Furfooz - Deel 2 Dagstapper

November 25, 2020
May 2020

near Furfooz, Wallonia (Belgique)

DEEL 2

Eind mei 2019 maakten we nog eens een wandeling uit de "Dagstappergids Ardennen deel 3" van Julien Van Remoortere (°1930 +2018). We kozen wandeling nr. 7 in Furfooz, nabij Dinant.

De wandeling bestaat uit twee delen: twee lussen die kruisen aan het centrale kruispunt in het dorpje Furfooz, dat dan ook het startpunt van de wandeling is. Om praktische redenen (aantal waypoints) heb ik de gpx-trail van deze dagstapper in twee delen gesplitst.

Deze track beschrijft het TWEEDE DEEL van de wandeling: de lus door het vlakkere Condroz-landschap ten noorden van Furfooz. Deze lus loopt - naar onze smaak - over wat te veel verharde wegen en werd ook iets langer omdat we een omwegje moesten maken.

Het Dagstapper boekje is van 2010 en ik had de indruk dat de oorspronkelijke wandelingen door Julien Van Remoortere van nog langer geleden zijn: hier en daar wat bomen gekapt, elders groeiden struiken tot bosjes en af en toe werd een stukje pad verhard... Maar al bij al zijn de routebeschrijvingen in het boekje nog accuraat en bruikbaar genoeg om fraaie wandelingen te maken. Voor de gedetailleerde beschrijving van deze wandeling verwijs ik dan ook naar het Dagstapperboekje (Lannoo, ISBN 9789020987225)

Jammer genoeg moesten we ook voor een stukje van de originele route uit de Dagstapper een alternatief zoeken: de kaarsrechte weg waarop de Ferme de Sure ligt, tussen referentiepunten 14, 15 en 16 is jammer genoeg "Passage Interdit" geworden.

Aan referentiepunt 14 volg je dus best verder de verharde Rue des Bouleaux rechtdoor, tot aan de T-kruising met de Rue Du Penant. Die volg je naar links. Na ruim een kilometer kom je voorbij een GSM-mast aan het gemeentenaambord van Dréhance. Zo'n 250m verder linksaf de Rue de Waizin. Op het kruispunt met de Rue de Sure volg je de smalle weg links, die al snel een veldweg wordt. Op de T-splitsing van veldwegen ben je met enkele stappen naar links aan referentiepunt 16, waar je rechtsaf het oorspronkelijke parcours weer oppikt.

Voor de gedetailleerde beschrijving van de rest van de wandeling verwijs ik naar het Dagstapperboekje (Lannoo, ISBN: 9789020987225)

++++

Praktisch:
We parkeerden bij feestzaal Salle Les Nutons, aan het centrale kruispunt in Furfooz een paar honderd meter de Rue du Camps Romain in. De genummerde waypoints in mijn track zijn de GPS referentiepunten uit de dagstappersgids.

Horeca:
Op de noordelijke lus zagen we nergens Horeca. Maar vermits onze auto nabij het startpunt in Furfooz stond, gebruikten we die als ravitailleringspunt halfweg de dagstapper en was het niet nodig om veel mondvoorraad mee te nemen.

01 Kruispunt Furfooz

15 Boerderij Ferme de Sure

Boerderij met kalkstenen schuur

16 Afdalen naar zuiden

Volgens de dagstappersgids "Haaks linksaf" maar omdat die weg verboden is geworden komen we uit de andere kant en is het "haaks rechtsaf"

Het bordje op de paal links leert ons dat Furfooz hier op 222m hoogte ligt. Rechts onder de stenen waarvan Julien V.R. vermoedde dat het grensstenen zijn.

Langs een zijweg van de Rue du Monchon verlaten we het dorp en zijn hier net de Ri de Sebia overgestoken

Ferme de Sure est un ancien siège d'une seigneurie hautaine), la ferme–donjon de Sûre fut construite au XIIIe siècle. La 1ère mention date de 1323 et est associée à son propriétaire, Jacques d'Awagne, bourgeois de Dinant.

Grote Routepad GR129

GR129 gaat rechts, wij volgen de asfaltweg naar links

Langs de Route de Veves

We volgen de Rue Des Bouleaux nog 350m tot aan de T-splitsing met de Rue du Penant. Die volgen we linksaf voor 1.5 km

Op de Y-splitsing gaan we linksaf de Rue De Walsin in.

Rechts van de weg net voor de GSM-mast is er een soort natuurstenen hokje van de watermaatschappij met boven de deur de cijfers "1955", Even verder passeren we het gemeentnaambord "Drehance"

Referentiepunt 15 ligt aan deze grote hoeve. Volgens de tekst in de dagstapper hadden we langs deze wegel naast de hoeve moeten komen, maar dat mag niet meer.

De weg langs de hoeve en referentiepunt 15 is een privéweg die niet betreden mag worden.

De Ferme de Sure domineert het landschap op heel deze wandeling. Behalve in de diepte van de Lesse-vallei was de hoeve vanop bijna ieder open plekje zichtbaar