Gazon du Faing - Lac Blanc - Lac Noir

Photo ofGazon du Faing - Lac Blanc - Lac Noir Photo ofGazon du Faing - Lac Blanc - Lac Noir Photo ofGazon du Faing - Lac Blanc - Lac Noir

October 5, 2021
October 2021

near Le Tanet, Grand Est (France)

Wandeling vanaf de parkeerplaats bij Gazon du Faing (Auberge du Gazon du Faing) over de GR5 in het beschermd natuurgebied Réserve du Tanet - Gazon du Faing loop je eerst naar Soultzeren Eck, met een aantal prachtige panorama's op Lac du Forlet. Je volgt de GR5 tot je bij het Sentier du Ruhlock uitkomt. Rechtdoor gaat het naar Col du Calvaire, linksaf richting het dal van Le Valtin. Je gaat hier rechts en verlaat de GR5 voor de panorama-afdaling richting Lac Blanc. In het begin van de wandeling vind je hier een bankje voor een korte break, mocht je er al aan toe zijn. Iets verder op de route vind je de bron van Lac Blanc. Hier staat een picknictafel en is een waterpunt (het water vanuit de bron). Daarna begint de afdaling naar Lac Blanc langs een bospad dat gaandeweg rotsiger wordt. Na de splitsing die richting Belmonte Rocher en Lac Noir gaat, vraagt de route meer tredzekerheid en evenwicht. Afdaling langs wat stenen treden nabij de Rocher du Hans is deels met kabel en relingen gezekerd, zeker bij slecht weer en in de winter is dit een route die (extreme) voorzichtigheid vraagt. Het laatste stukje van de afdaling wordt dan weer gemoedelijker. Vanaf het Lac Blanc, met de leuke Auberge 'Les Milles Mètres' (die niet voor niets zo heet, want het tentje ligt op 1.000 meter) voert een niet al te ingewikkeld bospad dat overgaat in een onverharde bosweg je via het Sentier Cornélius naar het Lac Noir. Vanaf Lac Noir, waar je ook weer een rustmogelijkheid hebt bij de Auberge, volg je de rood-wit-rood gemarkeerde route terug naar Soulzeren Eck. Onderweg kruis je ongeveer halverwege op de helling twee keer kort achter elkaar een bospad. Ook dat zijn momenten om (vlak) even een slokje water te nemen. Vanaf Soulzeren Eck is het nog maar een heel kort stukje terug. Neem de route door het heidegebied terug naar de Auberge. Als mooie afsluiter kun je op het uitzichtplateau nog even genieten van dit prachtige natuurgebied!

Mooi en relatief vlak bospad, met op een paar plekken wat meer rotsige delen. Het pad gaat over in een brede, onverharde bosweg. Vlak voordat je bij het Lac Noir aankomt, volg je weer de bospaden.

De klim vanaf Lac Noir biedt nauwelijks gelegenheid tot het nemen van foto's van het meer zelf.

Kruispunt van paden op het Gazon du Faing,

PictographCar park Altitude 4,002 ft

Dit is het start- en eindpunt van de wandeling, met ruimte om de auto te parkeren.