Galderse Merenwandeling

November 13, 2022
November 2022

near Overa, Noord-Brabant (Nederland)

De Galderse Meren is een recreatiegebied nabij het dorp Galder, ten zuiden van Breda. Het is een waterrijk gebied dat ontstaan is door de zandwinning in de zeventiger jaren van vorige eeuw, ten behoeve van de aanleg van de snelweg Breda-Antwerpen. De grootste plas wordt nu massaal gebruikt voor recreatie. Een gedeelte van het strand mag ook gebruikt worden voor naaktrecreatie.
Aan de andere zijde van de A58 liggen nog het Mastbos en de Galderse Heide, waar we ook doorheen wandelen. Het Mastbos is een ruim 500 jaar oud naaldbos dat werd aangelegd voor de houtproductie. Er lopen nu prachtige lanen doorheen en recent werd er een schitterend vlonderpad aangelegd over een groot heideveld.
De Galderse Heide is dan weer een heide- en bosgebied met een grootte van om en bij de 180 ha. Een goeie 10% daarvan is nog in gebruik door Defensie als oefenterrein. Staatsbosbeheer helpt de natuur een handje met de aanplant van o.a. grove den. Spontaan ontstonden ook weer enkele vennen.
Samengevat: dit is in elk seizoen een schitterende route met erg veel variatie aan landschappen en uitzichten. Over enkele honderden meter moeten we een weg volgen met autoverkeer. Helaas, maar het kan niet anders, want het aantal oversteekplaatsen met de A58 is nu eenmaal beperkt.

Start- en aankomstplaats

PictographFlora Altitude 103 ft

In de weken van de kleurende heide (augustus - september) is de natuur hier prachtig.

Hier waren we zelf even de weg kwijt en daarom hebben we wat geknoeid met het parcours. Maar eigenlijk is het heel simpel: gewoon rechtdoor, het bijna onzichtbare paadje in.

We kruisen de asfaltweg en gaan in de richting van het waterbekken.

Foto 6

We lopen onder de snelweg door.

Onmiddellijk nadat we onder de A58 zijn doorgestapt, gaan we links het smalle pad op.

PictographBeach Altitude 99 ft

PictographBeach Altitude 84 ft

Zicht op de kleine en op de grote plas.

We verlaten hier het strandpad en gaan de ligweide op.

Op de ligweide splitst het wandelpad. Wij nemen het smalle strookje dat naar de buitenzijde van het terrein loopt, verlaten het domein en gaan links langs de bredere weg.

PictographRisk Altitude 125 ft

We kunnen er helaas niet buiten om een eindje langs de Moerstraat te lopen, die ook door auto's gebruikt wordt.

Vlonderpad

PictographTree Altitude 113 ft

Mastbos

We lopen aan de rand van het Mastbos, het oudste cultuurbos van Nederland. Tot 1899 behoorde het toe aan het Nederlandse koningshuis en daarna kwam het in handen van Staatsbosbeheer. De statige dreven geven het Mastbos nog altijd een "koninklijke" aanblik. Wij laten deze "Verlengde Langedreef" echter rechts van ons liggen.

Foto 28

Een gedeelte van de Galderse Heide is nog steeds militair oefenterrein.

PictographFauna Altitude 118 ft

Het is niet zeker dat je ze ergens gaat zien, maar ze zijn er wel: de schapen die helpen bij het onderhoud van het heidegebied.

• Photo of olafsurewaard 1
    olafsurewaard 1 May 18, 2023

Afwisselende wandeling, bossen, meren, weg, heide.