GR13, Via Algarviana, Barragem Odeaxere - Marmelete, etappe 4

Photo ofGR13, Via Algarviana, Barragem Odeaxere - Marmelete, etappe 4 Photo ofGR13, Via Algarviana, Barragem Odeaxere - Marmelete, etappe 4 Photo ofGR13, Via Algarviana, Barragem Odeaxere - Marmelete, etappe 4

February 19, 2019
February 2019

near Três Figos de Baixo, Faro (Portugal)

De Via Algarviana is een schitterende wandelroute en een absolute aanrader voor de doorgewinterde wandelaar. Deze 300 km lange wandelroute loopt van Alcoutim in het oosten, gelegen aan de grensrivier de Guadiana, tot het uiterste zuidwestelijke puntje van Portugal: Cabo de Sao Vicente, tevens de meest westelijke punt van het Europese continent.
Het pad is deels gebaseerd op een oude pelgrimsroute en loopt via kleine dorpjes en oude steden in het binnenland. De Via Algarviana is in mei 2009 officieel erkend als wandelroute en is hiermee aangesloten bij het Europees netwerk van wandelroutes (GR13).

Lopend over de Via Algarviana komt u door een grote verscheidenheid aan landschappen (ronde heuvels met kurkeiken en pijnbomen, akkertjes met allerlei citrus-, olijf- en amandelbomen, valleien en rivierdalen) en langs historische plaatsen zoals het schilderachtige plaatsje Alte (de voormalige hoofdstad van de Algarve), Silves (waar veel Moorse invloeden zichtbaar zijn), Monchique (met zijn gebergte en het vlakke duin- en landbouwgebied in het oosten).

Vaak treft u verre uitzichten en af en toe gaat de wandeling een stukje door een bos. Verschillende malen steekt u rivieren en beken over. Afhankelijk van het jaargetijde en de hoeveelheid regen die in de winter is gevallen, moeten dan af en toe de schoenen uit.

De wandelroutes gaan voornamelijk over paden en landweggetjes, hier en daar een stukje asfalt in de buurt van een dorp. Stijgen en dalen is meestal zo’n 200 meter per dag. Alleen naar Monchique is dat 700 m en vanuit deze plaats nog eens 900 meter. Vooral in het oostelijke stuk vanaf Alcoutim tot aan Salir doorkruist u een tamelijk verlaten en daardoor zo aantrekkelijk gebied.

Dit is ons vierde deel van de Via Algarviana, de GR13. Wij zijn in het westen gestart en lopen oostwaarts.

Het is de etappe van Bensafrim naar Marmelete maar doordat wij van west naar oost lopen is de weg bergop, daarom hebben we de etappe in 2'en geknipt en starten we halverwege bij het stuwmeer.
De eerste meters gaan langs een boerengehucht waar we een oude kap in een dakloze schuur zien.
Hierna lopen we langs de uitlopers van het stuwmeer en komen bij een Mini-mini camping waar de 3 geparkeerde caravans uit de jaren 60 eruit zien alsof ze ook zolang geen sopje hebben gezien. wij denken dat het "bedrijf" geen bedrijf meer is.

Verderop passeren we het gehucht Romeiras, 2 huizen en een cafe. Altijd leuke foto-momenten in zo'n plaatsje.

De laatste kilometers gaan stevig omhoog wat mooie vergezichten oplevert. We komen uiteindelijk op de asfaltweg naar Marmelete uit en volgen deze het dorp in.
Bij de kerk zijn de infoborden van de GR en de lokale PR en eindigt deze etappe.

PictographTree Altitude 296 ft

PictographLake Altitude 309 ft

Stuwmeer Odeaxere

Op de oever de resten van een oude waterput, deze staat dus normaal onder water.

PictographCampsite Altitude 297 ft

'Mini-mini camping'

Het ziet er niet naar uit dat deze mini-camping nog gaat draaien gezien de onderhoudsstaat.

Kruispunt naar Marmelete

Hier volgen we een stuk de asfaltweg.

Gehuchtje Romeiras

2 huizen en een cafe. Moestuintje langs de weg en een al jaren stilstaande boomstammen-transporter, gezien het gras wat erop groeit.

PictographFountain Altitude 420 ft

Deze waterputten werden door ezels of muildieren aangedreven waardoor een ketting met emmers werd rondgedraaid in de put.

Creaplek

Een trap van oude ijzeren onderdelen zoals een fietsstuur en een radiator. Kinderfietsje als kunstobject. Een sexy paspop met koptelefoon en zonnebril. En een protesterende kruiwagen tegen gas/olieboringen.

Foia is het hoogste punt in de Algarve met 900 meter.

Op deze plek wordt likeur gestookt met de vruchten van de aardbeiboom.

PictographInformation point Altitude 1,267 ft
Photo ofInfoborden van de GR en PR route's vanuit en naar Marmelete Photo ofInfoborden van de GR en PR route's vanuit en naar Marmelete Photo ofInfoborden van de GR en PR route's vanuit en naar Marmelete