gavkoshan گاوکشان(تیرماه۱۴۰۱)

July 9, 2022
July 2022

near Qāqū, Golestan (Iran)

گزارش صعود به قله گاوکشان
تیرماه1401
بلندترین قله در استان گلستان، قله گاوکشان است. این قله جزو رشته کوه کهکشان می باشد. قبلا ارتفاع برای این قله3841 بوده ولی اخیرا با دستگاه های پیشرفته ارتفاع این قله ۳۸۱۳ متر ثبت شده است. برای رسیدن به کوهپایه باید از روستای شاهکوه سفلی گذر کنیم. ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۵۴۰ متر است. خط الراس گاوکشان یا شاهکوه مرز بین استان سمنان وگلستان است.طول تقریبی آن ۱۵ کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد.تیم باشگاه نیلکوه گالیکش غروب پنجشنبه 16تیرماه درکنار چشمه بل به ارتفاع 2600متری کمپ زده و بعد ازصرف شام آماده برای یک خواب راحت قبل از صعودشده،بیدارباش ساعت5بامداداعلام شدودرنهایت بعدازصرف صبحانه ای مختصروجمع کردن چادرها تعدادی ازدوستان که قرار بود صبح به ما ملحق شوند رسیدن تادر ساعت 7بامدادهفدهم تیرماه تیم آماده استارت برای صعودشدند.بعدازسرشماری وصف منظم با پیمودن راه، کم کم بر شیب مسیر هم افزوده میشد،این قسمت مسیر شیب خیلی بیشتر شده و مسیر شن اسکی بوده که از پاکوب موجود در مسیر شن اسکی حرکت می کردیم،در بین مسیر با صخره های کوتاهی هم روبرو شدیم که با احتیاط و حمایت یکدیگر مسیر دست به سنگ نیز طی شد،ساعت11 به ابتدای مسیر خط الراس و تابلوی خدا قوت رسیدیم،کمی استراحت کردیم. این قسمت مسیر تا قله شیب ملایمی را پیش رو داشتیم،ساعت ۱۲:0۵ به قله گاوکشان رسیدیم. پس از گرفتن عکس های یادگاری و استراحت در قله، ساعت 13حرکت به پایین را آغاز نمودیم،پس از ۴۵ دقیقه به تابلوی خدا قوت و ابتدای شن اسکی و صخره ها رسیدیم. بعدازکمی کم کردن ارتفاع از این مسیر چند دقیقه ای فرصت داده شد تا دوستان کمی استراحت کرده، تغذیه خورده تا انرژی برای ادامه مسیر داشته باشیم. ساعت ۱۴:۳۰ اول مسیر زین اسبی و شن اسکی بودیم. پس از ۲ ساعت و 3۰ دقیقه مسیر صخره ای و شن اسکی را طی کردیم. ساعت ۱7:0۰ پای ماشینهابودیم ،تشکر از همه عزیزان که مارا همراهی کردند.