GR-7 Castelló etapa 22 Ares del Maestrat-Morella

Photo ofGR-7 Castelló etapa 22 Ares del Maestrat-Morella Photo ofGR-7 Castelló etapa 22 Ares del Maestrat-Morella Photo ofGR-7 Castelló etapa 22 Ares del Maestrat-Morella

October 8, 2020
September 2020

near Ares del Maestre, Valencia (España)

ETAPA 22

Ares del Maestrat - Morella

-Distància: 24,21 km
-Desnivell positiu: 464 m
-Desnivell negatiu: 731 m
-Temps: 8 h 15'.

Iniciem l'etapa des de la Plaça Major d'Ares i ens dirigim a la plaça de la Bassa que està al costat. Allí un indicador del PR-CV 387 ens indica el camí en direcció a la Font dels Regatxols, que seguim.

Aquest camí formigonat va envoltant la Mola d'Ares i ens porta fins a la Font dels Regatxols. A més a més de la Font trobem un safareig, recentment restaurat i en bones condicions, que també ens podria valdre d'aixopluc o de bivac. Millor opció seria el refugi tancat que allí hi ha, que em sembla que és privat i que es pot llogar trucant per telèfon. El contacte el teniu a la web de l'ajuntament d'Ares.

Deixem la Font i seguim pel mateix camí. Si mirem enrere tenim una preciosa vista del poble amb la mola del Castell coronant-lo. Més enllà s'obri una àmplia vista que inclou Culla i el Penyagolosa, que es resisteixen a desaparéixer de la nostra vista.

Poc després arribem a un collet des d'on, si fa bon temps i mirem al Nord, podem donar la primera ullada a Morella que trau el cap per sobre les muntanyes i ens assenyala la direcció a seguir.

Iniciem una suau baixada d'uns 3 km fins al Barranc dels Prats. Anem veient alguns masos perduts i altres encara amb algun grau d'utilització. Alguna caseta de pedra seca i molts murs construïts amb la mateixa tècnica ens mostren com els antics habitants varen traure el màxim profit d'aquestes terres. En la vegetació, molt austera en aquestes altures, predominen les carrasques que han anat ocupant a poc a poc els bancals que omplen tot el paisatge.

En arribar al Barranc dels Prats un camí ens condueix fins a una planura on encara es cultiva cereals. Ens dirigim cap al Mas de Pinella, que podem veure arrecerat a un cantó del pla.

Quan arribem a l'altura del Mas sembla que hem de seguir el camí amb el mur de pedra a la dreta. No és el cas, hem d'obrir la portella que trobem i continuar deixant el Mas a la nostra dreta i el mur de pedra a l'esquerra. El camí, poc definit, de seguida es fa ample i còmode. El seguim de pujada entre les vaques que ens miren encuriosides.

Aquest camí el seguim uns 500 m i a una corba molt pronunciada cap a l'esquerra el deixem i seguim al recte entre un carrascar molt dens. Més endavant el tornem a trobar i el travessem, el sender pel qual hem de seguir quasi no es veu tapat per la vegetació, cal anar atents.

Al cap de poc deixem enrere l'arbrat i el paisatge es fa més obert, no tardem a veure el Mas del Campello cap on ens dirigim. Passem pel mig de les diferents construccions que el formen i continuem entre bancals per un camí de baixada.

Quan arribem al Barranc de Guimerans al paisatge predominen altra vegada les carrasques. Anem seguint el mateix camí que portàvem, que coincideix amb el recorregut del Barranc. Si ens fixem, podem trobar abundants fòssils entre les pedres. Aquest Barranc acaba abocant a un altre, el del Garró, pel qual continuem igualment seguint el mateix camí.

A poc a poc tornem a eixir a un paisatge més obert i pla on podem veure alguns masos. El que deixem a la nostra dreta és el Mas Gran, enfront de nosaltres veiem el Mas de Garró i més a l'esquerra el Mas Torre Segura. Aquí el camí travessa la carretera CV-12 i des d'allí veiem el Mas del Planet, al que ens acostem deixant-lo a la nostra dreta.

Per acostar-nos al Mas primer travessem el llit sec del Barranc Torre Segura. Des d'allí iniciem una curta pujada per un terreny que la pastura intensiva del ramat del Mas del Planet ha deixat pelat. Uns 3 km després arribem al Barranc de Calders i el travessem.

Atenció! L'hem de travessar, no continuar pel camí que el recorre, i seguir en paral·lel al mur de pedra seca que veiem a la nostra dreta que poc després es converteix en un Assagador. Continuem per aquest deixant els Masos del Dolç i Garcia a la dreta.

El GR segueix pel mateix assagador fins a un camí asfaltat uns 500 m més endavant. Nosaltres trobem aquest tram impossible de passar, ja que es troba envaït pels esbarzers i altra vegetació que el taponen per complet. Sense altra opció optem per saltar el mur de l'esquerra i continuar pels cultius seguint la línia de l'assagador, això ens obligà a haver de saltar una altra tanca metàl·lica.

Si res no ha canviat quan passeu, la millor opció serà seguir el camí que trobareu a l'altura dels Masos de Dolç i Garcia i que, deixant-los a la dreta, acaba eixint al mateix camí asfaltat. Uns 100 m a l'esquerra trobareu la continuació del GR.

En travessar l'asfalt continuem pel camí uns 300 m, allí les marques ens indiquen que el deixem per a tornar una altra vegada a l'assagador. Nosaltres ho vam intentar, però durant 1 km i mig aproximadament vam haver d'anar entrat i eixint per evitar els trams on la vegetació a fet impassable aquesta opció.

Altra vegada creiem que la millor opció, si res no ha canviat, és deixar les marques i seguir pel camí. Aquest passa a tocar de les naus per al ramat del Mas de Molins i al cap de poc deixa aquest Mas a l'esquerra. Uns 400 m més endavant passa pel Mas de Segureta de la Serra, que està uns metres més amunt. Quan aquest camí fa un revolt i torna enrere, continueu recte seguint la línia de l'assagador que tindreu a la vostra dreta.

Si amb sort el camí està lliure, tan sols s'ha de continuar tot el temps entre els dos murs de l'assagador. Veureu els Masos anomenats i arribareu al mateix punt tant si heu seguit un camí o l'altre.

Al cap de poc arribem a un fantàstic mirador, des d'on tenim una de les millors vistes possibles de Morella. Després de gaudir un moment del paisatge iniciem la baixada cap al Riu Bergantes que ens separa de Morella. El sender baixa de forma directa encara que còmoda i ens permet anar gaudint de les vistes.

Arribem al Bergantes, que en aquesta època porta poca aigua, i el travessem per un pontet. El toll d'aigua sota el pont està ple de granotes i quan passem hi ha un continu xapoteig segons van saltant.

Pugem per un camí deixant el Molí Nou a la dreta, en uns 300 m travessem l'asfalt de la CV-14 i seguim pel camí que hi ha enfront. Al cap de poc arribem al costat de l'edifici de la Creu Roja de Morella.

Aquí el GR-7 continua a la dreta en direcció a Vallibona per la carretera N-232 i travessa el barri de l'Hostal Nou de Morella. Per a nosaltres això serà la següent etapa en què tornarem a aquest mateix punt per a continuar amb el GR.

Ara per acabar l'etapa d'avui girem a l'esquerra i pugem per la Costa de Sant Vicent, un camí de formigó de color vermellós. Més endavant aquest camí torna a travessar la CV-14 i continua de pujada cap a Morella.

L'arribada a aquesta preciosa ciutat és espectacular, segons anem pujant tenim una bona panoràmica de les muralles amb la Torre de Fredes encarada davant nostre i el Portal de Sant Mateu a la nostra dreta.

Seguint la Costa de Sant Vicent acabem arribant al Portal de Sant Mateu, un dels més emblemàtics, pel que entrem a Morella on acabem la nostra ruta d'avui.

Ares del Maestrat

Per eixir d'Ares ens dirigim des de la plaça Major a la plaça de la Bassa, allí un indicador del PR-CV 387 ens indica el camí en direcció a la Font dels Regatxols, que seguim.

Font dels Regatxols

A la Font dels Regatxols hi ha a més a més de la font un abeurador i un antic safareig cobert. Aquest es podria fer servir de bivac, ja que està en molt bones condicions de conservació. També trobem un refugi tancat que em sembla és privat i es pot llogar trucant per telèfon. El contacte el teniu a la web de l'ajuntament d'Ares.

Collet

En aquest collet deixem el camí de formigó que portem des del poble i si el dia és clar, mirant al nord, podem veure Morella. Ara comencem a baixar per un sender fins al Barranc dels Prats.

PictographRiver Altitude 3,214 ft

Barranc dels Prats

El sender ens trau al Barranc dels Prats pel que transcorre un camí que seguim breument.

Anem per un pla on es cultiva cereals. En arribar a un camí asfaltat el travessem en direcció al Mas de Pinella que tenim davant.

Mas de la Pinella

En aquest Mas sembla que hem de seguir el camí que continua per fora de la tanca que delimita la propietat. No és el cas, hem d'obrir la portella que trobem i continuar amb el mur de pedra a la nostra esquerra, sense acostar-nos al Mas. Hi ha alguns gossos que ens segueixen lladrant sense majors conseqüències.

En aquesta corba a l'esquerra, molt pronunciada, deixem el camí i seguim al recte entre una espessa vegetació. Més endavant tornarem al mateix camí havent-nos evitat una llarga marrada

Desviament

Tornem al camí anterior que seguim només uns metres, deixant-lo per l'esquerra per un sender amagat a la vegetació marcat amb una fita.

Mas del Campello

Passem entre les construccions d'aquest Mas.

PictographRiver Altitude 3,194 ft

Barranc de Guimerans

Arribem al Barranc de Guimerans que seguim, ja que el camí el segueix entrant i eixint del llit pedregós.

PictographRiver Altitude 3,123 ft

Barranc del Garró

Continuem el camí que entra i ix del llit del barranc que aquí s'anomena Barranc de Garró.

Carretera

Travessem la Carretera CV-12 i de seguida trobem el Barranc de Torre Segura que també passem. Per continuar deixem el Mas del Planet a la nostra dreta.

PictographRiver Altitude 2,875 ft

Passem aquest pedregós barranc i pugem seguint el mur de pedra seca que tenim a la nostra dreta.

Seguint l'assagador deixem aquest Mas en obres a la nostra dreta.

Pas obstruït

El GR-7 està marcat seguint l'assagador, però en passar el Mas de Dolç i Garcia trobem aquest camí impossible de seguir. Els esbarzers han crescut de forma que ocupen per complet l'antic camí així que no ens queda altre remei que anar saltant les tanques i continuar en paral·lel a l'assagador travessant els cultius.

Aquí arribem a un camí asfaltat i de moment acaba el tram envaït pels esbarzers, encara que més endavant tornarem a trobar el mateix problema. Travessem l'asfalt i seguim per un camí que després hem de deixar. Si trobeu aquest mateix problema, perquè ningú no el soluciona, us recomane que no seguiu les marques i continueu pel camí que passa pel Mas de Molins i el Mas de Segureta de la Serra. Uns 400 m després d'aquest últim Mas retrobareu les marques. Nosaltres en tot aquest tram hem hagut d'anar entrant i eixint contínuament de l'assagador en tal de trobar un pas sense arrapar-nos amb els esbarzers.

Passem aquest Mas prou deteriorat que ens queda a l'esquerra.

En aquest punt tenim una de les millors vistes de Morella, on ens dirigim iniciant la baixada cap al Bergantes.

PictographRiver Altitude 2,631 ft

Riu Bergantes

Arribem al Riu Bergantes i el travessem per un pontet. L'aigua, que en aquesta època quasi no corre, fa d'habitat perfecte per a les granotes. Allí mateix a la dreta podem veure el Molí Nou.

Carretera CV-14

Travessem la carretera CV-14 i continuem pel camí que hi ha enfront.

Costa de Sant Vicent

El GR-7 segueix cap a la dreta pel barri de l'Hostal Nou. Nosaltres continuem a l'esquerra per la Costa de S. Vicent per acabar l'etapa a Morella. En la pròxima etapa passarem per aquí per a continuar.

Passem la CV-14 i continuem pujant amb unes fantàstiques vistes de Morella.

Portal de Sant Mateu

Entrem a Morella per l'emblemàtic Portal de Sant Mateu.

Morella

En Morella trobem tots els serveis possibles, a més a més no s'ha de perdre l'ocasió de conéixer aquesta preciosa ciutat amb nombrosos atractius.