FRİG YOLU Demirli Memeç Kayalıkları

April 11, 2016
April 2016

near Demirli, Afyonkarahisar (Türkiye)

TARİHİN MERKEZİNDE FRİGYA ÜLKESİNDE temalı FRİG YOLU Kitapçığının (Hüseyin Sarı) elime geçtiği son birbuçuk yıldan beri sabır gösteriyordum. Okudukça ilgim artıyordu. Anadolunun göbeğinde gizli bir vaha gibiydi, keşfedilmeyi bekleyen.
Nihayet en uygun zamanı yakalayınca sırt çantamı toparlayıp düştüm yollara.
Çok değerli dostlarım Yahya Kabak ve Metin Uluışık bana yol arkadaşı oldular. İyi ki onlarla birlikteydim. Çünkü ilk gün benim GPS cihazım bozulunca Metin Uluışık kendi GPS cihazıyla 8 gün boyunca ekibimize rehberlik yaptı.

1.gün 6 km.
Ankara dan Seydiler'e otobüs yolculuğu ile başlayan macera Seydiler'de kısa bir yemek molası ve hazırlığı takiben Karakaya köyüne doğru yürüyüş ile devam etti.
Kavruklar mahallesinin üst tarafındaki Keserler mahallesine kadar uzandık.
Kavrukların çıkışında güzel bir kamp yeri var. Çadırlarımızı kurduk.Hava çok soğuk. Fakat yol arkadaşlarım ve ben iyiyiz. Sabah ola hayır ola.

2.gün Keserler - Alanyurt 15km Toplam 21 km
Çok soğuk bir sabahta uyandık. Yağış almadan kampı topladık. Keserler den itibaren yavaş yavaş yükselmeye başladık.
Yemişen yaylasını geçerek Ağın dağı eteklerine ulaştık. Ağın dağındaki kaya yerleşimleri çok etkileyici idi.
Yine yükselmeye başlayarak bu 8 günlük yürüyüşümüzün en yüksek noktası olan 1610 m lik bir Geçiti aştık. Bir gün önceki kar yağışı yolumuzu ve çevremizi güzelleştirdi.
Ornaş bölgesine ulaştık. Büyük bir kaya kütlesi içine oyulmuş yerleşim odaları çok ilgi çekiciydi.
Duraklar mahallesine ve müteakiben Alanyurt köyüne kadar adeta çamur ile boğuştuk. Beyaz ve koyu renkli tüf yapısındaki topraklar ıslanınca adeta kaymak gibi oluyor. Neyse zaman kaybettik ama düşmeden başarılı bir şekilde tırmandık ve ilerledik.
Alanyurt köy muhtarı SEYDİ KARAKAYA (05373656790) bizim için Divaneoğlu köy odasını açtı. Sıcakta dinleniyor, tarhana çorbası içiyoruz. Biraz sonra köy merkezinde CÜLÜNÜN YERİ nde sac kavurma yemeğe gideceğiz.
Muhtarımıza ve bütün köy halkına binlerce teşekkürler.

3.gün Alanyurt - Ayazini 22 km Toplam 43 km
Ayazini Selimiye arası 4,5 km asfalt. Asfaltta yürümek bize yakışmaz. Bir araç kiraladık. Selimiyeden yürüyüşe başladık.
Friglerden beri yüzyıllarca kullanılmış antik yollardaki tekerlek izleri bizi karşıladı. İşaretler seyrek ve silinmiş dahi olsa yolu takip etmek oldukça kolay.
İbrahim İnleri yakından görebildiğimiz ilk Frig Evleri oldu.
Büyük bir davar sürüsü ve onun koruyucu köpekleri ile yolumuz kesişti. Havlayarak etrafımızı sardılar, korkmayınca ve onlara güzel sözler söyleyerek sakinleşmelerini bekleyince neredeyse bize arkadaş oldular. Bizleri epeyce takip ederek uğurladılar.
Eski Eymir e doğru bir dere boyunca budanmış söğütleri takip ederek ilerledik. Dereyi sol kıyısından takip etmenizi öneririm.
Ayazini Göletinde de sol kıyıyı takip etmelisiniz. Bu bölge biraz karışık ve belirgin bir patika yok. Sabırlı olmalısınız.
Göletten sonra manzara tepesine tırmanınca Ayazini Vadisinin muhteşem görünüşü sizleri hayran bırakacaktır.
Ayazini köyünün girişinde bir Frig Evinin önündeki Frig Yolu ve geçit kapısı çok etkileyiciydi.
Ayazini köyünde ŞEFİKA GÖKTEPE hanımın (05336595844) gözlemeleri ve kalabalık değilseniz kahvaltıları için çok güzel bahçeli evine uğramadan geçerseniz daha sonra üzüleceksiniz.
Köy Muhtarımız SAMİ KARAKAYA (05446300397) nın bizi misafir ettiği Köy Odasında sıcak geçen gecemizin mutluluğu bize yetti. Muhtarımıza sonsuz teşekkürler.

4.gün Ayazini - Demirli. 17km Toplam 60 km
Şefika hanımın sohbet dolu kahvaltısından sonra Ayazini köyünü terkediyoruz. Ayazini çıkışında kaya mezarları ile uğurlanıyoruz.
Frig döneminden kalan tekerlek izleri ile sık sık karşılaşarak Köhnüş Vadisine ulaştık.
Söğütlerle süslenmiş bir dere boyunca uzanan vadinin her iki tarafındaki kayalıklar boyunca ilerlerken önce Maltaş anıtına, sonra Yılantaş ve Aslantaş anıtlarına uğradık.
GökgeliYurdu mevkiinde renkli peribacaları bizlere harika görüntüler verdi.
Basamaktaş ve Sulu Manastır bölgelerini geçince Taşlık Tepeye doğru yükseldik.
Demirli Köyünde Muhtarımız KADİR ŞAHİN bizleri karşıladı. Kadir bey DEMİRLİ KÖYÜ FRİG EVİ nin bu gece evimiz olacağını müjdeledi.
Frig Yolu yürüyüşçüleri için FRİGKÜM önderliğinde yapılan bu FRİG EVİ ihtiyaçlarımızı mükemmel karşılayan bir hizmet evidir. Banyo dahil her isteğimizi karşıladık.
Demirli Köyünün misafirperverliği, Muhtarımız KADİR ŞAHİN (05318348182) ve oğlu HÜSEYİN ŞAHİN (05325823901) in yakın ilgisi unutulmaz. Binlerce teşekkürler.

5.gün Demirli - Memeç Kayalıkları 17 km Toplam 77 km
Demirli Kale kenarından antik frig yollarını takip ederek yükselmeye başladık.
Bayramaliler göletinden sonra Akdere Vadisi boyunca kaya oluşumları etkileyiciydi.
Basamaktaş inişini kazasız belasız başardıktan sonra Burmeç Çeşmesine ulaştık. Antik Frig Yollarının en etkileyici bölümü ile karşılaştık. En az 2500 yıl boyunca tekerleklerin aşındırmasıyla dar ve derin (takriben 5 m) bir geçit halini almış antik yol hayatta kalmaya çalışıyor.
Burmeç Anıtı maalesef definecilerin vahşetine maruz kalmış ve özelliğini kaybetmiş.
Parkurun en görkemli kaya oluşumları ve peri bacaklarını barındıran Işıkini Vadisi, Samanini Vadisi ve Bayramaliler Vadisini kolayca geçmek mümkün değil. Çünkü öylesine etkileyici güzellikler var ki ziyaretçi her kayayı, her kaya oluşumunu fotoğraflamak istiyor.
Derken Aslankaya Tapınağı biraz harap edilmiş olmasına ragmen muhteşem görünüşü ile bizleri yanına çekti.
Emre Göletini geçerek kamp alanımıza, Memeç Kayalıklarına ulaştık.
Kampımızı kurarken Frig Yolu Yaratıcısı Hüseyin Sarı hocamız ve Afyon Kocatepe Üniversitesinden bir grup Öğretim Üyesi arkadaşlarla karşılaşmamız bizim için güzel bir sürpriz oldu.

6.gün Memeç Kayalıkları - Sarıcaova 10 km Toplam 87 km
Urumkuş Yaylasına çıkan vadi boyunca yavaş yavaş yükselerek aşağı ve yukarı Yarıldak Kayalıklarını ve Sülünün yeri denilen çiftlik bölgesini geçtik. Şanslıyız. Hiçbir köpek ile karşılaşmadık. Çünkü köpekli sürüler bizden çok önce uzaklara yaylıma gitmişlerdi.
Urumkuş yaylasında bir küçük çiftlik kulübesi önünde öğle yemeği molası ve çay dinlenmesi verdik.
önce kısa boylu çam ağaçlarından oluşan seyrek bir orman içinde sonra geniş bir ovada ilerleyerek Sarıcaova köyüne ulaştık.
Köy Muhtarımıza birkaç kez telefon ederek konaklama isteğimizi bildirdiğim FRİG EVİ hayali ile Sarıcaova köyüne geldiğimizde ve Köy Muhtarı İSHAK KARATAŞ (05354008549) ile Frig Evinin kapısını açtığımızda büyük bir hayal kırıklığı yaşadık.
Demirli köyündeki Frig Evi ne kadar bakımlı ve kullanışlı idiyse burası aksine o kadar berbat bir haldeydi. Köy Muhtarının misafir kabul ettiği bu evde hiçbir temizlik yapılmamış. Her taraf ölü sineklerle dolu. Tuvalet klozeti henüz hiç kullanılmamış olmasına rağmen kırık. Termosifon çalışmıyor. Su bağlantıları kaçırıyor. Mutfak lavabosu gideri bozuk ve pis su evin holüne birikiyor. Dolu bir tüp kullanıma hazır bekliyor, fakat yeni alınmış set üstü ocak henüz paketinden çıkarılmamış. Ranzalar naylon kılıfında yatak, çarşaf takımları, yastıklar ve battaniyelerle dolu.
Özetle FRİGKÜM tarafından FRİG YOLU YOLCULARI için yaptırılan bu ev maalesef sahipsiz kalmış.
İlgili kişi ve kuruluşların spor sezonunun başladığı bu günlerde bu konuya acilen çözüm bulmalarını önemle hatırlatıyoruz.

7.gün Sarıcaova - Gökbahçe 13 km Toplam 100 km
Tarihin Merkezinde Frig Ülkesinde yürüyüşe devam ediyoruz.
Bu parkur tamamen çam ormanı içinde uzanan, çeşitli su kaynakları ile dolu, insanın gerçekten doğayı içinde hissedebildiği bir tabiat parçası.
1310 metreye kadar yükselince yemyeşil çimenlerle kaplı yüksek açık alanda buluyorsunuz kendinizi. Köpeklerin koruduğu keçi ve koyun sürülerle birlikte yol alıyor ve çobanlarla arkadaşlık ediyorsunuz.
Gökbahçeye inerken Gancıkonağı (Hancı Konağı) mevkiinde mutlaka uzun bir mola vermenizi öneririm.
Biraz daha aşağıda Bahşeyiş Anıtı (defineciler onu da harap etmişler) bizleri karşıladı.
Gökbahçe Muhtarı RAMAZAN KAYA (05366152660) tarafından karşılandık. Köy odasına misafir edildik. Minnettarız.
Yarın Midas bizi bekliyor.

8.gün Gökbahçe - Yazılıkaya (MİDAS) 18 km Toplam 118 km
Şahane bir orman içi patika yolu takip ederek Oynaş köyüne ulaştık. Köyde 2 adet kangal köpeği bize takıldı. Birkaç km birlikte yürüdük.
Ekili ve ziraat yapılan geniş ovalarda bazan dereler geçerek ilerledik. Orman içinde 1300 m rakımlı bir aşıtı geçmek için yükselirken Gökçegüney Kalesinin yanından geçtik.
Gökçegüneyde bir çiftlikte ayran ikram edildi. Sıcak altında yanan yürüyüşçüler için en güzel ikram ayrandır. Sağolsunlar.
Hafif dağlık bir arazide alçak bir sırtı aşınca Yazılıkaya karşımızda belirdi.
TUTKUN KAFE Cevdet Aydoğan (05313418182) 8 günlük maceramızın son noktası. Çerkez Karaçay usulü Hıçın Böreği bu Kafenin spesiyalitesidir. Etli yuvarlak börek de çay ve domates salatası ile iyi gider.

8.günün devamı.... MİDAS 4 km Toplam 122 km
Son olarak TARİHİN MERKEZİNDE FRİG ÜLKESİNİN DİNİ MERKEZİ MİDAS şehrini ziyaret ederek bu doğa maceramızı taçlandırdık.
50 m yükseklikte geniş bir kaya düzlüğü üzerine kurulmuş akropol, anıtsal yapılar, mezarlar, su sarnıçları, yollar ve kutsal yapılar arasında belirlenmiş bir yürüyüş çizgisini takip ederek ilerledik.
En etkileyici yapı pek tabii ki Ana Tanrıça Kybele ye tapınma için yapılmış Yazılıkaya.
Günümüze kadar gelmiş yapıların çoğu aşınmış, sadece taban yapısı kalmış ve ancak hayal gücünüzü çalıştırarak görebileceğiniz eski eserler.

Yol arkadaşlarım Yahya Kabak ve Metin Uluışık ile bu uzun yürüyüşü tamamlamanın mutluluğuna doyum olmaz. Mükemmel bir ekip oluşturduk. Arkadaşlarıma çok sevgi ve saygı duyuyorum.

Bu yürüyüşümüze başlamadan hemen önce çok değerli dostumuz Haluk Erköse nin saygıdeğer eşi Işıl Erköse hanımefendinin rahatsızlığını öğrenmiştik. Bu yürüyüş boyunca ziyaret ettiğimiz bütün antik tapınma yerlerinde, Kybele Ana Tanrıça için yapılmış her kutsal mekanda Işıl Erköse hanımefendi için bizler de kendi içsel dünyamızda sağlık ve afiyet diledik.
Bu sebeple bu yürüyüşümüzü Işıl Erköse hanımefendiye ithaf ediyoruz.

TARİHİN MERKEZİNDE FRİG ÜLKESİni bizlere tanıtan saygıdeğer hocamız Hüseyin Sarı beye ayrıcalıklı teşekkürlerimizi gönderiyoruz.

Doğada Kalalım Sağlıklı Olalım.

Golet

30-MAR-16 10:01:47

• Photo of ersenkutukcu
    ersenkutukcu Jul 29, 2019

Hava sıcak olmasına rağmen çok keyifli bir yürüyüş oldu. İlk gece demirli bentinin olduğu vadide kamp kurduk. Burada su kaynağı da olduğundan kamp için öneririm.