Gorges de Covatannaz

August 15, 2016
June 2016

near La Sagne, Canton de Vaud (Switzerland)

Les Gorges de Covatannaz o Covatanne es troben al cantó suís de Vaud, tractant-se d’unes goles creades pel pas del riu Arnon, al vessant NE del Mont de Baulmes, entre els nuclis de Sainte Croix (1.080 mts.) i Vuiteboeuf (600 mts.). El recorregut íntegre per l’engorjat està fitat amb senyals de pintura groga, que ocasionalment cal abandonar per apropar-se al salts d’aigua, gaudint dels remolins que es formen en algun dels trams més estrets. En el nostre cas hem fer la ruta en sentit descendent, per la qual cosa primer seguim la riba esquerra orogràfica del riu, que travessarem per un pont metàl·lic, acabant a la dreta. Aquesta caminada comença a l'estació de tren de Sainte Croix, final d’una línia fèrria de via estreta inaugurada l’any 1.893, que uneix aquesta localitat amb la de Yverdon-les-Bains. Deixem l’estació, reculant pel costat de les vies, travessant els camps d’unes zones rurals, fins que, en arribar a una planta de tractament d'aigües residuals, comencem a davallar per l’inici de les gorges, per un camí molt fresat i en bon estat, tot i que una mica humit degut a les pluges caigudes i a la pròpia naturalesa de la zona. Els ràpids i les cascades es van alternant amb moments més tranquils, sobretot a la part inferior de l’itinerari, sent curiós també un sector, al costat d’un àrea de pícnic, amb una sèrie de roques amb aspecte de tova calcària, escampades per dintre del bosc, que, per les seves formes i cavitats, li donen un caire misteriós a l’entorn. Impressionen també els penya-segats, farcits de coves, que tanquen la riba esquerra del riu Arnon, destacant una de gran d’on neix una cascada d’uns 15 mts. d’alçada, que surt de la pròpia paret del cingle. Un cop deixem les gorges arribem al poble de Vuiteboeuf, on es pot agafar el tren que ens portaria a Yverdon-les-Bains, però en el nostre cas, després de fer un mos al restaurant, optem per anar-hi a peu, aprofitant el pas de l’etapa 2 de l’anomenada Via Francigena (ruta 70), establerta fa més de dos mil anys, havent esdevingut en l'època medieval una de les vies de pelegrinatge més importants a Europa, que a Suïssa travessa les muntanyes del Jura i els Alps. De Vuiteboeuf, per camins i pistes amples, algunes molt rectilínies, a través de camps i boscos força espessos, marxem en direcció a Valeyres-sous-Montagny, passant pel costat de l’estació del tren, seguint fins a Montagny-près-Yverdon, travessant més endavant una carretera per un pont i l’autopista A5 per sota un viaducte, voltats de conreus i hivernacles, fins entrar a Yverdon-les-Bains per un polígon industrial. Aquest darrer tram, força monòton, i que dura aproximadament una hora, ens el podríem haver estalviat agafant el tren a Valeyres-sous-Montagny