Garipçe-Rumelifeneri

November 6, 2023
November 2023

near Garipçe, İstanbul (Türkiye)

Bu doğa yürüyüşü, kasım ayında yazdan kalma bir günde iki kişiyle yapılmıştır. Garipçe'den başlayan yürüyüş, Rumelifeneri ile Garipçe arasında bir döngü oluşturarak yine Garipçe Köyü'nde sonlandırılmıştır.

Güzergah, genel olarak daha önce yürünen ve wikiloc'a kaydedilen bir rotayı takip etmektedir. Fakat Garipçe ve Rumelifeneri'nde bulunan ve etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı olan kültürel varlıkları da görmek adına değişiklik göstermektedir.

ULAŞIM: Parkur başına, Hacıosman'dan kalkan 150 hat numaralı Hacıosman-Rumelifeneri otobüsleriyle ulaşılabilir. Seferlerin ortalama 20 dakikada bir yapıldığını ve çok geç saatlere kadar devam ettiği söylenebilir.

Dönmek için aynı hat kullanılabilir. Hatta yürüyüşü kısa kesmek isteyenler, Rumelifeneri'nden dönüşe geçebilir.

DİĞER BİLGİLER/TAVSİYELER: Öğle yemeği molamızı Rumelifeneri'ndeki köy kahvesinde verdik. Burada, yeme-içme yerleri de bulunmaktadır.

Parkurun bazı noktaları sık bitki örtüsü içinden geçmektedir. Buralar, rota kaydındaki izler (waypoints) ile belirtilmiştir.

Rota, gruplara pek önerilmez; ama bir iki yerdeki sık bitki örtüsü dikkate alınarak yapılabilir.

ÖZET PROGRAM: Hacıosman'a, bir iki dakika erken kalkan 09.18'deki otobüse zar zor yetiştik. 09.56'da Garipçe'de otobüsten indik ve yürüyüş kaydını başlattık.

15.45 sularında yürüyüş bitmişti. Fakat Rumeli Feneri'nden 15.50'de kalkacak otobüsün yaklaşık 10 dakikada Garipçe'ye varacağını düşündüğümüz için, köyde biraz dolandık ve yürüyüş kaydını 15.55 sularında otobüs durağına tekrar geldikten sonra kapattık.

İyi yürüyüşler...

Çeşme 1 Garipçe

PictographCastle Altitude 34 ft

Garipçe Kalesi Girişi

Daha önce birkaç kere ziyaret ettiğim kale, bu geldiğimde restorasyon sebebiyle kapalıydı. İkinci ve diğer fotoğraflar rotanın devamında, karşı tepelerden çekilmiştir. Son fotoğraf ise, Hasan Paşa Kulesi'nden çekilmiştir.

Konut, Garipçe Caddesi, No: 56

Son fotoğraf, dönüşte, köye ikinci kez gelindiğinde çekilmiştir.

Garipçe Çeşme 2

Tarihi olmayan ve dolayısıyla kültür envanterine de kayıtlı olmayan bu çeşme, bilgi amaçlı kaydedilmiştir.

Taş Döşeli patika

Muhtemelen Garipçe Kulesi'ne çıkmak için eski zamanlardan beri kullanılan patika olmalıdır.

Kullandığım mikrok rotası buradan devam edip geri geliyor fakat artık köprü ınırında olduğu için ve tel örgüyle çevrildiği için buradan İleri gidilememektedir

PictographCastle Altitude 169 ft
Photo ofGaripçe Kulesi / Cezayirli Hasan Paşa Kulesi Photo ofGaripçe Kulesi / Cezayirli Hasan Paşa Kulesi Photo ofGaripçe Kulesi / Cezayirli Hasan Paşa Kulesi

Garipçe Kulesi / Cezayirli Hasan Paşa Kulesi

PictographCastle Altitude 178 ft

Cezayirli Hasan Paşa Kulesi (2)

PictographCastle Altitude 180 ft

Cezayirli Hasan Paşa Kulesi (3)

Geri Dönüş

Takip ettiğim rota kaydı sapaktan buraya kadar gelip geri dönüyordu. Ben de sırf meraktan buraya geldim. Zaten bu noktadan sonra patika kapandığı için ve bitki örtüsü çok sıklaştığı için, ben de geri dönmek durumundaydım. Çantamı bıraktığım sapakta arkadaşım beklemekteydi. Kısacası bu bölümdeki git-gelin yapılmasının bir anlamı yoktur.

Sıkıntılı Yerlerden Geçtik

Bu noktaya kadar biraz mücadele verdik. Arazi oldukça sıktı, ama bu noktadan sonra daha rahat ilerleyebilecektik.

Dikenli Bölge

Elimizdeki sopayla 10-15 metrelik yeri açmak durumunda kaldık ve sonra toprak yola bağlanabildik.

Bu düzlük kamp için ideal denebilirdi, ama düzlük karşısındaki özel mülkte köpekler vardı.

Manzara

Rumelifeneri Tahlisiye İstasyonu Gözetleme Kulesi

Kültür envanterine kayıtlı olan bu eseri, bulunduğumuz bu noktadan fotoğrafladık. Eser, karşı tepenin üzerinde yer alıyordu ve özel bir arazinin içinde kaldığı için, bir süre önce oraya kadar gidip arazinin önünden dönmek durumunda kalmıştık.

Photo ofRumeli Feneri Topçu Kalesi Kale Girişi Photo ofRumeli Feneri Topçu Kalesi Kale Girişi Photo ofRumeli Feneri Topçu Kalesi Kale Girişi

Rumeli Feneri Topçu Kalesi Kale Girişi

Garipçe Kalesi gibi, burası da restorasyondaydı ve geçmişte gördüklerimle yetinmek durumunda kaldım. Tüm fotoğraflar, rotanın devamında çekilmiştir.

Lalem Sokağı Çeşmesi

PictographPark Altitude 35 ft

Nakiye Elgün Parkı

Rumeli Deniz Feneri ve Sarı Saltuk Türbesi

Türbe, fenerin içinde yer almaktaydı. Fakat restorasyonda olduğu için içeriye girilemedi.

Pompei Sütunu

Bulunduğumuz nokta sütunun olduğu yer değildir, ilk fotoğrafın çekildiği yerdir. Antik sütunun bulunduğu kayaya çıkmak için, küçük bir kaya tırmanışı yapmak gerekiyordu. Riskli ve yasak olduğunu söyledikleri için, ben de fotoğraftaki layalık tepeye çıkmaya teşebbüs etmedim. Fakat kültür envanterinde bu sütunun fotoğrafları yer almaktadır. İlk fotoğraf, konumun atıldığı noktadan; ikinci fotoğraf ise, dönüş yolunda limana inen merdivenlerden çekilmiştir.

Rumeli Feneri Liman Çeşmesi

Etkinlik tarihinde, kültür envanterindeki konum doğru; fakat konulan fotoğraf, Yeni Cami'nin duvarının bitişiğindeki çeşmeye aitti.

Rumeli Feneri Yeni Cami

İlk fotoğraftaki duvarlar, caminin temelinde yer alan eski bir kiliseye aittir. Kültür envanterinde yer aldığı için kaydettiğim bu cami, girişindeki yazıya göre 1971 yılında inşa edilmiştir. Dolayısıyla tarihi bir cami değildir. Nitekim üçüncü fotoğrafta da görüldüğü üzere, yakın zamanda (yeniden) inşa edildiği iç mekanın görüntüsünden anlaşılmaktadır.

Rumeli Feneri Park Çeşmesi

Hamam Kalıntısı

Etkinlik tarihinde kültür envanterinde kayıtlı olmayan bu eser, yürüdüğümüz güzergahın sağında yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 103 ft

Ramazan Ağa Camii

Rumeli Fenerindeki Hazire

Buğday Öğütücü Taş

Etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıt olmayan bu tarihi taş, yürüdüğümüz güzergahın solunda kalmaktadır.

PictographReligious site Altitude 111 ft
Photo ofRumeli Feneri Yeni Mezarlıktaki Eski Mezarlar Photo ofRumeli Feneri Yeni Mezarlıktaki Eski Mezarlar Photo ofRumeli Feneri Yeni Mezarlıktaki Eski Mezarlar

Rumeli Feneri Yeni Mezarlıktaki Eski Mezarlar

Sapak: Mezarlığa Mecburi Giriş

Takip ettiğimiz rota bu noktadan itibaren düz devam ediyordu. Fakat önümüze özel bir arazinin kapısı çıktı. Dolayısıyla sağımızdaki mezarlık kapısını açarak mezarlığa mecburi giriş yapmak durumunda kaldık.

PictographPark Altitude 151 ft

Ketenci Yakup Ağa Alamana Parkı ve Çocuk Parkı

Ketenci Yakup Ağa Alamana Parkı isimli İETT durağı parkın hemen yanındaydı. Bu parkta piknik masaları vardı ve çok güzel bir yerdi. Hafta içi gelip burada oturulabilirdi. Çocuk Parkı'nında son derece bakımlı olduğu eklenebilir.

İlk gördüğümüzde askeri bir batarya olduğunu düşündük; ama yorumu size bırakıyoruz. Not: 15.Ara.2023 tarihinde Pera Müzesi'nde gördüğüm eski bir haritada, bu askeri yapıların bulunduğu bölge "Papaz Burnu Tabyası" olarak işaretlenmiştir.

Bir Başka Askeri Yapı Kalıntısı

Son üç izdir (waypoints) gördüklerimizin eski bir askeri bölgeden kalma yapılar olduğunu düşünüyoruz.

Manzara Noktası ve Kamp Yeri

Bulunduğumuz yer, kamp yapmaya çok müsaitti. Ağaçların altında düz bir zemin vardı. Fakat burası su ve ikmal noktasına uzaktı. Ayrıca gece vakti burada yakılacak bir ateş ya da ışık, yeni köprüye yakın olduğu için jandarmanın gelmesine sebep olabiliceğini ekleyelim.

Korugan, etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi.

Kamp Atılabilecek Alan

Etrafta biraz çöp vardı. Ama burası da ağaçların altının temiz olduğu, kamp atmaya uygun bir yerdir. Hatta buraya araçla bile genilebilirdi. Fakat akşamları güvenlik sorunu olabilir mi, bunu bir düşünmek gerekebilir.

Korugan

Etkinlik tarihinde bu eser, kültür envanterine kayıtlı değildi.

Manzara noktası

Manzara Noktası

Konut, Garipçe Caddesi, No: 52A

Etkinlik tarihinde kültür envanterine kayıtlı olmayan ve restoran olarak kullanılan bu yapı, yürüdüğüm güzergahın sağında, sokağın Sarıyer'e bakan tarafında yer almaktadır.

Tarihi olmayan, dolayısıyla kültür envanterini de kayıtlı olmayan bu çeşmeyi, sadece burada akan bir çeşmenin varlığından haberdar etmek için işaretledim.