GR5, etappe 2, Vise naar Soumage

May 1, 2019
May 2019

near Souvré, Wallonia (Belgique)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

Voorbij Eben-Emael volgen de Hoge Venen en de Ardennen. Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Deze tweede etappe in Wallonië start bij de begraafplaats van Vise. Door de ochtendmist lopen we door de velden naar Dalhem, een middeleeuwse plaats rond een kasteel.
Van Dalhem gaat het naar Feneur alwaar een klein kerkje is.
Saint-Remy is de volgende plaats. Hier is in de kerk open en dus een kijkje waard.

Door een prachtig dal van de La Julienne lopen we door het beukenbos richting de tunnel onder de E40 door, de snelweg Luik-Aken.

In Saive hangt een infobord over de heilige Sainte-Julienne en staat er een GR-wegwijzer met de afstanden reeds gedaan en de nog te mogen lopen kilometers naar Nice.

Verder gaat de wandeling weer nu over een stuk asfalt maar dat gaat later weer over in een bospad en vervolgens door een weidegebied tussen de koeien door.
Slechts 1 maal ontbrak de route-markering maar deze is als waypoint gemarkeerd dus fout lopen kan nu niet meer.

1km voor het eind van deze etappe gaat de officiële route rechtsaf maar wij logeren in het domein Wegimont dus lopen wij even rechtdoor en gaan de volgende etappe weer de route op. Dit staat aangegeven bij waypoint 30.

Photo ofStart bij de begraafplaats van Vise Photo ofStart bij de begraafplaats van Vise Photo ofStart bij de begraafplaats van Vise

Start bij de begraafplaats van Vise

Bij deze begraafplaats staat ook een infobord over de geëxecuteerde slachtoffers voor het gebouwtje van de begraafplaats.

PictographTree Altitude 674 ft

Dalhem

PictographMonument Altitude 547 ft

Route gaat onder het huis door

Rechtsaf vlak voor de boerderij

Rond de kerk van Saint-Remy

Fraaie afdaling door het bos naar de beek

PictographTunnel Altitude 564 ft

Rechtsaf fietspad volgen

Over het weiland langs de koeien

PictographTree Altitude 877 ft

Wij logeren op camping Wegimont. Deze ligt op nog 1 km te gaan rechtdoor. De volgende etappe lopen we 1km terug.

PictographCampsite Altitude 875 ft

PictographMonument Altitude 869 ft

Wegimont

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga May 4, 2019

Ingrid is al volger van jullie en helemaal enthousiast! Jullie moeten echt ook het boek bekijken! Heel veel succes en keigoed! Knuf voor Saar!

Wicky en Erick May 4, 2019

We hebben even gezocht en volgens ons is het ingridrijnen die ons volgt. wij zijn ook reuze benieuwd naar het boek dus als we thuis zijn lopen we even langs, doei, doei.

• annemiekdel Jul 16, 2020

Bij Dalhem meerdere GR’s gps nodig om op de juiste route te blijven.

Wicky en Erick Jul 16, 2020

Hallo Annemiek, dank voor de aanvullende commentaren bij de eerste 2 etappe's. Ik zal jou ook gaan volgen en hopelijk geniet jij net zo van deze prachtige GR. Zelf sta ik nu in Schengen aan de Franse grens maar dat kun je ook zien op onze eigen site.

Zelf heb ik de APP op mijn telefoon van Wikiloc met daarin de route opgeslagen. Als ik nu per ongeluk fout loop beeft hij een signaal en kan ik gelijk terug keren op de route.
    Jij zou ook mijn etappe's erin kunnen zetten, volgens mij kun je dan niet meer fout lopen. Hartelijke groet, Erick en ik wacht de volgende etappe-commentaren af.

• annemiekdel Jul 17, 2020

We gebruiken een gps en houden deze nu ook beter in de gaten. 😊