GORBEIA

June 28, 2016
June 2016

near Gallartu, País Vasco (España)

Comencem a caminar des de l'àrea d’Alzagorta, prop del barri de Gallartu a Orozko. Estem als peus del massís d’Itxina, al Parc Natural de Gorbeia. Aquest massís càrstic ple de avencs, esquerdes, dolines, coves…esquitxat de faigs i teixos que creixen com poden entre la roca, i molsa enmig de les pedres, un lloc magic.
Després d’un fort ascens penetrem a aquest paradís natural per l'espectacular arc de pedra i pas natural Atxulo (el Ojo de Atxular) que permet l’entrada a aquesta fortalesa de pedra. Des d'aquí tenim unes vistes espectaculars.
Un cop dins seguim les fites de pedra pel laberint càrstic direcció al coll Kagarleku, que enllaça amb la Campa d’Arraba. Passem pel costat de la boca de l’avenc de Lezabeltz i arribem a les campes Lexardi, on hi ha una borda i un aljub.
Un cop passat el coll ja veiem la campa d’Arraba on hi pasturen vaques i cavalls, el verd de les pastures es fusiona amb el cel blau, és un espectacle fabulós.
Creuem la campa cap al refugi Ángel Sopeña o Elorri, on es pot menjar.
Al sortir del refugi passem per la font i anem cap al Pas d’Alape arribem a l'ermita de la Verge de les Neus i el refugi Erigiñao envoltats per una fageda, iniciem el fort ascens pel vessant del Gorbeia, poc abans d’arribar al cim, trobem una font, Gorbeiagane Iturre, amb aigua molt fresca que ens revifa.
El Gorbeia a cavall entre les províncies d'Àlaba i Biscaia al País Basc, esta coronat per una creu metàl·lica amb una estructura que recorda la torre Eiffel, sota en un pedestal en forma de trompa hi ha l’imatge de la verge de Begoña que mira a Biscaia, també hi ha una bustia en forma de casa.
Retornem pel mateix camí fins a les campes d’Araba on agafem el camí que porta a l'àrea de lleure de Pagomakurre, on hi ha l’ermita de “ Nuestra Señora de la Paz”, continuem pel camí de la fageda d’Atxarmineta i cap al cotxe