Gandom Beryan گندم بریان

January 8, 2017
December 2016

near Band-e Kahnūj, Kerman (Iran)

چهره ای متفاوت از طبیعت در فلات ایران، منطقه ای وسیع سراسر از سنگ های آتشفشانی در دشت لوت… سکویی به ارتفاع ۱۲۵ متر بلندتر از زمین های اطراف و وسعتی در حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع و دورنمایی متفاوت از کال شور تنها رود جاری در دل لوت، شگفتی خاصی را در این منطقه پدید آورده است… نام اینجا گندم بریان است.
برای رسیدن به گندم بریان می بایست جاده شهداد به نهبندان را پیش گرفت. ۴۰ کیلومتر پس از شهداد (۲۲ کیلومتر پس از جاده فرعی کمپ کویری) در سمت چپ جاده، ساختمان نیمه سازی وجود دارد که نشانه مسیر است.
با خروج از جاده آسفالته، مسیر خاکی ناهموار تقریبا ۴۰کیلومتری انتظار شما را می کشد. در ابتدای مسیر عملا مسیر مشخص و جاده ای واحد وجود ندارد و یک دشت هموار پیش روست.
با ادامه مسیر ناهموار، کم کم به نقطه ای می رسید که بایستی پیاده شد و مسیر ۲ کیلومتری را تا بالای این صخره بزرگ پیاده طی نمود. در ابتدا محل پیاده شدن باید به داخل دره رفت. از یک نقطه که در فایل gps در انتهای متن مشخص شده می بایست به داخل دره کال شور رفته و از رود کم آب کال شور به راحتی عبور و از آن سوی دره به بالا رفت. دور نمای سنگ های بازالتی آتشفشانی صحنه بسیار خاصی را پدید آورده است.
سربالایی این صخره که می بایست از میان سنگ های سیاه و ماسه ای گذر کرد کمی نفس گیر است ولی انگیزه دیدن مناظره از بالا توقف طلب نمی کند. پیدا کردن آخر مسیر برای پا گذشتن بر روی صخره در ابتدا به چشم نمی آید ولی با کمی طی کردن مسیر در افق شکاف برای رسیدن به بالا پیدا می شود.
چند نکته:
– طی کردن مسیر خاکی گندم بریان، ۲ الی تا ۳ ساعت زمان می برد و باتوجه به زمان پیاده روی و زمان بازگشت، یک روز کامل برای دیدن این منطقه لازم است. با توجه به اینکه در نیمه دوم سال این سفر انجام می شود می بایست صبح زود راهی این مسیر شد.

– پیدا کردن مسیر در برخی نقاط دشوار است و نیاز به راهنمای محلی و مسیر GPS دارد. با توجه به دور بودن از مناطق روستایی و شهری و عدم دسترسی به آنتن موبایل، برای راهی شدن به این سفر از امکانات و تجهیزات خود مطمئن باشید.

– برای رفتن به گندم بریان بهتر است که شب قبل در شفیع آباد ساکن باشید و صبح زود از آنجا راهی شوید. برای اقامت در شفیع آباد، می توانید با آقای امیر شفیع آبادی مدیریت اقامتگاه بومگردی ۰۹۱۳۷۰۵۷۸۵۱ تماس بگیرید.

– با توجه به وضعیت جاده و ناهمواری های زیاد عبور از این مسیر با خودوری سواری سبک توصیه نمی شود. خودورهای آفرود در منطقه با هزینه های خاص خود! امکان این بازدید را فراهم ساخته اند. برای طی کردن این مسیر با هزینه کمتر و تعداد نفرات بالاتر، وانت نیسان تنها گزینه ممکن است. (آقای شفیع آبادی ۰۹۱۳۰۴۳۷۲۰۹)