GR 270 - Etapa 5 - Navàs-Navarcles

October 26, 2021
October 2021

near Navàs, Catalunya (España)

VEURE TOTS ELS GR's DE CATALUNYA

El GR 270, Camí del Llobregat, és un recorregut lineal que ressegueix el riu Llobregat des de la seva capçalera, a Castellar de n’Hug, enmig de boscos pirinencs, fins al Delta del Llobregat, on el riu troba la Mediterrània.
El més present del recorregut és l’aigua del riu, que ens acompanya en la pràctica totalitat de la ruta, i que ha esculpit uns paisatges agrestes i espectaculars com les Fonts del Llobregat o el Congost del Cairat sota Montserrat, i d’altres de ben suaus i amables com el meandre de Castellbell o el Delta del Llobregat.
Cal esmentar que aquest GR és un Sender senyalitzat, impulsat per la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració dels Consells Comarcals i dels Municipis pels quals passa. El traçat també ha estat validat per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya, però encara no “homologat”, de fet, no hi surt recollit en la web de la FFEC.
Tot i que el GR no està “homologat”, el marcatge sobre el terreny és prou complet i en el “mercat” també s´hi pot trobar una amplia bibliografia i informació.
Es tracta d’un recorregut amb un total d’uns 180 km aproximadament, que normalment es divideix en 9 etapes. Les possibilitats d’allotjament i de transport públic que podem trobar durant tot el traçat de la ruta, facilitant fer-la sense gaires dificultats logístiques, tan si es vol fer en dies consecutius com en dies solts.

Nosaltres fem la Ruta de forma no consecutiva, tornant a Barcelona després de cada jornada, seguint, tot i que amb algun petit ajust per motius de logística, les 9 etapes definides en la guia publicada per Cossetània Edicions/Editorial Alpina:
Etapa 1 - Castellar de n`Hug-Fonts-Guardiola de Berguedà
Etapa 2 - Guardiola de Berguedà-Sant Jordi de Cercs
Etapa 3 - Sant Jordi de Cercs-Gironella
Etapa 4 - Gironella-Navàs
Etapa 5 - Navàs-Navarcles
Etapa 6 - Navarcles-Castellbell i El Vilar
Etapa 7 - Castellbell i El Vilar-Martorell
Etapa 8 - Martorell-Cornellà. Traçat seguint “Marques “GR”
Etapa 8-B - Martorell-Sant Boi de Llobregat. Traçat segons “Guia Cossetània”
Etapa 9 - Sant Boi-Desembocadura + El Prat de Llobregat

DADES BÀSIQUES DE L’ETAPA:
- Data de realització: 26/10/2021
- Track: Gravat amb GPS d’i-Phone directament a Wikiloc i “netejat” amb BaseCamp sobre mapes OTM (OpenTopoMap de Garmin)
- Recorregut: De Navàs a Navarcles
- Tipus de traçat: Lineal
- Inici de la Jornada: Parada d’autobusos de Navàs
- Final de la Jornada: Parada d’autobusos de Navarcles
- Desplaçament d’anada des de Barcelona: Bus ALSA de línia regular
- Desplaçament de tornada a Barcelona: Bus SAGALÉS a Manresa i tren FGC, línia R5, cap a Barcelona
- DADES SEGONS “ibp index”: (Què és l’índex "ibp"?)
# Grau de dificultat: 60

Cal tenir en compte que la duresa o l’esforç d’una ruta serà igual a:
Index ibp + Estat de forma física + Ritme de carrera + Condicions climatològiques

# Distancia total: 23,07 km
# Desnivell de pujada: 80 m
# Desnivell de baixada: 190 m
# Altura màxima: 375 m
# Altura mínima: 258 m
# Temps efectiu de marxa: 3h 59min (cronometrat)
# Velocitat mitja: 5,8 km/h
# Veure anàlisi "IBP" complet
- COMENTARIS A DESTACAR:
# Seguim el traçat de l’etapa 5 de la “Guia Cossetània”, ben senyalitzat durant tota l’etapa
# Sortim de Navàs anant a buscar la Carretera BV-4401, on enllacem amb el traçat del GR
# El Sender deixa la carretera per seguir el curs del Riu, tot i que a una certa distancia
# Colònia de Sant Esteve, amb la fàbrica en funcionament, però els habitatges totalment abandonats i en un estat ruïnós, també trobem l’Ermita del segle XI, que dona nom a la Colònia
# Castell de Balsareny, que deixem a dalt a la dreta
# Resclosa de la Séquia de Manresa, on comença la ruta del Parc de la Séquia (La Transéquia). La Séquia, encara operativa des de l’any 1383, és una obra medieval feta per pal·liar la sequera de l’època. El traçat del GR segueix la Transéquia durant 7 km, fins a arribar a Sallent
# Travessa de Sallent, creuant el Llobregat pel Pont Vell
# Tram de més de 2 km per asfalt, seguint la carretera “Camí de Sallent a Cabrianes” paral·lela al Canal de Can Berenguer
# Creuament del Riu pel Pont de la Carretera C-651, recentment ampliat, just després de coincidir amb el traçat del GR 4, amb el que compartim camí fins arribar al Pont de Cabrianes
# Aproximació a Navarcles per la zona del Llac (Riera de Calders)
# El Sender creua al marge esquerra de la Riera, seguint-la de a prop fins al punt on acaba aqueta cinquena etapa
# Sortida de la riba de la Riera per entrar a Navarcles pujant a buscar la Carretera BV-1221 i arribant de seguida a la parada d’autobusos, actualment, per obres a la Plaça Fleming, situada al Carrer de Manresa, final de la Jornada

Parada d’autobusos de Navàs - Inici Jornada

Navàs, Passeig De La Circumval·lació (BV-4401) - Inici etapa 5 del GR 270

Ermita de Sant Esteve

Photo ofWP04 - Resclosa de la Séquia de Manresa Photo ofWP04 - Resclosa de la Séquia de Manresa Photo ofWP04 - Resclosa de la Séquia de Manresa

WP04 - Resclosa de la Séquia de Manresa

Resclosa de la Séquia de Manresa

PictographPhoto Altitude 751 ft

Riera de Calders, Navarcles - Final etapa 5 del GR 270

PictographPhoto Altitude 820 ft

Parada d’autobusos de Navarcles - Final Jornada

• Photo of Antoni Martin
    Antoni Martin Dec 14, 2021

Com pots veure, estem fen aquest GR-270 i gairebé faig servir els teus tracs. Aquesta 5ª ha estat realment molt bonica i entretinguda. El canal medieval esta molt ven conservat. Gracies i fins la propera.

• Photo of MIGUEL LANUZA
    MIGUEL LANUZA Dec 14, 2021

Tens raó, tot el tram seguint la sequia de Manresa es molt agradable.
    Gràcies pels comentaris

• Penejoma Jun 10, 2022

Jo també faig servir els teus tracks, a mes de la guia Cossetània, i realment has fet una molt bona tasca. El cami fantastic, una travessa molt agradable, tot i que tant d'asfalt a vegades cansa.
    Si el temps no falla aquest diumenge farém aquesta etapa.