Gebece - Simoğlu Mağarası - Çıtırıklı Kalesi - Gebece

Photo ofGebece - Simoğlu Mağarası - Çıtırıklı Kalesi - Gebece Photo ofGebece - Simoğlu Mağarası - Çıtırıklı Kalesi - Gebece Photo ofGebece - Simoğlu Mağarası - Çıtırıklı Kalesi - Gebece

15 minutes
March 6, 2021
March 2021

near Gebece, Antalya (Türkiye)

1530 tarih ve 166 numaralı Muhasebe-i Vilayet-i Anadolu Defterinde dahi adı Ala'iye Livası'na bağlı Gebece Köyü olarak geçen, Manavgat İlçesine bağlı, malaria kaçkını Yörük Köyü civarında gördüğümüz patikaları, mağarayı ve hakkında çok az bilgi bulabildiğimiz kaleyi de ziyaret etmeyi amaçlayan korona günlerinin ilk özgür cumartesi etkinliği, serin bir mart sabahı saat 07:00 de Alanya'dan başladı, 1,5 saatlik yolculuğun ardından Gebece Köyü merkezinde yer alan cami önüne araçları park etti, mamur ama kuşkulu sakinlere sahip sokaklardan geçip kuzeye giden asfalt yolun 0,5. km'sinde kolayca seçilebilen patika yola girerek Uludere'ye doğru inişe geçti. Güzel günler geçirdiği her halinden belli patika üzerinden susuz dere yatağına inen hat bu noktada doğuya döndü ve zikzaklar halinde ağır ağır yükselerek bozuk bir ormana açılan sırta ulaşıp yeniden doğuya döndü, tarla sınırlarını takip ede ede Simoğlu Mahallesine inen ve Mahremçalı Mahallesinden gelen asfalt yol üzerinden mağaranın bulunduğu sırta kadar 0,9 km'lik bir geçiş yaparak Simoğlu Mağarası'na ulaştı. Kısa bir ziyaret sonrası ilerlemeye devam eden hat, sık kullanıldığı belli bir patika üzerinden 200 m civarından bir irtifa kaybı sonrası ulaştığı tortul yamaçları bazen patikalar bazen de doğal geçişlerden ilerleyerek geçen hat, rastladığımız pala bıyıklı çobanın da yardımıyla kaleye giden patika hattına girdi ve 6,6. km'de umduğumuzdan çok daha etkileyici bir Helenistik - Roma Dönemi yerleşiminin sur duvarları üzerinden çay molası verdi. Keyifli bir keşif turu sonrası çoban patikalarından ilerleyen parkur, 7,5. km'de yeniden Gebece Mahallesine ilerleyen etkileyici bir patikaya giriş yaparak nihayet 9 km ve 9 saat sonunda başladığı noktada sağ selamet sona erdi.

Tavsiyeler ;
1) Bölge karstik, oldukça kırıcı bir zemine sahip, bu nedenle bileğinizi koruyan uygun bir yürüyüş botu tavsiye ediyorum.
2) Köylü biraz şüpheci, bu nedenle niyetinizi açık edin. Sık sık kaleye niye gittiğiniz soruluyor, böyle yerlerde normaldir.
3) Akar her hangi bir çeşmeye rastlamadık ancak mesafe kısa ve yerleşim yerlerinden geçiyor. 2 lt su yeterli olacaktır.
4) Mağara içerisinde aydınlatma tertibatı var ama çalışmıyor, el feneri görsel zevkinizi artıracaktır.
5) 5,9. km'de tarla tel örgü ile koruma altına alınmış, sola giden yol yerine sağdan tarla sınırından ilerleyin.
6) 6,4. km'de yukarı giden asıl patika yerine basit bir tarakayı takip ettik. Kaleyi görmeye gerek yok diyenler için bu patika doğrudan köye giden asıl hat.

Ulaşım;

ve
Ben

Gebece Mahallesi

1530 tarihli ve 166 numaralı Muhasebe-i Vilayet-i Anadolu Defterinde dahi adı Ala'iye Livası'na bağlı Gebece Köyü olarak geçen, Manavgat İlçesine bağlı 1000 nüfuslu mahalle. Köy camisi başlangıç için çok iyi bir konumda. Köy imamı yürüyüşe meraklı, lütfen davet edin. Manavgat Belediyesi şöyle tanımlamış (imla hataları ve cümle düşüklükleri onlara ait ); "Gebece, Antalya ilinin Manavgat ilçesine bağlı bir mahalledir. Antalya iline 110 km, Manavgat ilçesine 28 km uzaklıktadır. Mahallede simoluğu mahallesinde simoluğu mağarası bulunmaktadır ayrıca mahallenin kuzeyinde gülen dağı akdenize hakimiyeti ile mahalleye doğal bir görsellik katmaktadır gülen tepesinden birçok köy ve manavgat ve akdeniz çok rahat bir seyir keyfi vermektedir aynı zamanda kale,de bulunmaktadır. Mahallenin iklimi, Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir. marhumçalı mahallesi yaz dahil geceleri serin ve yayla havası verir. Mahrumçalı gebece mahallesine bağlı mahelle olduğu halde gebece mahallesi farklı bir havaya ve coğrafyaya sahiptir. Mahrumçalı köy merkezinden 5 km yukarıda bulunmaktadır. Kış aylarında karların kapladığı yaz aylarında ise serin bir havaya bürünen mahrumçalı muhteşem bir doğal güzelliğe sahiptir. Etrafında bulunan doğal su kaynakları ve piknik alanları mahrumçalıya gelen insanda tekrar tekrar gelme isteği uyandırmaktadır."

Patika Girişi

Cami - Patika girişi mesafe 500 m. Tam bu noktada yol asfalttan ayrılıp aşağıya doğru belirgin bir biçimde uzanıyor. Dönüşte yine bu noktadan çıkılacak ancak siz kavşaktan kuzeye doğru ilerleyeceksiniz.

Bu noktada, aşağıdan gelen patikanın kavşağı var. Siz dönüşte bu noktaya gelecek ve yukarıya döneceksiniz. Şimdi sola, aşağıya doğru ilerliyoruz.

Dere Yatağı

Patika bu dere yatağına inip sağa dönecek. Maalesef kuru bir dere ve güzel bir şelaleyi görme şansını kaçırıyoruz.

Sağa, Yukarıya

Dere yatağından güneybatıya dönerek yükselmeye başlayan hat oldukça belirgin. Ardıç ağaçları arasından ağır ağır , döne döne yükselmeye başlıyoruz.

Döşeme yol

Güzel günlerinden geriye pek az şey kalsa da bazı noktalarda döşeme zemini görmek çok keyifli.

Döşeme Yol

Yol yeniden güzelleşiyor ve zamanın tanığı taş döşeme üzerinden ilerliyoruz.

Sağa Yukarı

Bu noktada, sağa dönerek yukarı ilerliyoruz.

Manzara

Patika artık sırta ulaştı ve bozuk bir orman içinden kuzeydoğuya ilerleyecek. Deniz manzaralı bir köşe.

Tarlalar

Yol bir süre tarla duvarlarını takip ederek asfalta kadar ilerleyecek.

PictographFlora Altitude 2,141 ft

Adam Otu (Mandragora Officinarum)

Yolda rastladığımız otun ne olduğunu sonradan öğrendik ve çok şaşırdık. Hep duyardım ama hiç görmemiştim. İlk gençlik hafızamın hükümdarı Jorge Luis Borges, Düşsel Varlıklar Kitabında tarihsel ve etimolojik olarak detaylı bilgiler verir. Bkz. https://iletisim.com.tr/images/UserFiles/Documents/Gallery/dussel-varlik.pdf Shakespeare , Romeo ve Juliet’te adamotu kökü için Juliet'e şunları söyletmiş 4. Perde 3. Sahnede: “Ya duyarsam topraktan sökülen adamotlarının çığlıklarını, Çıldırırmış bu çığlıkları duyan ölümlüler… “ Burada bahsedilmiş ; https://acikradyo.com.tr/botanitopya/adamotu-gizemli-dunyanin-tuhaf-bitkisi

Sağa, Aşağıya

Yol aşağıya doğru yapılacak 900 m'lik takip sonucu sizi mağara önüne kadar götürecek.

Gebece Mahallesi bağlı bir mevki. Mağara adını bu mahalleden alıyor.

Hoş bir çeşme, muhtemelen içilebiliyor. Hemen yanında ev var, lazımsa sorun :)

Mağara Girişi

Evin hemen karşısında yer alan bu noktadan giriş yapılıyor.

PictographCave Altitude 2,060 ft

Simoğlu Mağarası

Bölgenin karstik yapısı nedeniyle sık rastlanan oluşumlardan bir tanesi. Depo ve ağıl olarak kullanılıyor ve sarkıt ve dikitler zarar görmüş. En altta yer alan kısma inmedik ama gördüklerimizden keyf aldık. Pişman değiliz.

Patika giriş

Mağara girişinde bulunan asfalt yolunun sonunda patika başlıyor ve 200 m'lik bir inişe geçiliyor.

Araç için açılan yol patikayı bozmuş ama tam bu noktada yeniden beliriyor. İlerliyoruz.

Lapya

Bu ilginç karstik şekiller hakkında bilgilenelim; https://tr.wikipedia.org/wiki/Lapya

Bilgilenelim ; https://tr.wikipedia.org/wiki/Tortul_kaya%C3%A7lar

Bu noktada biz izleri takip ederek sağa ilerledik ancak soldaki araç yolundan da ilerlemek mümkün. Bizim tercihimiz hep patikadan yana oluyor.

Patika giriş

Altta yer alan bahçenin duvarına paralel bir süre ilerliyor ve sonra yamacı batıya doğru takip ediyoruz. Patika bir süre sonra kaybolur gibi de olsa, sizi doğal bir hattan kuru şelaleye kadar götürecektir.

Dere Yatağı

Tortul kayaçların aşınmasıyla oluşmuş güzel ama kuru bir dereye ulaşıyoruz. Çay molası zamanı. Şelale etkileyici ama kuru. Buradan sonra araç yolunu takibe başlıyoruz.

Pala bıyıklı çoban sayesinden Kaleye giden kestirmeyi buluyoruz. Keyifli bir adam vesselam.

Kale Patikası Girişi

Kaleye giden basit patika bu noktadan başlıyor. Bir süre taşlar üzerinden ilerliyor ve kaleye kuzeydoğu-güneybatı aksından yaklaşıyor.

Kale manzarası kadraja giriyor. Buradan sonra irili ufaklı pek çok kalıntı yolunuza çıkacak.

PictographRuins Altitude 1,208 ft

1 No'lu kalıntı

Tanımsız, dörtgen formda yapı. İlk göze çarpan bu harabe oluyor.

PictographRuins Altitude 1,210 ft

2 no'lu kalıntı

Nitelikli bir duvar örgüsüne sahip, dikdörtgen formlu kalıntı. Tanımlama yapmak mümkün değil.

PictographRuins Altitude 1,225 ft

3 No'lu kalıntı

Harçsız, Helenistik taş duvarlar. Polygonal-Isodomik oluşları nedeniyle böyle yorumladım, ısrarcı değilim.

Kuzey Kent Suru

Oldukça iyi korunmuş, Hellenistik İsodomik sur örgüsü. Kenti Kuzeybatı - Güneydoğu aksında kesen duvar, kaleyi en savunmasız olduğu hattan korumak için inşaa edilmiş.

PictographRuins Altitude 1,246 ft

Kaya Oygu Havuz

Tanımsız, ana kayaya oyulmuş havuz yapısı.

PictographRuins Altitude 1,266 ft

1 No'lu Kaya Oygu Niş

Niteliği belirsiz, ana kayadan kesilerek düzeltilmiş yüzeye açılmış niş. İşlevini tanımlama en azından benim için mümkün değil.

PictographRuins Altitude 1,278 ft

Nitelikli duvarlara sahip, tanımsız harabe.

PictographReligious site Altitude 1,297 ft

Kilise

Hemen seçilebilen apsisi nedeniyle böyle tanımladım, düzeltebilirim.

En Yüksek Noktadan Manzara

Karstik yamaçlar, Manavgat Ovası, Melas Vadisi, Uludere ve Gebece manzaraları nefis.

PictographRuins Altitude 1,298 ft

6 No'lu Kalıntı

Geç Roma Dönemine ait duvarları ve kapısı ayakta kalmış yapı. Niteliği belirsiz.

Tanımsız yapı.

PictographRuins Altitude 1,288 ft

Geç Roma Tarzı duvarlara sahip kalıntı, niteliği belirsiz.

PictographRuins Altitude 1,284 ft

2 No'lu Kaya Oygu Niş

Sur duvarlarının kuzeybatı köşesinde ana kayaya oyulmuş niş yapısı.

Artık kaleyi terk edip köye doğru ilerliyoruz, son bakış.

Lapya

Karstik kayaçların yağmur suları tarafından şekillendirilmesiyle oluşmuş yapılar.

Uludere Vadisi

Vadi, çoban adını öyle andığı için bu isimle tanımlandı. Güzel bir kanyon ama su yok.

Gebece Mahallesine giden asıl patikaya giriş noktası. İlerliyoruz.

Boğaz

Tam bu noktada taş döşeli güzel bir boğazı geçip yeniden dere yatağına doğru yatay bir geçiş yapıyoruz. Patika beklediğimizden çok daha güzel. Zaman zaman görülen işaretler, hattın daha önce işaretlendiğinin delili.

Uludere

Güzel bir taş döşeli inişten sonra dere yatağına inip yeniden tırmanmaya başlıyoruz. Maalesef üstteki ev tüm çöplerini aşağıya atmış.

Sola, Yukarı

Yoldan düşen molozların kısmen bozduğu patika bu noktada sabahki iniş hattıyla kesişip yukarı sola dönüyor ve asfalt yola doğru yükseliyor.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Mar 6, 2021

Çok güzel bir gün geçirdik parkur harikaydı çok teşekkürler

• Photo of ismetergulec
    ismetergulec Mar 9, 2021

Teşekkürler, ben de gideceğim.

• Photo of Ncdt
    Ncdt Dec 4, 2021

Yarın gidiyoruz

• Photo of Serkan Okan
    Serkan Okan Mar 26, 2023

Teşekkürler Osman hocam,sayende yine harika bir rota yürüdük,emeklerinize sağlık…