GR R2 Gran Travessia de La Reunió

12 days one hour 14 minutes
August 23, 2023
August 2023

near La Providence, Réunion (Réunion)

El GRR2 és un sender de gran recorregut a l'illa de La Reunió, un departament francès d'ultramar al sud-oest de l'oceà Índic. Una de les tres rutes de senderisme de llarg recorregut d'aquest territori amb el seu relleu escarpat, la travessa de banda a banda entre la capital, Saint-Denis, a la costa nord i Saint-Philippe a la costa sud. Si incloem les ascensions a la Roche Ecrite, el Piton des Neiges i el Nez Coupé de Sainte-Rose, és un recorregut d’uns 190 Km de longitud i uns 10000 m de desnivell positiu.

El clima de la Reunió és tropical humit i es caracteritza per una inestabilitat difícil de predir, que pot fer que l'excursionisme sigui encara més difícil. La topografia caòtica de l'illa es reflecteix en el recorregut del GR, amb continues pujades i baixades

El camí travessa reiteradament indrets habitats amb petites botigues de. L'oferta d'allotjament és força variada des del gran dormitori comú dels allotjaments (Gîte de la Caverne Dufour o la Gîte du Volcan) fins a les habitacions d'hostes i hotels a les localitat més importants. A més, molta gent fa bivac o munta una tenda de campanya pel camí.

Nosaltres hem fet el recorregut en 12 dies, pujant als cims de la Roche Ecrite i el Piton des Neiges. També havíem reservat un dia per pujar al Piton de la Fournaise, però degut a que va entrar en erupció a començaments de juliol, estava prohibit l’accés i vam haver de canviar de plans per anar al Nez coupé de Sainte-Rose i veure el volca des de la cresta.

Cal portar suficient aigua, doncs normalment no es troben punts per agafar aigua durant el recorregut.

Nosaltres vam contractar la logística del viatge (reserva de’allotjaments, trasllats a l’inici i final del GR, trasllat d’equipatge a la mitat del GR, lloguer del cotxe i vol en helicòpter un cop acabar el trek) amb l’agència Horizon-Reunion. Perfecta organització i molt bona atenció part d’en Clement el seu director.

A continuació indico una petita descripció de cada etapa amb l’enllaç al trac corresponent.

Etapa 1 La Providence (Saint-Denis) - Gîte Plaine des Chicots

Sortint del Parc de la Providence a Saint-Denis es va pujant per dins el bosc fins a Le Brulé. Aquí es segueix per la carretera fins a Mamode Camp. Si es vol es pot agafar un taxi fins a aquest punt o agafar una autobús fins a Le Brule. Es continua pujant dins el bosc fins arribar a la gîte de la Roche Écrite, situada a la Plaine des Chicots, al cor del Parc Nacional de la Reunió.
La Reunió GR R2 Etapa 1 La Providence (Saint-Denis) - Gîte de la Plaine des Chicots

Etapa 2 Gîte Plaine des Chicots - Roche Écrite - Dos d'Âne

Deixem les motxilles al refugi i pugem fins a la Roche Ecrite (2276 m) amb unes vistes espectaculars del circ de Salazie el Piton des Neiges, el cim més alt de l’illa. Tornem a baixar al refugi i continuem en direcció a Dos d'Âne, amb successives pujades i baixades tot gaudint de vistes del circ de Mafate.

Etapa 3 Dos d'Âne – Aurére

Aquesta etapa ens circ de Mafate. Després d'un descens molt dret d'unes 2 hores per arribar a Deux-Bras, es segueix la Rivière des Galets, creuant-la varies vegades per guals que depenent del cabal d’aigua poden obligar a treure’s les botes. Arribars a La Porte comencem a pujar fins arribar a Bord Bazar des d’on baixem fis a Aurère.
La Reunió GR R2 Etapa 3 Dos d'Âne - Aurère

Etapa 4 Aurére – Cayenne-Grand-Place

Etapa pel cor del circ de Mafate. Es passa per diferents îlets (îlet Sud, îlet Jardin, ìlet à Malheur, îlet a Bourse, îlet Picard) ,es baixa fins a la Grand Ravine per pujar fins a Grand Place i Cayenne.
La Reunió GR R2 Etapa 4 Aurère - Cayenne

Etapa 5 Cayenne-Grand-Place - Roche Plate

Dura etapa amb més de 1100 m de desnivell positiu per arribar a Roche Plate, als peus del conegut mirador Maïdo. Des de Cayenne es baixa fins a la Rivière des Galets que es creua per un pont força alt. Des d’aquí es puja fins al coll de la Brèche, passant per l’îlet des Lataniers i l’îlet des Orangers. Des de la Brèche es baixa fina a Roche Plate
La Reunió GR R2 Etapa 5 Cayenne - Roche Plate

Etapa 6 Roche Plate – Marla

En aquesta etapa en lloc de seguir pel GR R2 per la Nouvelle, anem pel GR R3 per poder veure el lloc anomenat les Trois Roches, una cascada amb tres grans blocs de pedra que donen nom a l’indret. De fet, el dia anterior, al coll de Bouchard, a la sortida de Roche Plate vam veure que el GR R2 en aquest tram està tancat degut a que hi ha alguns trams perillosos.
La Reunió GR R2 Etapa 6 Roche Plate - Marla

Etapa 7 Marla – Cilaos

Després de tres dies consecutius al circ de Mafate, ens dirigim al veí circ de Cilaos. Des de Marla pugem fins al coll de Taïbit, on hi ha una gran vista dels dos circs i baixem fins a la cascada de Bras des d’on pujarem fins a Cilaos. Hi ha la ossibilitat d'escurçar l'etapa (3h30-4h00 de caminada en comptes de 6h00) agafant l'autobús fins a la terminal “Cilaos Ville” des de l'encreuament del camí GRR2 amb la carretera a îlet à Corde (D242) on trobareu la parada d'autobús "Sender Marla" (línia 62).
La Reunió GR R2 Etapa7 Marla - Cilaos

Etapa 8 Cilaos – Refugi Caverne Dufour

Dura ascensió des de Cilaos fins al refugi de la Caverne Dufour amb 1400 m de desnivell positiu. Hi ha la possibilitat d’agafar l'autobús al centre de Cilaos fins a la parada “Le Bloc”, punt d'inici del camí al refugi de la Caverne Dufour seguint el GRR2 amb un estalvi d’un 160 m de desnivell i al voltant de 1.5 hores de temps.
La Reunió GR R2 Etapa 8 Cilaos - Refugi Caverne Dufour

Etapa 9 Refugi Caverne Dufour - Piton des Neiges - Bourg Mourat

Des del refugi de la Caverne Dufour es surt de matinada per pujar fins al Piton des Neiges (3070 m), el cim més alt de l’illa. Tornem al refugi on esmorzem i a continuació es torna a seguir el GR R2 per baixar fins a Bourg Murat. Aquesta baixada és un del trams més durs de tot el GR R2. És llarga i amb camins amb molt de fang i molt relliscosos, especialment si, com ens vam trobar nosaltres, es fa en un dia plujós.
La Reunió GR R2 Etapa 9 Refugi Caverne Dufour- Piton des Neiges - Bourg Murat

Etapa 10 Bourg Mourat - Gîte du Volcan

Sortim de Bourg Murat per les Plaines des Cafres i anem pujant cap el cràter de Trou Blanc i el Nez de Boeuf, petit cim de 2089 m que és un excel·lent mirador sobre la Plaines des Cafres i el volcà del Piton de la Fournaise, encara que nosaltres vam agafar un dia de boira i pluja i no vam poder veure res. Es continua cap a la Plaine des Sables i la Griffe du Diable per arribar finalment a la Gîte du Volcan.
La Reunió GR R2 Etapa 10 Bourg Murat - Gîte du Volcan

Etapa 11a Gîte du Volcan - Nez Coupé de Sainte-Rose - Gîte du Volcan

Tenim previst pujar al Piton de la Fournaise, però degut a una erupció que va començar a inicis de juliol, l’accés al cràter Dolomieu del Piton de la Fournaise està tancat. En lloc d’això, arribats al Pas de Bellecombe vam seguir per la creta fins al Nez Coupé de Sainte-Rose, un bon mirador del volcà i de la part est de l’illa, però que, un cop més, degut a la boira i la pluja, no vam poder veure res més que boira.
La Reunió Gîte du Volcan - Nez Coupé de Sainte-Rose (Piton de la Fournaise) - Gîte du Volcan

Etapa 11b Gîte du Volcan - Gîte Basse Vallée

La primera mitat de l’etapa és força plana i va seguint la creta del volcà amb nombrosos miradors sobre el volcà i les colades de lava de les diverses erupcions. Un cop arribats al Puys Ramond comencem a baixar entrar dins del bosc i canviem el paisatge desèrtic i volcànic de dalt per el d’un bosc molt humit i tropical. Un cop més cal anar amb compte amb el fang, les roques mullades i les relliscades. La baixada és llarga i sense gaires més problemes fins arribar al la Gîte de Basse Vallée, un antic refugi forestal habilitat com a Gîte.
La Reunió GR R2 Etapa 11 Gîte du Volcan - Gîte de Basse Vallée

Etapa 12 Gîte Basse Vallée - Basse Vallée

Etapa força curta, unes 2 hores, que transcorre per un camí per dins del bosc fins arribar a la carretera N-2 a Basse Vallée, punt final del GR R2.
La Reunió GR R2 Etapa 12 Gîte de Basse Vallée - Basse Vallée

Photo ofInici GR R2 La Providence (Saint-Denis) Photo ofInici GR R2 La Providence (Saint-Denis) Photo ofInici GR R2 La Providence (Saint-Denis)

Inici GR R2 La Providence (Saint-Denis)

PictographIntersection Altitude 567 ft

Forêt de la Providence (alt. 160 m)

La Brûlé (Església i Ajuntament)

PictographPicnic Altitude 3,902 ft

Mamode Camp (alt. 1200 m)

PictographMountain hut Altitude 5,959 ft

Gìte de la Plaine des Chicots

Roche Ecrite (2276 m)

PictographCave Altitude 6,193 ft

Caverne Dufour

PictographMountain hut Altitude 3,050 ft
Photo ofDos d'Ane - Gîte Bienvenue dans les Hauts Photo ofDos d'Ane - Gîte Bienvenue dans les Hauts Photo ofDos d'Ane - Gîte Bienvenue dans les Hauts

Dos d'Ane - Gîte Bienvenue dans les Hauts

PictographMountain hut Altitude 1,890 ft

Gîte de Cayenne

PictographBridge Altitude 2,715 ft
Photo ofPassarelle des Lataniers - Rivière des Galets Photo ofPassarelle des Lataniers - Rivière des Galets Photo ofPassarelle des Lataniers - Rivière des Galets

Passarelle des Lataniers - Rivière des Galets

Îlet des Lataniers

Îlet des Orangers

La Brèche (alt. 1295 m)

Roche Plate (alt. 1100 m)

PictographMountain hut Altitude 2,460 ft

Bras Rouge

PictographMountain hut Altitude 4,056 ft

Hotel des Neiges - Cilaos

Le Bloc - Parking (alt. 1380 m)

PictographMountain hut Altitude 7,023 ft

Refugi Caverne Dufour

Piton des Neiges (3070 m)

PictographCave Altitude 6,737 ft

Cavernes du Bras Chansons

PictographMountain hut Altitude 5,305 ft

Chez Alicalapa-Tenon - Bourg Murat

Chemin du Champ de Foire

Trou Blanc

Nez de Boeuf

Plaines dess Sables (alt. 2250 m)

Griffe du Diable (alt. 2325 m)

PictographMountain hut Altitude 7,369 ft

Gîte du Volcan

Pas de Bellecombe (alt. 2319 m)

Nez Coupé de Ste-Rose

Piton de Bois Vert (2261 m)