ofRoute door het bos volgt een beekje

Route door het bos volgt een beekje

PictographBridge Altitude 1,238 ft

PictographMonument Altitude 1,012 ft

Totaal vervallen, erg zonde.