Gislövhammar - Brantevik tur och retur

Photo ofGislövhammar - Brantevik tur och retur Photo ofGislövhammar - Brantevik tur och retur Photo ofGislövhammar - Brantevik tur och retur

4 hours
July 27, 2021
July 2021

near Gislövhammar, Skåne (Ruoŧŧa)

En vacker och lättvandrad tur mellan det vackra lilla fiskeläget Gislövshammar och Brantevik.
Vi utgick från ställplatsen längs kustvägen till Simrishamn, men för de som kommer med personbil finns parkeringsplatser nere vid havet.
Det går också att ta buss 577 till Hammarlunda som stannar precis vid avfarten till Gislövshammar.
En skylt pekar ner mot Gislövshammar ungefär mitt emellan Brantevik och Skillinge. Fiskeläget består av ett femtontal hus och längor längs ett fåtal smala gator.
Naturen är särpräglad, mycket tack vare de lutande, trappstegsformade kalkstenshällarna längs strandlinjen. Dessa utnyttjades förr i tiden för brytning av kvarnstenar, en liten industri som fann kunder över hela södra Sverige. Än i dag kan man gå ut på hällarna och tydligt se de cirkelrunda hålen.
Vi valde att gå tur och retur med ett belönande och svalkande dopp efteråt nere i Gislövshammars lilla hamn.