Girona - St Daniel i Montjuïc

January 17, 2021
January 2021

near Girona, Catalunya (España)

Bonica passejada per 2 dels barris més emblemàtics de Girona, com són la Vall de sant Daniel i Montjuïc. Iniciem el camí al pàrquing gran (i gratuït) a tocar del riu Ter, conegut com "la Copa". El camí discorre per sota les vies del tren, la plaça Sant Pere, i a tocar del monestir de Sant Pere de Galligants, - una antiga abadia benedictina romànica del S. XII i avui dia seu a Girona del Museu d'Arqueologia de Catalunya -, travessem el riu Galligants (la llera està seca bona part de l'any) fins la Plaça dels Jurats, des d'on agafem un sender paral·lel al riu fins al Pont i Font del Bisbe, l'únic pont medieval que queda dret a Girona. Des d'allà inevitablement hem de tornar a trepitjar asfalt, uns metres fins al restaurant "Cul del Món", des d'on per fi començarem a gaudir de pista de terra. El camí deixa enrera la Plaça de les Sardanes i s'enfila direcció Sant Miquel/els Àngels. Més endavant comencem a pujar un xic, i ens desviem per veure les vistes del Turó de Can Garcia, abans d'arribar a la Font del Ferro i al pàrquing. Des d'allà prenem el camí "clàssic" a Sant Miquel, resseguint la riera homònima, deixarem enrera la fàbrica de Can Seguer, i prendrem un camí direcció Nord amb un rètol indicant "Montjuïc" i "Bassa Antiga Terrera". El camí aquí està menys erosionat, i per tant té un perfil irregular. Aviat arribem a la bassa gran de l'argilera de Sant Daniel, on antigament s'extreia argila per fer rajoles i ceràmica, quasi tota glaçada. El camí serpenteja fins arribar a la Torre Bonica, des d'on girarem Oest en direcció a Montjuïc per la carretera asfaltada que prové de Campdorà. Aviat deixarem l'asfalt per prendre un caminet en direcció Sud que ens durà fins a la Torre Sant Narcís, part del sistema defensiu de la muntanya construit al S. XVII, que consta d'un castell i quatre torres al seu voltant, de gran importància defensiva durant la Guerra del Francès i els diversos setges que s'hi produiren durant el S. XIX. Després de visitar les restes, seguim direcció Nord, passem a tocar de la prefectura de Trànsit de Girona, per anar a trobar el Carrer del Bou d'Or, que el seguirem en direcció Oest, on sobtadament es transforma en Carrer 8 de juliol de 1809, que ens durà fins la Torre de Sant Lluís. Després d'una breu visita, ens dirigim ja cap al Castell de Montjuic, baluard defensiu del que queden prou restes com per imaginar-se com devia ser. Després de la visita, serpentegem direcció Oest/Sud-Oest pels carrers per anar a trobar una via verda que ens durà a la Torre de Suchet, del S. XIX, construida pels francesos durant l'ocupació napoleònica. Des d'aquí, després de veure les vistes del monestir de Sant Daniel sota la Muntanya de la "O", iniciem un descens per un caminet que serpenteja muntanya avall, molt intuitiu i fàcil de seguir, amb grups d'esglaons de fusta , que desemboca als jardins de John Lennon, a tocar de la secció de muralla de Sant Pere i de nou al monestir. Des d'allà en 10' tornem al punt de l'inici.

Inici

PictographMuseum Altitude 243 ft

St Pere Galligants

Sant Pere de Galligants és una antiga abadia benedictina del S. XII situada a la ciutat de Girona. Des de 1857 és la seu a Girona del Museu d'Arqueologia de Catalunya. És un edifici declarat bé cultural d'interès nacional

PictographMonument Altitude 253 ft

Plaça dels Jurats

Els Jurats de Girona fou el màxim òrgan de govern local de la ciutat de Girona des del 1284 al 1716. Aquesta plaça homònima, al costat del passeig arqueològic, comunica el monestir de Sant Pere de Galligants amb la ciutat.

PictographBridge Altitude 285 ft

Pont de pedra sobre el riu Galligants, l'únic pont medieval que queda dret a Girona.

PictographPanorama Altitude 440 ft

Vista panoràmica de la vall de Sant Daniel i el Barri Vell de Girona.

PictographFountain Altitude 365 ft

Font del Ferro

La Font del Ferro és el punt d'inici de l'itinerari "clàssic" de pujada al turó de Sant Miquel. És una font d'aigua ferruginosa; antigament hom creia que tenia propietats medicinals. A l'entrada a la zona recreativa de la font, on hi ha taules i bancs per fer-hi pic-nic, un rètol informatiu ens diu que la font és un punt de trobada de la gent de la Vall de Sant Daniel per celebrar l'erradicació de la pesta negra a les comarques gironines. La font actual és del 1980, i l'aigua procedeix d'un pou de l'antiga fàbrica Saguer, uns metres més amunt en direcció a Sant Miquel, des d'on es comercialitzava l'aigua carbònica amb el nom de "Vall de Sant Daniel".

PictographCar park Altitude 344 ft

Parking

Pàrquing de la Font del Ferro

PictographPhoto Altitude 479 ft

Antigament en aquesta bassa s'extreia argila per fer teules i ceràmica

Torre bonica

PictographRuins Altitude 733 ft

Torre St Narcís

La Torre de Sant Narcís, del Segle XVII, formava part del sistema defensiu de 4 torres i un castell de la muntanya de Montjuïc, d'importància estratègica durant les Guerres del Francés de principis del S. XIX.

Tránsit

PictographRuins Altitude 587 ft

Torre St Lluís

La Torre de Sant Lluís, del S. XVII, formava part del sistema defensiu de Montjuïc, protagonista durant les invasions dels francesos en l'anomenada "Guerra del Francés" d'inicis del S. XIX. Aquesta torre és la que queda més al Nord de la muntanya de Montjuïc.

PictographCastle Altitude 615 ft

Castell de Montjuïc

El Castell de Montjuïc, construit al S. XVII, és una fortalesa de planta quadrada amb baluards adjacents, que eres les projeccions de la muralla cap a l'exterior del cos principal, situades als extrems dels cantons dels murs, com a punts més forts defensius, des d'on es podia disparar en quasi totes les direccions en cas d'atac. El castell, juntament amb les 4 torres que l'envolten, - torres de Sant Narcís, Sant Lluís, Sant Joan i Sant Daniel -, formava part del sistema defensiu Nord de la ciutat de Girona i tingué un paper molt important durant la Guerra del Francés, a inicis del S. XIX.

PictographPhoto Altitude 540 ft

Escales de baixada

PictographPanorama Altitude 421 ft

Vistes del Monestir de Sant Daniel a tocar de la Torre de Suchet.

PictographRuins Altitude 418 ft

Torre de Suchet

La Torre de Suchet, del S. XIX, fou edificada durant l'ocupació de les tropes napoleòniques. Es troba a mig camí de baixada/pujada de/a Montjuic i és visible des del passeig Arqueològic o la Plaça dels Jurats. La Torre porta el nom del mariscal Louis Gabriel Suchet, que fou l'encarregat de dirigir la voladura de fortificacions gironines el 1812 en retirar-se les tropes franceses, de la que se'n salvà. Durant el setge del 1843 una de les bombes del general Prim se'n va endur la part de dalt i la va deixar com és ara