GR128 Steenvoorde-Boeschepe

May 19, 2010
May 2010

near Boeschepe, Nord-Pas-de-Calais (France)

Een mooi stukje GR128 die gemakkelijk te ondernemen is. Er is namelijk 's morgens een goede busverbinding van Boeschepe naar Steenvoorde. Om 8.30u en 8.50 is er een bus naar Steenvoorde. Kijk voor alle zekerheid de busregeling na op de de site van Icars-Vivacar ( http://www.icars-vivacar.com/horaires_liste_lignes.php).
Het eerste deel van de tocht gaat grotendeels over verkeersarme asfaltwegen, maar het landschap en de mooie uitzichten op de Katsberg maken veel goed. Ik ondervond wel dat de GR markering plots niet meer overeenkwam met mijn GPS. Is er hier onlangs een aanpassing van de markering geweest? Blijkbaar wel. Ik had mijn GPS-track gemaakt op basis van de Franse website van het IGN (Institut Geographique National) dat me toch een betrouwbare bron lijkt. In ieder geval kwam ik de markering opnieuw tegen in Goddewaerdsvelde. Ook op de Katsberg verschilde de markering met de mijne, maar nabij het klooster klopte alles terug. Vanaf Goddewaerdsvelde begint eigenlijk het mooiste stuk van deze wandeling. Het wordt een aaneenschakeling van bospaden, landwegen, allen met het typische karakter van de streek. Op de top van de Katsberg (151m) kan eventueel een pauze genomen worden om het klooster te bezoeken. Daarna gaat het verder langs kronkelende bospaden en landweggetjes tot in Boeschepe. Volgens de geschiedenis zou hier de beeldenstorm begonnen zijn. De Beeldenstorm begon in augustus 1566 in Frans-Vlaanderen. Deze streek was vanaf 1560 de speerpunt van het calvinisme in Vlaanderen. Frans- Vlaanderen beschikte in die tijd over een bijzondere intellectuele infrastructuur die uiteraard zijn weerslag zou hebben gehad op de kritische beleving van de godsdienst. In ieder geval heb ik genoten van weeral eens een mooie tocht in een zeer aangename streek. Voor wie in de buurt iets wil drinken of eten mag ik u in Abeele de bruine kroeg ' Au Nouveau St-Eloi' aanbevelen van 2 goede vrienden van mij! Schol!

• Photo of GPS MTB-routes
    GPS MTB-routes Aug 11, 2012

Heel mooie streek om te gaan wandelen!