GR5, etappe 11, Bildchen naar Gilsdorf

Photo ofGR5, etappe 11, Bildchen naar Gilsdorf Photo ofGR5, etappe 11, Bildchen naar Gilsdorf Photo ofGR5, etappe 11, Bildchen naar Gilsdorf

May 14, 2019
May 2019

near Bivels, Vianden (Lëtzebuerg)

Link naar de vorige etappe;

Link naar de volgende etappe;

De GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Het pad vertrekt in Nederland met hoek van Holland als officiële startplaats. Na 170 km sta je aan de Belgische grens bij Bergen op Zoom.

In Vlaanderen is GR 5 lopen niet moeilijk. Meestal wandel je langs vlakke paden en veldwegen. Maar je krijgt heel wat afwisseling. Bos en heide in de Antwerpse Kempen. De grote abdijen van Westmalle, Tongerlo, Averbode, Herkenrode. Waterpartijen in de Demerbroeken en de Wijers. Bossen in de Limburgse Hoge Kempen. En eindigen doe je in de Maasvallei even voorbij Maastricht. Bij het historische fort van Eben-Email sta je aan de voet van de Ardennen.

De tocht door de Ardennen is ongeveer 160km tot de Luxemburgse grens. Kenmerkt zich door een groene natuur en mooie vergezichten. Je loopt over het algemeen over smalle bos en heuvelpaden. Ook passeer je de bekende plaatsen zoals Spa, Stavelot, Vielsalm en Banneux.

Nu Luxemburg in; langs de grens met Duitsland volg je de rivier de Our in zuidelijke richting.
Deze stroomt uiteindelijk in de Sure die we ook weer verder volgen, totdat deze bij Wasserbillig in de Moesel stroomt. Nu gaan we de Moesel volgen tot het drielandenpunt; Luxemburg, Duitsland en Frankrijk bij Schengen.

Na de Luxemburgse Moezel­vallei duikt de GR 5 Frankrijk binnen. Achtereenvolgens slingert het wit-rode lint zich door Lotharingen, de Vogezen, de Jura, de Savoie, de Hautes-Alpes, de Alpes de Haute-Provence en de Alpes-Maritimes tot in Nice.

Vandaag nummer 11 van de brug over de Our naar Gilsdorf aan de Sure. Helaas missen we het punt waar de Our in de Sure stroomt omdat de route meer "landinwaarts" gaat.

Vanaf de brug gaat het omhoog naar de kapel Notre-Dame, een plek waar al sinds de 13e eeuw een Mariabeeld wordt aanbeden. Via een stukje van de kruisweg met mooie beelden gaan we verder omhoog tot een rustblokhut hoog boven de rivier, dus mooi uitzicht.

Na de pauze lopen we naar Vianden met zijn kasteel en komen boven het stadje uit bij het stoeltjesliftstation en uitzichtplatform. Het is dus mogelijk om van beneden met de lift omhoog te gaan.
Wij lopen de zigzag naar beneden en komen halverwege bij het kasteel uit. Een prachtig bouwwerk evenzo het stadje zelf, alles goed onderhouden. Dit in tegenstelling van bv Spa in Belgie waar de vroegere glamour totaal verdwenen is en alles stuk en aan het wegrotten is.

Na het kasteel lopen we in een boog Vianden voorbij in de richting van Bettel. Eerst passeren we een oud stationnetje langs de Via Verde, een fiets/wandelpad wat vroeger de spoorlijn was.
In Bettel een kerk, een paar huizen en een boerderij.
We gaan omhoog het plateau op naar een volgend rustpunt. Een kleine muziekkoepel lijkt het wel, maar met een mooi uitzicht.

Via Longsdorf en een prachtig beukenbos komen we boven aan de vallei van de Sure en hebben een prachtig uitzicht op de etappe-plaats Gilsdorf.

Startpunt bij de brug over de Our

Zicht op de Mariakapel te bereiken via een stijl pad maar eerst op de route komen.

Weer op de route

Omhoog naar de kapel met onderweg een mooi uitzicht op de brug.

PictographReligious site Altitude 1,161 ft

Kapel Notre-Dame

Opgericht in 1848 voor een oude. Al sinds de 13e eeuw wordt hier een Mariabeeld aanbeden.

Lunchplek

Vanaf de Mariakapel strak omhoog langs de een stukje kruisweg met mooie beelden. Helemaal boven een mooi uitzicht.

Uitzicht op Vianden en het kasteel

Wij lopen natuurlijk omhoog maar je kan ook de stoeltjeslift nemen.

PictographCastle Altitude 1,089 ft

Wegkapelletje tegenover het kasteel

Photo ofMonument met uitzicht op het kasteel Photo ofMonument met uitzicht op het kasteel Photo ofMonument met uitzicht op het kasteel

Monument met uitzicht op het kasteel

Oud treinstation van Bettel

Nu picknickplek met uitzicht.

Kerk in Bettel

Bij de kerk kun je parkeren en een rondje om lopen.

Rustplek met uitzicht

Ezeltjes kijken ons aan en wij kijken op Bettel in de verte.

Bankje met uitzicht

Bij een oude heiligenbeeld is het goed rusten voordat we verder gaan naar Longsdorf.

PictographReligious site Altitude 1,252 ft

Kerk in Longdorf

Gecamoufleerde jachtstoel

Verder door mooie vergezichten.

PictographInformation point Altitude 1,553 ft

NIET links de gele markering volgen dan gaat het fout. Wij moesten ook 50 meter terug lopen.

Bos uit

Het bos verlatend weer prachtige vergezichten.

Brug over de Sure

Vanaf nu gaat de GR de Sure volgen naar het zuiden. Bij de brug zicht op Gilsdorf.

Eind van de etappe.

• hansijm May 17, 2019

Goedemorgen Erick en Wicky, nu zijn jullie weer in Luxemburg mooi hoor daar. Dacht dat jullie onderweg naar huis waren en begreep van Koos dat jullie een week thuis zijn geweest, is ook weer lang genoeg :-) Jullie hebben gelijk wat moet je toch thuis doen als je in zo een mooie omgeving kan zijn.
    Vraagje? Nu lopen jullie de GR route met rood witte tekens. Zelf heb ik bijna heel Nederland doorgelopen met de LAW routes ben dan ook helemaal gefixeerd op dit teken en zie ze nog steeds overal. Maar hoe komen jullie na de wandeling weer terug op je startpunt? Wij vroegen altijd locals of ze ons terug wilde brengen met hun eigen auto, wat altijd lukte. Groetjes Han en veel wandelplezier.

Wicky en Erick May 17, 2019

Hoi Han, Wicky loopt met de hond of in het begin een stuk mee en gaat terug via een andere route naar de auto. Zij rijdt dan naar het eindpunt waar ik aankom. Of zij loopt vanaf het eindpunt mij tegemoet. In principe loop ik dus alleen wat ik wel zo fijn vind. Daarna rijden we naar de camping waar de caravan staat. Nog een paar etappes en dan staan we in Frankrijk. Dat is even genoeg voor nu en gaan we weer richting huis. Knap dat jij alle GR's in NL hebt gedaan en op de fiets naar Compostela bent gereden, moeten we eens over verder bomen, wil ik ook nog wel eens gaan doen. Groetjes van ons drietjes.

• annemiekdel Jul 25, 2020

Wij zijn in Vianden gestopt onze laatste etappes liepen iets anders dan die van jullie maar we hebben zeker jullie tips en uitleg leuk gevonden. Wij kwamen in de 11e etappe van Dasburg en hebben 7km de bus genomen om in 1 dag naar Vianden te komen en onder de 30 km te blijven. De tocht staat als makkelijk maar wij vonden deze best zwaar met vaak behoorlijk steil klimmen. Het was wel een warme dag dat maakt het ook wat zwaarder. Bedankt voor jullie tips en veel wandelplezier.

Wicky en Erick Jul 26, 2020

Hallo Annemiek, dank weer voor de aardige commentaren en de sterren ter beoordeling van de route's die jullie hebben gelopen. Zelf hebben we nog geen idee waneer wij aan een vervolg gaan beginnen maar houdt ons in de gaten dan zie je ze vanzelf op de lijst verschijnen.
    Hartelijke groet, Erick en Wicky.