Photo ofGANDESA: La Fonteta, Cim de la Mort, Serres del Pebrer i de Santa Madrona, Vall de Carroves, Coll de Cavalls i Punta Redona Photo ofGANDESA: La Fonteta, Cim de la Mort, Serres del Pebrer i de Santa Madrona, Vall de Carroves, Coll de Cavalls i Punta Redona Photo ofGANDESA: La Fonteta, Cim de la Mort, Serres del Pebrer i de Santa Madrona, Vall de Carroves, Coll de Cavalls i Punta Redona

March 7, 2024
March 2024

near Gandesa, Catalunya (España)

Ruta circular des de l'Àrea de la Fonteta (Gandesa), passant per:
- Oratorio (0.3 km)
- Coll de la Font (1.2 km)
- Cim de la Mort (1.9 km)
- Puig de l'Àliga (2.7 km)
- Flors de la Terra Alta a la Serra de Santa Madrona (4,9 Km.)
- Per la Vall de Carroves (5,4 Km)
- Coll de Cavalls (6.2 km)
- Punta Redona (7.0 km)
- La Carabassa (9.0 km)

RECORREGUT: L’històric i fàcil itinerari que hem fet, recorre bona part de la serra de Cavalls i passa per alguns dels indrets tristament més emblemàtics de la Guerra Civil, transcorre per la carena de tres serres, la del Pebrer, la de Santa Madrona, a un costat de la Vall de les Carroves (o de la mort) i la de Cavalls a l’altra costat. La de Cavalls, a mes de ser la mes alta, amb els 659 m. de la Punta Redona, es molt panoràmica. Un cop hem baixat de la serra, enllacem amb el Camí de les Carroves, pel que tornem a l’inici a l’Àrea de la Fonteta.

APROXIMACIÓ: Per fer-lo, hem anat per la N-420 fins a Gandesa, d’on hem seguit per la C-43, direcció al Pinell de Brai, i després del PK 12, agafar a la dreta el Camí de la Fontcalda, on als pocs metres, hi ha l’aparcament i l’Àrea Recreativa de la Fonteta.

DESCRIPCIÓ: Sortint de l’Àrea Recreativa de la Fonteta (WP 01), caminem per la Rasa de la Fonteta, seguint el GR 171.3, en direcció al Coll de la Font (WP 02), anem a creuar la carretera C-43 i agafem a l’altra costat el Camí al Cim de la Mort, que transcorre per la carena de la Serra del Pebrer, d’on tenim unes bones vistes del Poble Vell de Corbera i aviat arribem al Cim de la Mort (WP 03), Cim que els brigadistes internacionals que lluitaven amb l’Exercit Popular, batejaren com a «The Pimple» (el gra) i els feixistes l’anomenaren «Cerro de las Viudas» o «Pico de la Muerte», que així es com ara es coneix. Seguim per la carena i poc mes endavant ens desviem lleugerament per l’esquerra del sender mes trillat i anem seguin unes fites que van pel costat de les restes d’unes trinxeres, aviat retrobem el sender principal i el seguim, passem per sota del Puig de l’Àliga i pel costat d’un conreus d’oliveres i poc abans d’arribar al Camí de les Carroves, una fita a l’esquerra (WP 04), ens marca l’inici del sender que agafem i que transcorre per la carena de la Serra de Santa Madrona fins a enllaçar amb el Camí de Gandesa a Benissanet (WP 05), just a l’encreuament on s’hi poden veure “Les Flors de la Terra Alta” (Art al Ras, de Josep Ferré Bru). Seguim el camí per la dreta i anem a trobar el de les Corroves (WP 06), que anem seguin per l’esquerra, fins arribar a l’encreuament al Coll de Cavalls (WP 07). D’aquí, cal seguir uns 400m. el camí i agafar a la dreta el costerut sender pel que pugem a la carena de Cavalls, en arribar-hi, veiem una gran fita i una senyalització vertical. Seguim la carena per la dreta, als pocs metres, prop del cim i envoltat de trinxeres,hi ha una làpida, un bust i una bústia, en record del jove escalador i alpinista Roland Giné Vinaixa, veí de Benissanet que va perdre la vida l’any 2000 a la Val d’Aran (WP 08), poc mes amunt, arribem a la Punta Redona (WP 09), que amb els seu 659m., es el punt mes alt del recorregut (Al voltant del cim s’hi localitzen pous de tirador, restes de trinxeres i l’indret era militarment conegut com a «Vértice Caballs». Els republicans havien fortificat tota la serralada i s’hi van fer forts fins a primers de novembre quan, sota un allau de foc artiller i d’aviació com mai s’havia vist en tota la guerra, varen ser-ne foragitats). Deixem la Punta Redona i seguim per la carena, tot gaudint del còmode sender i d’unes espectaculars vistes, aviat arribem a un pas mes tècnic on cal fer una curta i fàcil desgrimpada per les roques, punt on hi ha l’ajuda d’una cadena (WP 10) i seguir el sender (WP 11), que continua per la carena, fins que en arribar a sota de la Carabassa, comença a baixar, va regirant a la dreta (WP 12), passa per sota d’uns forats al cingle (Túnels de les defenses republicanes ??) i segueix baixat fins a la Vall de les Carroves, on enllaça primer amb el Camí de Sant Marc i anant uns 300m a la dreta, de nou amb el Camí de les Carroves, que seguim per l’esquerra, fins arribar a la C-43, creuem la carretera i seguim un curt pas paral•lel a la mateixa pel que arribem a l’Àrea de la Fonteta (WP 13) i al punt de sortida.

ORIENTACIÓ: L’itinerari és fàcil, peró la senyalització es minsa pel que tot i que els camins, en general, són ben evidents i fressats, recomano que si voleu fer el recorregut es millor que us baixeu el track per seguir-lo.

ALTRA INFORMACIÓ D’INTERÉS:

La Serra de Cavalls, forma part de la Serralada Prelitoral catalana. Concretament es troba al nord-est de la Serra de Pàndols. Forma part dels municipis de Benissanet a la Ribera 'Ebre i Gandesa i el Pinell de Brai a la Terra Alta i la seva elevació màxima és de 659 metres (Punta Redona). Juntament amb la de Pàndols, la Serra de Cavalls, a sobre Gandesa i Corbera d’Ebre, fou un dels punts on els enfrontaments resultaren especialment acarnissats.

En temps de la Guerra Civil Espanyola la Serra de Cavalls i la Serra de Pàndols varen ser l'escenari de violents combats entre diverses unitats lleials a la república, com l'11a Divisió de l'Exèrcit Popular de la República o algunes unitats de les Brigades Internacionals i les tropes insurrectes del General Franco.

Durant 115 dies, més de tres-cents mil homes, esmerçant una ingent quantitat de maquinària bèl•lica, van enfrontar-se en la Batalla de l’Ebre, la darrera i més cruenta de la Guerra Civil i en la que la destrucció fou immensa a la Terra Alta i la Ribera d’Ebre. L’exèrcit feixista aconseguí fer recular el republicà que, vençut, el 16 de novembre, la resta de les seves unitats van retornà a la riba esquerra del riu.

01 Àrea de la Fonteta (Gandesa)

Aparcament i zona recreativa

02 Encreuament al Coll de la Font

Photo of03 Serra del Pebrer i Cim de la Mort Photo of03 Serra del Pebrer i Cim de la Mort Photo of03 Serra del Pebrer i Cim de la Mort

03 Serra del Pebrer i Cim de la Mort

04 Encreuament

Entre les Serres del Pebrer i de Santa Madrona

05 'Flors de la Terra Alta'

Encreuament a la Serra de Santa Madrona (Camí de l'esquerra a Gandesa)