Furfooz - Deel 1 Dagstapper

November 25, 2020
May 2020

near Furfooz, Wallonia (Belgique)

DEEL 1

Eind mei 2019 maakten we nog eens een wandeling uit de "Dagstappergids Ardennen deel 3" van Julien Van Remoortere (°1930 +2018). We kozen wandeling nr. 7 in Furfooz, nabij Dinant.

De wandeling bestaat uit twee delen: twee lussen die kruisen aan het centrale kruispunt van het dorpje Furfooz, dat dan ook het startpunt van de wandeling is. Om praktische redenen (aantal waypoints) wordt de gpx-trail van deze dagstapper in twee delen gesplitst.

Deze track is het EERSTE DEEL van de wandeling: de lus ten zuiden van Furfooz en langs de Lesse. Deze eerste lus daalt af naar het bosrijke gebied aan de Lesse. Dit gedeelte van de wandeling viel het meeste in onze smaak: als je in de buurt bent met te weinig tijd om de hele dagstapper te doen, dan raad ik dit gedeelte aan.

Het Dagstapper boekje is van 2010 en ik had de indruk dat de oorspronkelijke wandelingen door Julien Van Remoortere van nog langer geleden moeten zijn: hier en daar werden wat bomen gekapt, elders groeiden struiken zo hoog dat ze soms het uitzicht wat beperken en af en toe stap je over een stukje pad dat niet langer onverhard is... Maar al bij al zijn de routebeschrijvingen in het boekje nog accuraat en bruikbaar genoeg om fraaie wandelingen te maken. Voor de gedetailleerde beschrijving van deze wandeling verwijs ik dan ook naar het Dagstapperboekje (Lannoo, ISBN 9789020987225)

++++

Praktisch:
We parkeerden bij feestzaal Salle Les Nutons: aan het centrale kruispunt in Furfooz een paar honderd meter de Rue du Camps Romain in. De genummerde waypoints in mijn track zijn de GPS referentiepunten uit de dagstappersgids.

Horeca:
In de buurt van de Gare de Gendron (aan de brug over de Lesse en referentiepunt 7) is er horeca. Maar vermits onze auto nabij het startpunt in Furfooz stond, gebruikten we die als ravitailleringspunt en was het niet nodig om (veel) mondvoorraad mee te nemen.

01 Kruispunt Furfooz

PictographPark Altitude 715 ft

09 Oude Linde

Oude Linde

Het bordje op de paal links leert ons dat Furfooz hier op 222m hoogte ligt. Rechts onder de stenen waarvan Julien V.R. vermoedde dat het grensstenen zijn.

Langs de GR126 vertrekken we uit Furfooz

Reeds van in het begin van de wandeling zien we zo'n anderhalve kilometer naar het noorden de enorme Ferme de Sure

Aan de splitsing van boswegen de GR linksaf volgen

Point de Vue. Uitkijken op gehucht Challeux, beneden aan de Lesse

Uitkijken over de spoorwegbrug over de Lessen en op Les Aiguilles de Chaleux

Afdalen door het bos naar de Lesse

De GR126 verlaat ons hier en steekt de brug over. Wij blijven de Lesse volgen aan deze oever.

We volgen het pad langs de Lesse. Lijkt er op dat het hier in vochtige periodes zeer drassig kan zijn.

We gaan langs deze spoorwegbrug de Lesse oversteken.

Het pad klimt omhoog naar de spoorwegbrug. Boven op de brug loopt er een smal pad afgescheiden van de sporen naar de overkant van de Lesse

Van op de brug zien we al enkele kayaks de Lesse afvaren (vrij weinig water toen)

Langs dit pad kwamen we weer omlaag van de spoorwegbrug.

Aiguilles de Chaleux

De weg loopt hier onder spoorlijn door aan referntiepunt 5

Langs de Lesse

De weg langs de Lesse loopt door een bos met hoge naaldbomen

Weg N910 van Achêne naar Mesnil-Saint-Blaise loopt over deze brug over de Lesse. De Gare de Gendron ligt aan de overkant van de brug.

De Lesse vanop de brug met de N910

Hier verlaten we de N910 via een paadje naar links. (dus NIET oversteken!)

Bruggetje over de Ri Des Forges

Langs de GR129 omhoog geklommen uit de vallei van de Lesse naar Molemont

Grote Routepad GR129

Molémon

Aan referentiepunt 9 gaat de GR129 rechts, wij gaan rechtdoor

Boom en rustbank

Rue du Camp Romain naar Furfooz

L'église Saint-Pierre est une petite église à nef unique de style néo-classique en moellons de calcaire construite en 1759 et considérablement remaniée en 1866

PictographSummit Altitude 453 ft

Les Aiguilles de Chaleux

Les Aiguilles de Chaleux is een kalksteenmassief enj is geklasseerd als Uitzonderlijk Waals Erfgoed. De rots wordt beschouwd als een van de mooiste kliffen van België

P Salle Les Nutons

Point de Vue Sur Challeux

Rue Des Aiguilles de Chaleux

• Photo of Willie-willie
    Willie-willie Dec 4, 2020

Bedankt Luc,,,,deze is voor de zomer.