Gonca Lahdi-Ulaşlı: Gonca Surları Keşfi

Photo ofGonca Lahdi-Ulaşlı: Gonca Surları Keşfi Photo ofGonca Lahdi-Ulaşlı: Gonca Surları Keşfi Photo ofGonca Lahdi-Ulaşlı: Gonca Surları Keşfi

March 3, 2024
March 2024

near Halıdere, Kocaeli (Türkiye)

Ekip arkadaşım Serkan ile, Kocaeli il sınırları içinde yaptığımız bu beşinci yürüyüşteki en büyük amacımız Gonca Surlarını görmekti. Yürüyüşten önce, bazı Kocaeli yerel haber sitelerinde surlara ait tek bir kaynaktan çıkmış bir haber vardı. Fakat onun dışında surların konumu ile ilgili herhangi bir kayıt internette yoktu. Hatta Gölcük Belediye Başkanı'nın ziyaret ettiğini gösteren ve surların turizme kazandırılması düşünüldüğünü belirten bu ortak haber dışında, etkinlik tarihine kadar internette herhangi bir bilgi ve bilimsel yayın bulunmuyordu. Daha önce her birimiz ayrı ayrı farklı zamanlarda surların bulunduğu tepeyi ziyaret etmiştik. Ben, surların bulunduğu tepeye başka bir arkadaşımla gelmiş ve "Konca Lahdi-Ereğli" ismiyle wikiloc'a kaydedilen yürüyüşte bölgede yer aldığını bildiğim kilise kalıntısını bulabilmiştim. Fakat o yürüyüş esnasında surlardan haberim yoktu. Sağolsun, Serkan'ın benimle surların varlığı yönünde bilgi paylaşması üzerine, havalar fazla ısınmadan ve bitki örtüsü sıklaşmadan Gonca Tepesi'ni keşfe çıkmak istedik.

Etkinlikten önce, hava durumu sabah saatlerini yağış ihtimali olarak gösteriyordu. Fakat Allah'tan ne etkinlik öncesinde, ne de Gonca Tepesi'ndeyken yağış gerçekleşmedi. Aksi halde, çok sıkıntı çekerdik; hatta orman içine girmezdik. Çünkü yağış sırasında tepenin ormanlarında dolanmak, bitki örtüsü sık olduğu için, ıslanmayı beraberinde getirecekti.

Özetle, surları bulmayı başardığımız gibi, görülebilen surların tamamını takip ettik ve bol bol fotoğraf çektik. Bu rota, Gonca Surları'nın yerini gösteren ilk kayıttır. Bu muhteşem surların görüntülerine, kayıttaki izleklerden (waypoints) ulaşılabilir.

Surlardan sonra yürüyüş sırasında karşılaştığımız kültürel varlıkların ve doğal güzelliklerin yerini biliyor, hatta bazılarını önceden gördüğümüzü hatırlıyorduk.

Bu parkur, grupla yapmaya uygun değildir. İrtifa ortalamanın üstündedir. Ayrıca, rotanın devamında, özellikle Saklıgöl'e inerken, ormanlık alanın sonlarında, sık bitki örtüsüyle boğuştuk; hatta en sonunda kapalı olan tesisin demir kapısının üzerinden atlamak durumunda kaldık.

Eğer bu rotayı birebir takip ediyorsanız, su takviyesi yapmak için gel-git yaptığımız "Halıdere Tarihi Cami"nden geri dönmeyip biraz daha köy içine ilerleyerek tarihi bir hamam ve tarihi çeşmelerle karşılaşabilirsiniz. Bu eserlerin konumları ve fotoğrafları "Konca Lahdi-Ereğli" rotasında yer almaktadır.

Wikiloc uygulaması rotayı otomatik olarak "Halıdere - Ulaşlı" ismiyle kaydetmiştir. Bu isimlendirme son derece doğrudur, çünkü otobüsten inip kaydı açtığım nokta "Yeni Halıdere" isimli beldedir. Fakat önceki yürüyüşlere atıf yapmak ve arama yaptığımda kolay bulabilmek adına, başlangıç noktasını, yürümeye başladıktan birkaç yüz metre sonra ulaşılan Gonca Lahdi olarak isimlendirmeyi uygun gördük.

ULAŞIM: Parkur başına ulaşmak ve parkurun bittiği yerden dönmek son derece kolay... Kocaeli Belediyesi'nin efsane saydığımız otobüs hatlarından biriyle, 700 hat numaralı Çayırova-Gölcük otobüs hattıyla, parkurun başına seri bir şekilde geçilebilir ve aynı otobüs hattı ile geri dönülebilir. Hattın en güzel yanı, Osmangazi Köprüsü'nü kullanması ve yürüyüşün yapıldığı zamana değin bu köprüyü kullanan ilk ve tek belediye aracı olmasıdır. Üstelik her iki yönden, her gün saatte bir seferleri bulunmaktadır.

Hattın ilk durağı, Çayırova Marmaray İstasyonu yanındaki otobüs duraklarıdır. Buraya marmaray hattını kullanarak ve son durak olan Gebze'ye varmadan dört durak önce Çayırova İstasyonu'nda inerek kolayca gelinebilir. Aşağıda yer alan PROGRAM kısmına göz atarak, bu istasyona ulaşımla ilgili süreler ve bazı öneriler hakkında fikir sahibi olunabilir.

700 numaralı hatta kullanılacak toplu taşıma kartı başta olmak üzere, Kocaeli içindeki ulaşım ile ilgili tüm detaylı bilgiler, daha önce yapılan ve kaydedilen Kocaeli il sınırlarında yapılan doğa yürüyüşlerine ait ilk rotaların (Nicomedia Su Kemerleri, Derince-Umuttepe vb.) açıklamalarında yer almaktadır. İstanbul'dan bölgeye geçmeyi planlayanların mutlaka bu açıklamaları okumalarını tavsiye ederim.

PROGRAM:
06.56: Bostancı'dan Gebze'ye giden trene bindim.
07.37: Çayırova Marmaray İstasyonu'na ulaştım.
07.39: 700 hat numaralı Çayırova-Gölcük otobüsünün kalktığı perona geçtim. Peron, istasyonun hemen yanındadır ve bir dakikalık seri bir yürüyüşle perona gelinebilir. Peronda, Kocaeli Kent Kart dolumu yapılan bir cihaz ve klimalı, kapalı bir bekleme alanı bulunmaktadır.
07.52: Gebze yönüne giden bir sonraki tren istasyona geldi. Dolayısıyla, bu treni kullanarak, 08.05 aracına yetişmek mümkündü.
08.05: 700 hat numaralı Çayırova-Gölcük aracı hareket etti.
09.11: Otobüs "Roma Mezarı 1" isimli durağın önünden geçti. Fakat bu durağın tam karşısında, ters yönde bir durak olmadığından dolayı ekip arkadaşım bu noktada inemeyeceği için Halıdere sahilde buluşmaya karar vermiştik. Fakat İzmit Gölcük yönünden gelen ekip arkadaşım da, (Yalova yönüne doğru) Halıdere sahilinin sonunda bulunan durakta otobüs durmadığı için inemeyecek ve benim geldiğim yönde daha geride ineceği için, farklı yönlerden Gonca Lahdi'ne doğru yürüyecektik.
09.14: isimli durakta indim ve kaydı açarak yürüyüşe başladım. Duraktan iner inmez, yolun karşısına geçtim ve 50-60 metre ilerledikten sonra sahil tarafında kalan bir markete uğradım. Ardından ekip arkadaşımla buluşmak üzere Roma mezarının olduğu noktaya doğru yürüyüşe devam ettim.
18.12: "Ulaşlı Merkez" isimli durakta kaydı kapattım.
18.19: Durağa gelen 18.00 kalkışlı 700 hat numaralı Gölcük-Çayırova aracına bindim.
19.28: Çayırova Marmaray İstasyonu'na vardım.
19.32: Marmaray hareket etti.
20.12: Bostancı İstasyonu'na vardım.

Halıdere Sahil

İlk fotoğraf konumun olduğu noktadan çekilmiştir ve Gonca Tepesi'ne doğru bakışı göstermektedir. İkinci fotoğraf ise, rotanın devamında, Sahil Caddesi'nin ana yola çıktığı kavşaktan, çocuk parkının yanından çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 10 ft

Gonca Lahdi

Günün anlam ve önemine istinaden, daha önce gördüğümüz bu muhteşem lahdi, bir kez daha fotoğraflamak ve bu rotaya da kaydetmek istedik.

PictographRuins Altitude 458 ft

Sur Kalıntısı (?)

PictographRuins Altitude 453 ft

Kilise (1)

PictographRuins Altitude 464 ft

Kilise (2)

PictographRuins Altitude 432 ft

Gonca Surları (1)

Aradığımız surları ilk olarak bu noktada bulduk. Bu noktadan itibaren uzunca bir süre, surları takip etmeye çalışacaktık.

PictographRuins Altitude 401 ft

Gonca Surları (2)

PictographRuins Altitude 416 ft

Gonca Surları (3)

PictographRuins Altitude 447 ft

Gonca Surları (4)

PictographRuins Altitude 451 ft

Gonca Surları (5)

Bu fotoğraflar dönüş yolunda, surlara gittiğimiz en son noktadan geri dönerken çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 428 ft

PictographRuins Altitude 406 ft

PictographReligious site Altitude 825 ft

Anıt Ağaç

Şelale ya da akak olup olmadığını kontrol etmek için dere yataĝına inmiştik.

PictographReligious site Altitude 2,089 ft

Uzundere Tarihi Cami

PictographReligious site Altitude 2,169 ft

Uzundere Tarihi Cami (2)

Köy çıkışında, çok da eski olmayan bir çeşme yapısı...

PictographReligious site Altitude 861 ft

Ulaşlı Tarihi Hamamı

İşletmenin sınırları içinde kaldığımızdan ve yola çıkış yeri tel örgü ile çevrili olduğundan fotoğrafta görülen demir kapının üzerinden atlamak durumunda kaldık.