Góra Jawor z Wysowej-Zdrój

October 12, 2023
October 2023

near Wysowa-Zdrój, Województwo małopolskie (Polska)

Krótka i szybka wycieczka do Kapliczki na Górze Jawor przy okazji Święta Rydza w Wysowej Zdrój. Wyruszamy zielonym szlakiem przy Cerkwi św. Michała Archanioła w strone przełęczy Cegielka. Cały czas tridziemy wąską w miare nową drogą asfaltową.Oczywiśćie musimy zatrzymać się na każdej drewnianej łąweczce aby momencik odpocząć i łyknąć soczku mimo że podejście nie jest wymagające. Po pierwszym kilometrze zchodzimy z zielonego szlaku pozostając na drodze asfaltowej. Pokonujemy płytki strumyk, oczywiście zamaczając nogi mimo że obok jest kładka. Przed samą cerkwią do której docieramy po 2,5 km kończy się asfalt. Przy cerkwi znajdują się dwie studni, ławeczki oraz liczne drewniane krzyże po pielgrzymkach. Ztrzymujemy się na kwadrans na kubek ciepłej herbatki i zakupione wafelki. Natępnie widząc że dzieciaki odzyskały moc ruszamy dalej leśną ścieżką w strone czerwonego szlaku na granicy Polsko-Słowackiej.Docieramy tam po chwili i możemy zachwycać się widokami na słowacką część Beskidu Niskiego z jego najwyższym szczytem Busov. Czerwonym szlakiem docieramy na przełęcz Cegielka gdzie pod wiatą przysiadamy na kolejny krótki postój z resztą herbatki. Na koniec pozostaje nam sprawne iszybkiezejściew dół zielonym szlakiem do Wysowej-Zdrój. Całość trasy, 6 km,pokonaliśmy w 3 godz. 45min.

Cerkiew pochodzi z 1779 roku. Powstała na miejscu wcześniejszej cerkwi, która spłoneła w 1777 roku podczas walk konfederatów barskich z wojskami rosyjskimi.Wyremontowana w latach 2019- 2020.

W drodze na góre jest kilka ławeczek gdzie można przysiąść i odpocząć.

Do Kaplicy na lewo.

PictographRiver Altitude 0 ft

Latwy do pokonania. Jest też obok kładka.

Świątynie wzniesionow 1929 roku po tym jak zaczeli tu przybywać liczni pielgrzymi w miejsce powtarzających się objawień Matki Bożej. Cerkiew wybudował Józef Ferenc z Huty Wysowskiej wg projektu nauczyciela Batiuka z Wysowej.Po akcji " Wisła " z opuszczoną świątynie Wojska Ochrony Pogranicza wykorzystywały jako strażnice niszcząc wyposażenie. W 1969 roku cerkiew przejeli powracający Łemkowie, którzy ją odnowili.

PictographPanorama Altitude 0 ft

Na przełęczy znajduje się wiata z ławeczką i stołem. My tutaj skorzystaliśmy robiąc małą przerwe na herbatkę.