GR129 Ghlin - Givry

March 27, 2021
March 2021

near La Verrerie, Wallonia (Belgique)

Samen met m'n neef etappe 8 en 9 afgewerkt.
PART I: vertrokken aan station Ghlin (hier stoppen geen treinen in het weekend) en eerste halte in Mons, waar we een tentoonstelling in het BAM meepikten over Roy Lichtenstein (popart). In Mons nog heel even rond stadhuis en het Belfort gewandeld en een lunchpakketje verorberd onder toeziend oog van Leopold II.
Een hele mooie etappe met een pittige klim naar een pracht van een boom die we toch even moesten knuffelen tot we op adem waren. Afwisselend wat bos, mooie vergezichten tussen de glooiende velden. Opgelet! Aan Silex (Neolithische vuursteenmijnen van Spiennes) gingen we gewoon de rood-witte streepjes volgen en zaten zo plots op de GR142. Onze euro viel een paar KM later, zo kwamen we nog twee mooie hoge bruggen tegen van een oude spoorwegverbinding.
Overnachten deden we in Givry, in La Ferme de Bonne Maman. Een oude hoeve die in 2019 werd omgetoverd tot resto/brasserie met 3 chambres d'hôtes. Een aanrader.
Part II: Givry - Solre-sur-Sambre heb ik helaas niet op Wikiloc kunnen bewaren (oeps foutje). Het werd een dag vol maartse grillen, van de regen in de zon en omgekeerd. Iets minder mooi traject dan gisteren, goed voor een goeie 21K. ... 21 K dichter bij Aarlen.