Γιους Κάμποι- κορυφή Κέντρος (Κυκλική)

Photo ofΓιους Κάμποι- κορυφή Κέντρος (Κυκλική) Photo ofΓιους Κάμποι- κορυφή Κέντρος (Κυκλική) Photo ofΓιους Κάμποι- κορυφή Κέντρος (Κυκλική)

April 27, 2024
April 2024

near Kissós, Crete (Greece)

Πανέμορφη κορυφούλα,που αν και "κοντή",σε κερδίζει με την θέα της σε ολη τη διαδρομή.
Το ίχνος στην αρχή της διαδρομής είναι λίγο μη ευκρινές καθώς δεν βρίσκαμε ξεκάθαρα μονοπάτι και ψάχναμε. Στα 4 χλμ συναντήσαμε σημανση του Ε4...στην κατάβαση βρήκαμε το Ε4 που οδηγεί στ Γερακάρι.Η επιστροφή απο το 11ο χλμ μέχρι τ αμαξι είναι χωματόδρομος( λιγο βαρετό αλλα συναντάς ωραιες εικονες με καρποφορα δέντρα και ξεχνιέσαι...)
Όσον αφορά στην ονομασία του κάμπου, σύμφωνα με μια εκδοχή προέρχεται από την τοπική γενική τση Γιούς ο Κάμπος, η οποία στο κρητικό ιδίωμα σημαίνει ο κάμπος της Ηούς,προσωποποιηση της θεάς της Αυγής. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ο κάμπος έλαβε την ονομασία αυτή από τα κοπάδια αιγών που έβοσκαν εκεί από την βυζαντινή ακόμη περίοδο.
Το όρος Κέντρος (γνωστό κι ως Κέδρος) βρίσκεται νοτιοδυτικά του Ψηλορείτη και ανάμεσα τους σχηματίζεται η κοιλάδα του Αμαρίου. Η ψηλότερη κορφή φτάνει τα 1776μ και δίπλα της είναι κτισμένος ο ναός της Αναλήψεως. Από μακριά φαίνεται ότι έχει κωνικό σχήμα (κεντρί), από όπου λέγεται ότι έχει πάρει το όνομα του. Το βουνό είναι επί το πλείστον βραχώδες, με γυμνούς βράχους και άγρια φαράγγια. Με μια πρώτη ματιά θα έλεγε κανείς ότι η βλάστηση του είναι φτωχή. Ωστόσο, ο Κέντρος ανήκει στο δίκτυο Natura 2000 λόγω της εξαιρετικής βιοποικιλότητας και οικολογικής σημασίας του. Η βλάστηση παρόλο που περιορίζεται σε θάμνους και φρύγανα, αποτελείται από ενδημικές και σπάνιες ποικιλίες φυτών όπως τουλίπες, ανεμώνες, ορχιδέες, υάκινθοι, κλπ. Επίσης, στις απότομες και απάτητες πλαγιές του φωλιάζουν αρπακτικά πουλιά, όπως γεράκια, γυπαετοί και χρυσαετοί.