GR13, Via Algarviana, Marmelete - Monchique, etappe 5

Photo ofGR13, Via Algarviana, Marmelete - Monchique, etappe 5 Photo ofGR13, Via Algarviana, Marmelete - Monchique, etappe 5 Photo ofGR13, Via Algarviana, Marmelete - Monchique, etappe 5

February 23, 2019
February 2019

near Marmelete, Faro (Portugal)

De Via Algarviana is een schitterende wandelroute en een absolute aanrader voor de doorgewinterde wandelaar. Deze 300 km lange wandelroute loopt van Alcoutim in het oosten, gelegen aan de grensrivier de Guadiana, tot het uiterste zuidwestelijke puntje van Portugal: Cabo de Sao Vicente, tevens de meest westelijke punt van het Europese continent.
Het pad is deels gebaseerd op een oude pelgrimsroute en loopt via kleine dorpjes en oude steden in het binnenland. De Via Algarviana is in mei 2009 officieel erkend als wandelroute en is hiermee aangesloten bij het Europees netwerk van wandelroutes (GR13).

Lopend over de Via Algarviana komt u door een grote verscheidenheid aan landschappen (ronde heuvels met kurkeiken en pijnbomen, akkertjes met allerlei citrus-, olijf- en amandelbomen, valleien en rivierdalen) en langs historische plaatsen zoals het schilderachtige plaatsje Alte (de voormalige hoofdstad van de Algarve), Silves (waar veel Moorse invloeden zichtbaar zijn), Monchique (met zijn gebergte en het vlakke duin- en landbouwgebied in het oosten).

Vaak treft u verre uitzichten en af en toe gaat de wandeling een stukje door een bos. Verschillende malen steekt u rivieren en beken over. Afhankelijk van het jaargetijde en de hoeveelheid regen die in de winter is gevallen, moeten dan af en toe de schoenen uit.

De wandelroutes gaan voornamelijk over paden en landweggetjes, hier en daar een stukje asfalt in de buurt van een dorp. Stijgen en dalen is meestal zo’n 200 meter per dag. Alleen naar Monchique is dat 700 m en vanuit deze plaats nog eens 900 meter. Vooral in het oostelijke stuk vanaf Alcoutim tot aan Salir doorkruist u een tamelijk verlaten en daardoor zo aantrekkelijk gebied.

Dit is ons vijfde deel van de Via Algarviana, de GR13. Wij zijn in het westen gestart en lopen oostwaarts.

We starten in Marmelete en gaan gelijk bergop naar de Miradouro dos Picos. Hier is het eerste mooi uitzicht op het omliggende gebied en de kust in de diepte. Ook zien we de hoogste berg van de Algarve, de Foia, liggen. Deze beklimmen we als volgende.

Het volgende stuk is door het bos maar al snel is het kaal en stijgt het pad.
We passeren de windmolens en genieten op het hoogste punt van een werkelijk fantastisch uitzicht rondom. In de verte ontwaren we Aljezur, rogil, Vale de Thela en Portimao.

Afdalend gaat het door een groene vallei met ruïnes, en terrassen opgebouwd met bemoste muurtjes.
Op de volgende "hoogvlakte" staan er een dozijn zendmasten waarvan er een paar mooi spiegelen in een waterreservoir.

Afdalend naar Monchique bezoeken we nog een "verlaten" klooster waar we de mooiste foto's maken.

PictographCar park Altitude 1,452 ft
Photo ofStartplek en parkeerplaats in Marmelete Photo ofStartplek en parkeerplaats in Marmelete Photo ofStartplek en parkeerplaats in Marmelete

Startplek en parkeerplaats in Marmelete

In het dorp Marmelete start de etappe bij de kerk. Hier is ook een kerkhof te zien. Meteen na de start is er een olijfolie-fabriekje.

Bij dit gedenkteken gaat het pad onverhard

Miradouro dos Picos

Richting de berg Foia

Links af en door een prachtige vallei

Poëtisch landschap

Onder de berg Foia door een vallei met ruïnes, oude terrassen met bemoste muurtjes en kronkelweggetjes.

PictographTree Altitude 2,601 ft

Pad naar kloosterruine.

PictographReligious site Altitude 2,022 ft

Convento van Monchique

Prachtige ruine van een door aardbeving verwoest klooster.

PictographReligious site Altitude 2,013 ft

Ruine van een vervallen klooster.

PictographReligious site Altitude 2,005 ft

Convento van Monchique

Prachtige vervallen ruïne van een oud klooster.