Gangelt-Roode Beek-Gangelt 6.7 km

December 11, 2021
October 2021

near Staherheide, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Wandeling door het gebied van de Roode Beek/Rodebach met een stukje Schinveldse Bossen en het oude vestingstadje Gangelt. Er is horeca bij de start, bij het zweefvliegveld, bij de visvijvers en bezoekerscentrum Roode Beek, en ook beperkt in het centrum van Gangelt. Bij de start is er voldoende parkeerruimte, normaal gesproken. Er is een midgetgolf, bootverhuur voor op het Kahnweiher meer, een openluchtzwembad en een restaurant bij de start. Wandeling op verharde en onverharde wegen en paden, met relatief weinig kans op blubber. Je kunt Schotse Hooglanders treffen op of naast het pad, in het natuurgebied bij de Roode Beek: houdt voldoende afstand.
Vanaf de start loop je over het weggetje naar het zuiden langs de Kahnweiher en door bos en langs weide tot je bij het fietspad langs de Rodebach komt. Je volgt het fietspad tot je een pad neemt wat over de Rodebach voert en daarna ook over de grens. Het pad voert door gebied met Schotse Hooglanders en komt uit bij het zweefvliegveld Schinveld. Hier is ook een restaurant. Je loopt een stukje langs de Leffenderhofweg en beklimt dan de uitzichtheuvel met het Bovenmeer. Aan de andere kant loop je de heuvel weer af, en volg je paden door het bos richting de visvijvers met het restaurant/bezoekerscentrum. Hier loop je een stukje langs de de Roode Beek terug naar het de Leffenderhofweg. Vanaf deze weg volg je de halfverharde Beemdenweg langs het natuurgebied. Bij het natuurgebied aangekomen volg je een pad waar een grote groep Schotse Hooglanders zich meestal bevindt. Over een bruggetje kom je terug bij de grens en het fietspad. Je steekt dit over en neemt dan een bospad langs de Sittarder Hecke richting Gangelt (ook een fitnesstrail). Je loopt langs de Dahlmühle en door het bos richting Franz-Savels-Strasse in Gangelt. Deze weg volgt je naar de Bruchtor, een stadspoort. Na de stadspoort loop je naar de Sint Nikolauskerk, de kerk met opvallende witte toren en zwart dak wat van ver te zien is. Via de Markt loop je naar de Burgstrasse, waarvanaf je een toren van de Burcht kunt zien. Vanaf hier loop je door de bebouwde kom terug naar het startpunt.

Beemdenweg

Half verharde veldweg naar het Roode Beek natuurgebied

Bij Dahlmühle

Je loopt hier langs de Dahlmühle en een stukje door bos naar Gangelt

Bovenmeer

Uitzichtheuvel met bovenop het Bovenmeer

PictographCastle Altitude 0 ft

Bruchtor

Stadspoort Bruchtor

Burgstrasse

De Burgstrasse voert langs kerk en een grote burcht toren links in het veld, onderdeel van de vroegere stadsmuur

Fietspad Rodebach

Verhard fietspad langs de Rodebach

Markt

Markt Gangelt

Pad door bos naar visvijvers

Pad langs Roode Beek

Pad langs Sittarder Hecke

Pad langs Sittarder Hecke, ook onderdeel van een fitness pad.

Pad met Schotse Hooglanders

Pad door het Roode Beek natuurgebied waar je vaak Schotse Hooglanders treft

Pad naar zweefvliegveld

Pad dat de beek en de grens kruist, richting zweefvliegveld

St. Nikolaus kerk

• Photo of Liesel Wrbl
    Liesel Wrbl Dec 29, 2021

Op basis van dit traject een aangepast, langer parcours uitgewerkt. Bedankt voor het delen!👌