Photo ofGarrotxa (S.Privat Bas): Pla d'en Xurri-Font Pins-Gorgs Riu Gurn-Font Roc-Camí Escales-Salt Sallent-Mirador Salt-Camí Matxos Photo ofGarrotxa (S.Privat Bas): Pla d'en Xurri-Font Pins-Gorgs Riu Gurn-Font Roc-Camí Escales-Salt Sallent-Mirador Salt-Camí Matxos Photo ofGarrotxa (S.Privat Bas): Pla d'en Xurri-Font Pins-Gorgs Riu Gurn-Font Roc-Camí Escales-Salt Sallent-Mirador Salt-Camí Matxos

May 3, 2024
May 2024

near Sant Privat d'en Bas, Catalunya (España)

Atractiva ruta circular des de l'Area de lleure dels Pins de Sant Privat d'en Bas per tal d'anar a veure l'aspecte del preciós Salt de Sallent (no confondre amb el Salt de Sallent de Rupit, recordem que a Catalunya tenim un total de 9 Salts de Sallent), gaudint d'un bonic tram del Riu Gurn amb Salts i Gorgs espectaculars. La pujada la farem pel Camí de les Escales, un tram exigent on trobarem algunes grapes i cordes que no és que siguin massa necessàries però que si trobem el terreny moll com era el cas d'avui, sempre ajuden. La baixada és pel bonic Camí dels Matxos també amb trams una mica costeruts.
Ruta sense dificultat tècnica però que s'ha de fer amb atenció tant als trams de pujada com de baixada, així com si ens apropem a la part inferior del Salt de Sallent on acostuma a estar relliscós.

Distància Total=7,5 Km

- Camí dels Matxos
- Aparcament

Descripció de la ruta:
Es tracta d'una ruta circular no massa llarga però amb un bon desnivell, variant d'altres rutes per aquest entorn que també tinc gravades i que podeu consultar. Avui he començat al darrer aparcament habilitat, a tocar de l'Area de Lleure dels Pins. Normalment deixo el cotxe a l'aparcament del mateix Sant Privat d'en Bas que és més espaiós tot i que allarga una mica la ruta. Com preferiu.

IMPORTANT: des de finals de juny fins a mitad de setembre hi ha restriccions d'accés a un màxim de 40 vehicles i cobren una tarifa de 5 eu per cotxe.
En aquesta ocasió aparquem al parking num 3 i baixem cap a la zona de lleure on hi ha taules de picnic i barbacoes ara clausurades. De seguida trobem la bonica Font dels Pins que sempre raja generosament. Baixem cap al Gorg del Pla d'en Xurri i la seva Resclosa, un lloc espectacular. Després de gaudir d'aquest racó continuem per un corriol marcat que ens permet veure més salts i gorgs. Finalment trobarem un pal informatiu que indica que acaba el tram però podem continuar per un corriol en ocasions amb una pujada considerable que ens deixa un camí que seguirem a la dreta. De seguida de nou dreta passant per la bonica Font del Roc que també acostuma a rajar sempre. En aquest tram podrem gaudir de més salts i gorgs fins arribar a una passera de fusta sobre la Riera del Salt de Sallent. Ara comença un pujada costeruda on hem de vigilar si està enfangat. Trobarem una primer tram amb unes grapes i una corda, i poc després veurem dos cartells. Cap a l'esquerra anirem al Salt de Sallent (després tornarem a aquest punt). Creuem una altra passera i en poca estona arribem al mirador del Salt de Sallent. Atenció aquí ja que hi una forta baixada relliscosa, aneu amb compte. L'espectacle és realment impressionant!
Retrocedim uns metres i agafem un corriol que surt per la dreta, en baixada. Aquí també hem de fer-ho amb calma. Arribarem a un punt on hi ha una corda i unes grapes que ens permeten progressar entre les roques per arribar a la part inferior del Salt de Sallent. Un indret realment màgic. Avui baixava tanta aigua que no he pogut aproximar-me als gorgs però el moment ha valgut la pena.
Després de gaudir d'aquesta meravella, hem de desfer tot el corriol fins als cartells i continuar pujant. Trobarem un parell més de trams amb grapes i cordes que no suposen gaire problema. I després de diverses marrades ens plantarem a una porta on girarem esquerra. Tinc una altra ruta que porta a les Escletxes de la Freixeneda girant dreta. La podeu consultar, és una altra ruta espectacular.
Així anem esquerra per enllaçar amb el Camí dels Matxos que ens retornarà a Sant Privat.
Passarem per la part superior del Salt, atenció a aquest punt!! i seguirem pel corriol evident creuant un Torrent. Arribarem al conegut Mirador del Salt de Sallent, també compte en aquest punt.
I ara ja només ens queda anar seguint aquest preciós Camí dels Matxos que passa per llocs realment captivadors, amb alguns trams empedrats realment bonics, val la pena anar poc a poc. No té pèrdua, anirem trobant les típiques marques grogues de la Xarxa Itinerannia. I després de fer una bona baixada amb trams en ocasions empinats, arribem a l'Aparcament.
També us recomano fer una aturada tècnica al Restaurant Carmelita, una mica després del nucli urbà de Sant Privat, obert de dimarts a diumenges, on podem fer la cervesa o dinar.
Espero us agradi!!!

Font dels Pins

PictographRiver Altitude 2,026 ft

Resclosa i Gorg del Pla d'en Xurri

Photo ofPal info Fi itinerari Senyalitzat. Seguim recte per corriol Photo ofPal info Fi itinerari Senyalitzat. Seguim recte per corriol

Pal info Fi itinerari Senyalitzat. Seguim recte per corriol

PictographRiver Altitude 2,519 ft

Creuem torrent

Passera de fusta

Photo ofEsquerra a Mirador inferior. Passera Photo ofEsquerra a Mirador inferior. Passera Photo ofEsquerra a Mirador inferior. Passera

Esquerra a Mirador inferior. Passera

Mirador del Salt de Sallent

Photo ofGrapes i corda. Accés part inferior Photo ofGrapes i corda. Accés part inferior Photo ofGrapes i corda. Accés part inferior

Grapes i corda. Accés part inferior

PictographWaterfall Altitude 2,857 ft

Salt de Sallent de Sant Privat

Grapes i corda

Mirador

PictographDoor Altitude 3,373 ft
Photo ofPorta. Pal info. Esquerra per Camí dels Matxos Photo ofPorta. Pal info. Esquerra per Camí dels Matxos Photo ofPorta. Pal info. Esquerra per Camí dels Matxos