GR129 Sampont - Messancy

7 hours
December 16, 2021
December 2021

near Sampont, Wallonia (Belgique)

Omdat ik op dag twee maar een 18-tal kilometers op de GR zou wandelen, besloot ik naar Châtillon te wandelen ... zo'n 8 KM extra moet wel kunnen. Google Maps had een mooie route gevonden dwars door een bos dat tussen Sampont en Châtillon ligt. Google Maps hield echter geen rekening met het feit dat dit bos grotendeels een militair domein is. Omdat ik de hele omweg niet zie zitten, neem ik toch het risico en trek ik het bos in. Op de eerste stukken zijn er bosonderhoudswerkzaamheden bezig, dus dat zal wel meevallen. Een paar KM verder (ik negeerde ook nog andere infoborden) ontdek ik dat ik door een uitgestrekt oefendomein wandel. Halfweg het bos/domein kom ik ook de eerste militairen tegen. Die negeer ik en zij ook mij. Toen ik op m'n rechterflank mitraillette schoten hoor, besef ik pas echt dat het geen goed idee is. Ik besluit om de betonweg naar links te nemen die me tot aan N82 brengt. Ik passeer ondertussen diverse militaire gebouwen en werd uiteindelijk tegen gehouden. In de wachtpost krijg ik te zien op kaart waar ik wandelde en mocht ik het uitleggen. Al excuserend praat ik me er uit en krijg ik uiteindelijk een rit aangeboden in een legerjeep tot aan de baan vlakbij Châtillon. Een avontuurlijk begin van m'n 2e dag.
Châtillon dus ... daar ga ik de GR129 terug op. Vandaag geen mist meer en ook flink wat minder bossen. Ik passeer door Meix-Le-Tige, Guelff en Bébange om uiteindelijk m'n wagen terug op te pikken in Messancy. Vandaag toch een paar pittige klimmetjes moeten doen. Maar eind goed ... al goed. Levend en wel aangekomen bij m'n wagen. Die brengt me naar Arlon waar ik een studio geboekt heb in Appart'City Arlon vlakbij het station. Ik koop bij de bakker in Messancy nog een Paté Gaumais als avondmaal. In m'n wagen ruil ik vuile was voor propere ...