Photo ofGarrotxa/Osona: Coll Bracons-Tossell Gros-Puigsacalm (100 Cims)-Puig Llops-Font Tornadissa-Pic Àliga (100 Cims)-BV 5224-Bracons Photo ofGarrotxa/Osona: Coll Bracons-Tossell Gros-Puigsacalm (100 Cims)-Puig Llops-Font Tornadissa-Pic Àliga (100 Cims)-BV 5224-Bracons Photo ofGarrotxa/Osona: Coll Bracons-Tossell Gros-Puigsacalm (100 Cims)-Puig Llops-Font Tornadissa-Pic Àliga (100 Cims)-BV 5224-Bracons

November 28, 2023
November 2023

near Joanetes, Catalunya (España)

Preciosa ruta entre La Garrotxa i Osona des de Coll de Bracons, per assolir 2x100 Cims FEEC i un parell de cims més, el Tossell Gros i el Puig dels Llops. Ruta una mica canyera amb força puja-baixa, que ens permet passar per 4 Cims de la zona, 2 dins del Repte 100 Cims, el Puigsacalm i el Pic de l'Àliga (Puig de les Aligues segons la FEEC), així com el Tossal Gros i el Puig dels Llops. Una caminada espectacular amb precioses vistes des de tots els cims, passant per multitud de fagedes, prats i trams de bosc. També amb un petit punt d'aventura ja que des de Coll de Bracons fins al Puigsacalm passarem per quatre senzills trams equipats amb grapes i cadenes que no representen cap dificultat. Tindrem perspectives de diferents cim emblemàtics, com el Santuari de Bellmunt, Les Agudes, Matagalls, Pedraforca, Bassegoda, etc però sobre tot gaudirem de increïbles trams de fagedes que avui (novembre 2023) estaven precioses. No és complicada de seguir, però la gran quantitat de fulles pel terra tapen una mica els corriols, tot i que s'identifiquen sense gaire problema si seguim el track.
Distància Total=15,3 Km
Desnivell Total=790 m
IBP-INDEX=69
En definitiva, una ruta que us encantarà. També comentar que es pot fer més curta si quan arribem a la Collada de Sant Bartomeu decidim no anar cap al Pic de l'Àliga i volem tornar a Coll de Bracons. Dit això passo a comentar els elements de la mateixa.
Els punts de pas són:
Aparcament a Coll de Bracons-Camí dels Tossells-Tram Equipat I-Tram Equipat II-Tram Equipat III-Tram Equipat IV-Puig Tossell Gros (1.462 m)-Camí de la Font Tornadissa-Cim Puigsacalm (1.514 m-100 Cims Essencial)-Cim Puig dels Llops (1.485 m)-Font Tornadissa-(Rasos de Manter)-GR_151-Collada de Sant Bartomeu (1.252 m)-Coll de Gallina (1.245 m)-Collet de la Foradada (1.272 m)-Coll de Joan (1.232 m)-Coll de la Coma (1.262 m)-Pic de l'Aliga (1.344 m-100 Cims)-Coll de la Coma-Font de la Baulella-Carretera BV_5224-El Molí de Bracons-Coll de Bracons.
Descripció de la ruta:
Aparquem a Coll de Bracons, entre setmana no hi ha problema per trobar lloc, però el cap de setmana acostuma a estar ple i pot costar una mica. Hi ha gent que el deixa el vehicle malament aparcat als vorals i acaben sancionats.
Fem una primera grimpada per les roques que estan al mateix Coll i seguim pel corriol després del pal informatiu. Quan veiem el desviament del Camí dels Tossells, girem dreta per pujar per aquest tram. Ja començarem a tenir unes vistes espectaculars. A prop del Tossell Xic trobarem el primer tram equipat amb grapes i cadenes. En total farem 4, però no representen cap problema i resulten divertits, sobre tot si aneu amb nens una mica aventurers. Tranquils que no són en absolut perillosos. Després de fer els quatre trams, ens hem de desviar una mica a la dreta per anar cap al Tossell Gros, on trobarem una senyera, una caixa on hi ha la típica llibreta per deixar la signatura, però sobre tot unes vistes espectaculars. Després de gaudir del lloc, farem una baixada i ja passarem per unes fagedes precioses. Arribarem a una cruïlla on girarem dreta (després tornarem a aquest punt), passarem un filat que deixarem tancat ja que és zona de pastures, i seguirem el Camí de la Font Tornadissa on trobarem algun pal informatiu i de nou gaudirem de fagedes molt maques. No trigarem en arribar al Cim del Puigsacalm (1.514 m-100 Cims Essencial), on hi ha un Vèrtex, una creu i una estelada. Per descomptat, les vistes increïbles. Ara baixarem per anar cap al Puig dels Llops, un cim proper i que val molt la pena. És un tram fàcil de fer així que ens hi plantem aviat. Estem a 1.485 m. Les vistes també valen la pena, sobre tot de la zona de la Garrotxa que ens queda als peus.
Ara hem de desfer tot el camí fins a tornar a creuar el filat, per seguir per la dreta per una zona de prats on segurament trobareu bestiar. Intenteu no molestar-lo, i si aneu amb gossos porteu-los lligats. Quan arribem a una cruïlla girem esquerra en baixada i de seguida trobarem la preciosa Font Tornadissa, que avui rajava però poquet. Al costat hi ha un petit abeurador, el conjunt resulta molt encisador.
Ara hem de seguir el corriol perfectament definit, seguint les marques grogues de la Xarxa Itinerànnia, i enllaçant també amb el GR-151, que no té pèrdua, fins arribar a la Collada de Sant Bertomeu. Aquí podeu optar per seguir aquest track continuant recte, o girar esquerra si voleu tornar a Coll de Bracons. Si voleu fer el Pic de l'Àliga, heu de seguir recte deixant el GR que ens retornaria a Bracons. Sempre hem de seguir els indicadors de Coll de Joan, no resulta gaire complicat, tot i que avui el corriol estava ple de fulles i en ocasions costava de distingir. Però s'arriba bé, també per boniques fagedes. Passarem pel Coll de la Gallina, el Coll de la Foradada, i arribarem al Coll de Joan on girarem esquerra. Seguim per fagedes. El següent punt és un desviament a la dreta on haurem de passar un filat i on hem de tornar després de fer el Cim del Pic de l'Àliga. Ara comença el camí que ens porta a aquest preciós cim. Primer un tram sense problema, però després del Coll de la Coma, on trobarem un pal info que ens envia cap a la dreta, comença un tram costerut i realment dur. Finalment, després d'alguna senzilla grimpada ens plantem al Pic de l'Àliga (o Puig de les Àligues segons la FEEC), un 100 Cims de 1.344 m amb vistes també espectaculars, Pedraforca, Bellmunt, etc.
Després de gaudir d'aquest cim (per cert, el meu 200 Cims FEEC), toca tornar al Coll de la Coma i a la intersecció on estava el filat, per girar ara dreta pel camí indicat cap a la Casa de Bracons. Comença un altre corriol preciós entre més fagedes, un tram realment agradable i que es fa bé. Passarem per la Font de la Baulella, que no raja, i continuarem baixant fins trobar un altre filat on girarem esquerra. Trobarem una fita a mà dreta amb un pal que ens marca un corriol, el podeu agafar però està una mica brut i tancat, és millor seguir recte i fer una mica de volta per arribar al mateix punt.
A la propera intersecció surten dues pistes, podeu agafar la que volgueu, la de la dreta és la que he seguit jo, arriba igual a la carretera BV-5224 tot i que més avall (uns 500 m). La de l'esquerra fa més volta però arriba a la carretera més amunt. Com volgueu. Si agafeu la de la dreta després haureu de fer uns 2 km per la carretera en pujada fins a Coll de Bracons, si agafeu la de l'esquerra, uns 1,5 km. Si aneu amb més d'un cotxe, és recomanable deixar un a algun d'aquests punts de la carretera per anar a buscar la resta i recollir al grup per tal de no fer la pujada per la carretera que resulta una mica pesada.
I així, arribem a Coll de Bracons on tenim el cotxe.
Espero us agradi, jo la he gaudit moltíssim !!!

Aparcament a Coll de Bracons

Pal info. Corriol

Photo ofDesviament dreta Cami dels Tossells Photo ofDesviament dreta Cami dels Tossells Photo ofDesviament dreta Cami dels Tossells

Desviament dreta Cami dels Tossells

Vistes

Primer tram grapes i cadena. Grimpada

Photo ofSegon tram equipat. Grapes i cadena Photo ofSegon tram equipat. Grapes i cadena Photo ofSegon tram equipat. Grapes i cadena

Segon tram equipat. Grapes i cadena

Photo ofTercer tram equipat. Grapes i cadena Photo ofTercer tram equipat. Grapes i cadena Photo ofTercer tram equipat. Grapes i cadena

Tercer tram equipat. Grapes i cadena

Photo ofQuart tram equipat. Grapes i cadena Photo ofQuart tram equipat. Grapes i cadena Photo ofQuart tram equipat. Grapes i cadena

Quart tram equipat. Grapes i cadena

Mirador. Seguim dreta

El Tossell Gros

Punt de pas. Baixada

Dreta. Creuem filat

Pal info. Recte

Punt de pas. Fageda

Pal info. Recte

Photo ofCim Puigsacalm (100 Cims Essencial) Photo ofCim Puigsacalm (100 Cims Essencial) Photo ofCim Puigsacalm (100 Cims Essencial)

Cim Puigsacalm (100 Cims Essencial)

Puig dels Llops

Pal info. Esquerra

Font Tornadissa. Raja poquet

Photo ofPal info. Seguim recte. Marques Itinerannia i GR-151 Photo ofPal info. Seguim recte. Marques Itinerannia i GR-151 Photo ofPal info. Seguim recte. Marques Itinerannia i GR-151

Pal info. Seguim recte. Marques Itinerannia i GR-151

Esquerra avall

Photo ofCollada de Sant Bartomeu. Dreta direcció Coll de Joan. Opció esquerra tornada a Coll Bracons Photo ofCollada de Sant Bartomeu. Dreta direcció Coll de Joan. Opció esquerra tornada a Coll Bracons

Coll de Gallina. Recte

Pal info Collet de la Foradada. Recte

Coll de Joan. Esquerra

Photo ofDreta. Passem filat. Pal info Pic de l'Aliga. Anar/tornar Photo ofDreta. Passem filat. Pal info Pic de l'Aliga. Anar/tornar Photo ofDreta. Passem filat. Pal info Pic de l'Aliga. Anar/tornar

Dreta. Passem filat. Pal info Pic de l'Aliga. Anar/tornar

Coll de la Coma. Dreta. Pal info

Photo ofPic de l'Aliga o Puig de les Aligues (segons FEEC). 100 Cims Photo ofPic de l'Aliga o Puig de les Aligues (segons FEEC). 100 Cims Photo ofPic de l'Aliga o Puig de les Aligues (segons FEEC). 100 Cims

Pic de l'Aliga o Puig de les Aligues (segons FEEC). 100 Cims

Photo ofPunt de pas. Fageda. Marques blaves Photo ofPunt de pas. Fageda. Marques blaves Photo ofPunt de pas. Fageda. Marques blaves

Punt de pas. Fageda. Marques blaves

Font de la Baulella

Photo ofEsquerra. Passem filat. Seguim marques blaves Photo ofEsquerra. Passem filat. Seguim marques blaves Photo ofEsquerra. Passem filat. Seguim marques blaves

Esquerra. Passem filat. Seguim marques blaves

El Moli de Bracons

Photo ofFinal de ruta. Coll de Bracons. Panells info. Photo ofFinal de ruta. Coll de Bracons. Panells info. Photo ofFinal de ruta. Coll de Bracons. Panells info.

Final de ruta. Coll de Bracons. Panells info.