fuente calzada a alt de la Ibola pel barranco Malo i del Agua Negra

Photo offuente calzada a alt de la Ibola pel barranco Malo i del Agua Negra Photo offuente calzada a alt de la Ibola pel barranco Malo i del Agua Negra Photo offuente calzada a alt de la Ibola pel barranco Malo i del Agua Negra

May 16, 2021
May 2021

near Algimia de Almonacid, Valencia (España)

Ruta clàssica i imprescindible per la Serra d'Espadà.
La ruta comença a la fuente de la Calzada vora la carretera d'Algimia a Alcúdia. Des de la font puja una senda a los Corrales de la Calzada on cal baixar a la dreta cap al barranco del Agua Negra (la senda que puja per l'esquerra va a la cueva del Estuco i pic d'Espadà).
Al barranco del Agua Negra cal seguir la senda que puja per la vora remuntant-lo fins a la confluència amb el barranco Malo. Ací cal seguir amunt pel barranco Malo. A la part alta la senda coincideix amb una pista però cal seguir per la senda que retalla la pista. Cal seguir la pista uns metres i a una revolta una fita marca la continuació de la senda que puja cap al corral de Juan Vicente per on segueix la ruta (una altra opció és seguir la pista que fa cap també).
La senda travessa un alcornocar aclarit fa deu anys fins que arriba a la pista que des de la Nevera baixa a Almedíjar. A la dreta, dalt, queden les restes del corral de Juan Vicente però la ruta baixa a l'esquerra per la pista fins que després d'una revolta formigonada hi ha a la dreta la senda que entra cap al Collado Maleno per on s'ha de seguir (la pista principal continua a la fuente la Parra).
Cal seguir la senda que entra al collado Maleno i traspon a la solana. Abans la senda pujava al Alto de los Erizos per a seguir tota la cresta. Ara s'ha obert una senda per la solana per tal d'evitar passar per la cresta on creixen els coixinets de monja (erizos), l'únic lloc d'Espadà on ho fan, i malmetre un ecosistema tan fràgil. La senda circula per la solana i puja finalment al collado de los Erizos entre el Alto de los Erizos i el Alt de la Ibola.
Des d'ací continua per l'aresta fins a situar-se sota el Alto de la Ibola on conflueixen els termes d'Almedíjar, Aín i Algimia. La senda segueix per la solana fins a l'aresta que entra a Cullera. Cal deixar a la dreta la senda que puja al Alto de Cullera (i baixa per las Piedras de Cullera o la Refición) i seguir a l'esquerra cap al collado de Aín o de Torres.
Abans però el track se'n desvia per a pujar al Alto de la Ibola o Alto de la Refición. És on conflueixen els termes i també les partides de la Refición d'Almedíjar i la gran partida de la Ibola d'Aín (més avall hi ha la subpartida de la Reflexió, a la ratlla d'Almedíjar on se l'anomena Refición).
Des d'ací la senda baixa al collado de Torres per on passava el camí de la Ibola a la Calzada. Recte queda el pic d'Espadà però cal seguir a l'esquerra per una senda que baixa cap a la fuente la Parra.
Per la fuente la Parra passa una pista que des de la Nevera d'Algimia va a Almedíjar (i que hem passat abans), i que cal seguir a l'esquerra per la Umbría del Villar fins que cal desviar-se a la dreta per una pista que entra a uns antics bancals d'ametlers. Abans d'arribar a la dreta queda la senda del barranco del Agua Negra que recorre tot el barranc avall fins que enllaça amb el barranco Malo tancant el cercle i retornant pel camí d'anada.
La present ruta és una actualització d'esta:
on s'ha canviat el tram del Alto del Erizo, senda clausurada per les autoritats del parc, per la variant oberta per la Solana. A més la baixada del collado de Torres a la fuente de la Calzada es fa per la senda oberta recentment.
Una altra ruta que coincideix però sense fer el tram dels cims és:
Trobarem més informació de la ruta en qualsevol dels dos enllaços anteriors.

fuente la Calzada

Font d'aigua no fiable, tauletes i torradors. Hi ha una antiga zona d'acampada municipal.

barranco Malo

Seguir a la dreta pel camí que remunta el barranc. La tornada es fa per l'esquerra.

senda dreta

Al collado Maleno

esquerra

Dreta al Alto de Cullera, la Refición o las Piedras de Cullera.

Alt de la Ibola

També anomenat Alto de la Refición o de la Reflexió.

collado Torres

Senda esquerra. Recte continua a la pista d'Espadà (entre la Nevera i el coll de la Ibola) i al pic d'Espadà.