Gar (cave) summit of jazire قله غار جزیره اسلامی

Photo ofGar (cave) summit of jazire قله غار جزیره اسلامی Photo ofGar (cave) summit of jazire قله غار جزیره اسلامی Photo ofGar (cave) summit of jazire قله غار جزیره اسلامی

February 27, 2015
February 2015

near Gūzī Dāgh, East Azarbaijan (Iran)

This week we tracked the cave summit of shahi island with group via leading of Mr khalil pur in shiny day on February 27 , 2015.

our starting point was from a hand make huge cave as the map. we had a simple tracking as a winter hiking but it was funny and enjoyable.

Shahi Island or King Island is the largest island in Urmia Lake, East Azerbaijan Province in Iran. Shahi Island is 23,000 hectares and is located in eastern part of the lake. The island is the only inhabited island in the lake, with seven villages: Sarai, Aq Gonbad, Gamichi, Burachalu, Qeyqach, Teymurlu, and Bahramabad. These villages were located on the shores of the island. However the water level in the lake has been falling, and the "island" is now connected to the mainland and is considered a peninsula.

In 1265 Hulaku Khan, the Mongol conqueror of Bagdad, was buried in a mountain (or castle) in the island supposedly with all of his fantastic wealth. His tomb has still not been uncovered.

گزارش فنی صعود

ارتفاع قله 1900متر
وضعیت مسیر آفتابی آرام برفی
وضعیت قله آرام و آفتابی
مسیر برگشت (مسیر سمت بالا) از مجاورت رودی فصلی وبسیارگوارامنتهی به برکه ای نزدیک غار
ارتفاع برف در مسیر برگشت 0.6 متر
مدت توقف در قله 30 دقیقه در زیر آفتاب
مسیر برگشت متفاوت با مسیر رفت
مسئول برنامه آقای خلیل پور
تاریخ صعود 8 اسفند ماه ۹۳
دهات مجاور: گمیچی
قلل مجاور : سکوی جزیره هولاگو خان تیمورلو
بهترین زمان برای صعود زمستانی دیماه-اسفند ماه و برای صعود بهاری فروردینماه
مسیر : در جاده جزیره اسلامی پس از رسیدن به پمپ بنزین سرای به سمت چپ پیچیده و پس از طی 8 کیلومتر از جاده فرعی مطابق نقشه به سمت چپ پیچیده و پس از 4 کیلومتر به غار جزیره می رسید از این نقطه صعود از یال شمالی آغاز می شود موقعیت قله در 3 کیلومتری شمال غار دیده میشود
عکسها با همکاری مهندس قربانی و مهندس نجات و آقای مشک آبادی

سایت شخصی مهندس نجات

گزارش صعود بزبان مهندس نجات

برنامه غار
روز جمعه 8 اسفند 93 در یک هوای معتدل زمستانی کمی مایل به بهاری طبق برنامه مصوب گروه کوهنوردی آذربایجان به منطقه غار جزیره اسلامی رفتیم . در این برنامه 37 نفر از همنوردان مشتاق شرکت کردند . مسئول برنامه آقای خلیل پور بود .
صبح ساعت 6/30 از تبریز راه افتادیم . در طول مسیر حرکت از تبریز تا جزیره برنامه چرخ کرده توسط آقای قربانی اجرا شد بدین ترتیب که آقای قربانی فرمودند که همه بترتیب از صندلی جلو تا عقب باید یک جوک دست اول بگوید هر کسی که نتواند باید مبلغ هزار تومان جریمه بدهد . منهم به لطف وایبر یک جوک دست اول انتخاب و قرائت نمودم ولی جوک بعضی ها دست اول نبود مثل خود آقای قربانی و یا چایچی و حقی و بعضی ها هم جوک بی نمک خواندند به هر ترتیب بنا به استقبال همنوردان دو بار برنامه چرخ کرده اجرا شد و ساعت 8/30 در ورودی روستای سرای جزیره اسلامی جهت صرف صبحانه توقف کردیم هوا کمی سرد بود . پس از صبحانه به سمت اسکله حرکت کردیم پس از حدود دو سه کیلومتر از جاده قدیمی متروکه دست راست جاده به طرف راه خاکی پمپ آب رفته و پس از دو سه کیلومتر راه خاکی به یک غار رسیدیم . آخر سر من نفهمیدم که این غار طبیعی است یا به دست ارتش ساخته شده است . ساعت 9/30 صبح از مینی بوسها پیاده شده و قبل از صعود به داخل غار رفته و بازدید کردیم و در داخل آن چند تا عکس انداختیم . داخل غار تبدیل به آغول گوسفندان شده است . سپس به سمت کوههای اطراف راه افتاده و پس از طی یک مسیر کوتاه به شیب کوه رسیدیم . در همان ابتدای کار گروه به دو دسته تقسیم شد . گروه ما از سمت راست به طرف قله صعود کردیم . پس از عبور از یک شیب تند به یک ناحیه لغزنده رسیدیم . کوههای جزیره طوری هستند که جلبکهای زیادی روی سطح تخته سنگها را پوشانده و در مواقع برفی و بارانی خیلی لیز می شوند . ما نیز به این جلبکها برخورد کردیم . هم سطح لیز و هم سربالائی تند مسیر کار را کمی مشکل کرد پس از انتخاب بهترین مسیر بالاخره کار صعود به اتمام رسید و به برفها رسیدیم اینجا دیگه قله بود گروه اول قبل از ما از یک مسیر تقریبا راحتتری به قله رسیده بودند و تقریبا همه هم صعود موفقی داشتند . در قله عکس یادگاری انداخته و پس از استراحت کافی به سمت دره فرود آمدیم . مسیر فرود خیلی بهتر از مسیر صعود بود و بدون کوچکترین مشکلی به پای مینی بوس ها رسییدیم . در کنار رود خانه پر آب ناهار خورده و ساعت 14/30 ظهر سوار بر مینی بوس ها شده و ساعت 16/30 به تبریز رسیدیم . اکثر همنوردان با یکی از مینی بوسها یک راست به استخر شهید جلالی نصف راه رفتند و بدین ترتیب یکی از برنامه های متنوع گروه رقم خورد . آقای مشک آبادی نیز طبق معمول با دوربین جدیدش عکسهای زیادی از ما گرفت که دستشان درد نکنه ...
ارتفاع غار 1350 متر و ارتفاع بالاترین نقطه صعود 1850 متر اندازه گرفته شد .

در صورت تمایل به مشاهده گزارش سرپرست گروه کوهنوردی آذربایجان آقای مشک آبادی عبارت زیر را کلیک کنید

for see our group web click bellow or go www.gkazar.ir