Glimmen, Appelbergen en langs de Golf en Countryclub

Photo ofGlimmen, Appelbergen en langs de Golf en Countryclub Photo ofGlimmen, Appelbergen en langs de Golf en Countryclub Photo ofGlimmen, Appelbergen en langs de Golf en Countryclub

August 20, 2021
August 2021

near Glimmen, Groningen (Nederland)

Mooie wandeling bij het natuurgebied Appelbergen in Glimmen.

Start is op de parkeerplaats bij de Appelbergen. Hier staat ook een picknick-tafel en een informatiebord over het ontstaan van dit natuurgebied.
Eerst lopen we een stukje over bospaden langs een klein vennetje en verder door de zandgronden op van de Onneres. Tussen het snijmais door wat als veevoeder dienst gaat doen, wandelen we de zandpaden af om weer terug te komen in natuurgebied Appelbergen.

In een cirkel lopen we rond het Grote Veen en komen uit bij het oorlogsmonumentje waarop een tiental gefusilleerde herdacht worden. Een gedeelte is nooit meer terug gevonden in deze moerassen.
Naast dit serieuze plekje is er ook een zwemstandje waar de vele hondjes uit de omgeving graag komen spelen. Het gebied is vrijloopgebied voor honden.

Via de uitspanning "Paviljoen Appelbergen" lopen we het gebied weer uit en lopen vervolgens een stukje langs de Zuidlaarderweg om bij restaurant "De Blanckehoeve" rechtsaf richting Noordlaarderbos te lopen.

Deze zandweg wandleen we helemaal af en nemen pauze bij de drinkwatertap tegenover het prachtige gebouw van "Landgoed Blanckeborch". even verderop slaan we rechtsaf om langs het Pollse meertje naar de Golf en Countyclub te lopen.
Bij het Pollsemeertje is wederom een picknickplaats en infotafel over het ontstaan van heel het gebied van de Hondsrug in de ijstijden.

Voor de golfbaan gaan we nogmaals rechtsaf en wandelen parallel aan de Pollselaan naar de asfaltweg waar we linksaf het fietspad volgen.
Hier is het even opletten vanwege de vele fietsers maar al snel buigen we weer af om onverhard tussen de boomkwekerijen door te lopen terug naar de Appelbergen.
Apart om de honderden gecultiveerde bomen van jong tot oud in rechte rijen te zien staan. Ook mooi is de verscheidenheid aan soorten die hier opgekweekt worden.

Vanzelf komen we weer in het bosgebied uit en slingeren over de bospaden terug naar de parkeerplaats. Onze dank gaat uit naar HelenD.

Start en parkeerplaats Appelbergen

PictographIntersection Altitude -54 ft

PictographIntersection Altitude -52 ft

PictographPanorama Altitude -44 ft

PictographLake Altitude -82 ft
Photo ofHondenzwemplaats met oorlogsmonumentje Photo ofHondenzwemplaats met oorlogsmonumentje Photo ofHondenzwemplaats met oorlogsmonumentje

Hondenzwemplaats met oorlogsmonumentje

PictographProvisioning Altitude -53 ft

Paviljoen Appelbergen

PictographIntersection Altitude -64 ft
Photo ofRechtsaf bij restaurant 'De Blankehoeve' Photo ofRechtsaf bij restaurant 'De Blankehoeve' Photo ofRechtsaf bij restaurant 'De Blankehoeve'

Rechtsaf bij restaurant 'De Blankehoeve'

PictographPanorama Altitude -44 ft
Photo ofPanorama over Landgoed Blanckenborch Photo ofPanorama over Landgoed Blanckenborch Photo ofPanorama over Landgoed Blanckenborch