GORJA DE RICHTIS - CRETA

September 27, 2021
September 2021

near Éxo Moulianá, Crete (Greece)

La gorja de Richtis neix a tocar del poble d'Exa Mouliana (carretera d'Àgios Nikolaus a Sitia) està dins el Geoparc Mundial de la UNESCO de Sitia, i és una excursió d'interès natural que porta inicialment per un camí rural envoltat d'arbres fruiters i plàtans, fins el pont de Lahanas. En aquest lloc hi ha el punt d'informació i és on cal pagar tres euros per persona per transitar per la gorja. A partir d'aquest punt el camí tan sols és apte per a excursionistes i va pel fons del torrent, on a voltes hi ha aigua i a voltes és sec. Fins la cascada de Richtis ens queden uns quants ponts, escales de ferro i passarel·les que fan del camí una delicia d'excursió. La cascada té una alçada d'uns vint metres i el camí ara va canviant, esdevé més planer i porta fins la platja de Richtis, una cala pedregosa on no sembla fàcil fer un bany. Per a això més val la cascada que hem deixat més amunt..

La pujada es pot fer pel mateix camí o bé per una pista asfaltada que puja per l'esquerra orogràfica de la vall, pista apta per a vehicles, que neix a Exas Mouliana, la qual cosa fa també possible baixar en dos cotxes fins la platja, deixar-ne un, pujar en l'altre cotxe fins l'inici de l'itinerari, fer la caminada de baixada i quan s'ha acabat l'excursió agafar el cotxe que s'ha deixat a baix i pujar a Exa Mouliana sense haver de suar.

Comptar una hora i tres quarts o dues hores per a la baixada i el mateix temps per a la pujada. Les aturades, obligades, allarguen aquests temps.

Uns centenars de metres passat el poble d'Exo Mouliana en direcció a Sitia, hi ha un aparcament lliure a l'esquerra amb rètols i indicadors de la gorja. Iniciem l'excursió per una pista descendent apta per a vehicles.

PictographBridge Altitude 846 ft

PONT LAHANAS

Pont de pedra d'un arc, d'inicis del segle XIX. Ací hi ha la garita on es cobra l'entrada a la gorja. No s'ha de creuar el pont sinó passar-lo per sota! L'entrada són tres euros (setembre 2021)

PONT I PASSERES

Al llarg del camí anirem trobant ponts, passeres i escales, de fusta i metal·liques, en bon estat i protegides per baranes.

ESCALA FERRO

La primera escala de ferro que trobem

PALANCA 2

Una nova palanca

ESCALA FERRO 2

La segona escala de ferro

ESCALA FERRO 3

Tercera escala de ferro

La que fa quatre

ESCALES DE FUSTA

Un tram llarg d'escales de fusta porten al peu de la cascada de Richti des de la part alta d'aquesta.

PictographWaterfall Altitude 410 ft

CASCADA DE RICHTIS

Una magnífica cascada, en un indret ombrívol, on és possible un bany. Millor fer-ho aquí que a la platja de Richtis, atès que grans blocs de pedra esparsos no conviden precisament al bany.

ESCALA FERRO 5

Una darrera escala de ferro abans que el pendent se suavitzi definitivament abans d'arribar a la cala

PictographBeach Altitude 7 ft

PLATJA PEDREGOSA

Platja de còdols i pedregots, no apta per a banyar-se, sobre tot si fa onatge. Hi ha unes tauletes a l'ombra per a fer pic nic, però no hi ha aigua potable ni xiringuito on serveixin cap menjar ni beguda. Pocs metres abans d'accedir-hi hi ha la guixeta d'informació i cobrament de l'entrada a la gorja per baix, atès que la gorja es pot fer en ambdós sentits. Si optem per baixar i pujar (o pujar i baixar) per la gorja, ens cobren una sola vegada.

PictographProvisioning Altitude 1,260 ft

EXA MOULIANA

Per una pista asfaltada d'uns sis quilòmetres s'accedeix a Exa Mouliana. El poble no té cap atractiu especial. Una església blanca presideix l'indret.