Gendron Houyet - langs de lesse

June 15, 2014
June 2014

near Chaleux, Walloon (Belgique)

Viewed 2093 times, downloaded 26 times

Langs de Lesse van Gendron-Celles naar Houyet

Zondag 19-09-2010

Deze wandeling volgt een van de mooiste riviervalleien van ons land: die van de Lesse tussen Anseremme en Houyet.

In de vallei werd op het einde van de 19de eeuw een spoorlijn aangelegd waar nog steeds een boemeltreintje tuft over en door een dozijn viaducten en tunnels.
De prachtige natuur langs het traject tussen Houyet en Anseremme heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Niet alleen de kajakkers kunnen moeilijk haar verleiding weerstaan. Ook de wandelaars kunnen met volle teugen van de vallei genieten door het avontuurlijke pad (Grote Routepad 126) langs de oever van de rivier te volgen. Onderweg spelen we voort¬durend haasje-over met de spoorweg die in de vallei werd aangelegd.
We parkeren de wagens aan het station van Houyet. Na het zien ver¬trek¬ken van de kajakkers gebruiken we onze lunch om vervolgens het treintje te nemen tot Gendron-Celles. Het ritje met de boemeltrein is een belevenis op zich. We sporen door stikdonkere tunnels en springen voortdurend van de ene oever naar de andere. Na een 10-tal minuten bereiken we ons vertrekpunt van de wandeling. De wandeling is slechts 12km lang, maar is wel een moeilijke, over bospaden met enkele avontuurlijke stroken.