GR129 Dinant - Houyet

June 19, 2021
June 2021

near Dinant, Wallonia (Belgique)

Etappe 14 ... Onder stralend zonnetje kwamen we aan in Dinant. Even langs de Maas en aan een kerkje de hoogte in. Boven genieten we van een prachtig uitzicht op Dinant. Het eerste stuk wandelen we grotendeels door de weidse (landbouw)velden op weg naar Foy Notre Damme ... ja we mogen ons nu echt pelgrims noemen. Na even goeiedag te zeggen tegen de Notre Dame gaan we verder de weidse velden in. Beetje teveel van het zelfde en onder een stralende zon. We snakken naar de bossen. Die krijgen we als we in Gendron-Celles de Lesse vervoegen. Hier menig kayakkers te vinden. Opvallend veel jongeren op het water ... oh ja de examens zijn gedaan. We volgende Lesse tot in Houyet, maar niet zonder een klimmetje en een daling, soms per trap of zelfs ter ladder. Net voor Houyet passeren we nog een station dat speciaal gebouwd werd voor onze Leopold I om z'n gasten te ontvangen in een kasteel ietsje verder op. In Houyet hebben we nog net tijd om ons te laven aan een lekkere Chouffe Soleil om vervolgens de trein te nemen naar Brugge (waar ze de ganse dag zo goed als geen zon kregen, maar wel af en toe een bui).