FR Le Grand Veymont

1930
August 2, 2023
August 2023

near La Ville, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

De Grand Veymont (Grote Oude Berg), 2341 m, is het hoogste punt van de Vercors, een bergketen die adembenemend mooi uittorent boven het dal. We starten de wandeling vanaf Le Grillet Sport. Vandaaruit gaat het eerst over brede paden in de luwte van de bomen al snel steil bergop. Maar dit is nog klein bier i.v.m. de rest van de tocht. Vanaf de Pas de la Ville (doorsteekpas naar het achterliggend natuurgebied) begint het echte werk. Via smalle kronkelpaadjes gaat de tocht snel omhoog. Er is enig risico op deze paden, enige oplettendheid is vereist (2 dagen nadat we de berg beklommen werd iemand geëvacueerd per helikopter). De vele berggeiten die je tegenkomt kijken nieuwsgierig naar de menselijke passanten en lijken soms wel honend te grinniken omwille van onze stuntelige manoeuvres.
We deden deze tocht met Imanu (7 jaar) en Lily (5 jaar en nog geen 2 maanden). Ze deden dit beiden fantastisch. Imanu was heel beredeneerd, soms wat bang, hij had wat motivatie nodig af en toe om een gevaarlijker ogend paadje te willen aanvatten. Lily heiste zichzelf helemaal op eigen kracht zonder morren, met veel enthousiasme de berg op. Een klim van maar liefst 1200 meter (de geregistreerde hoogtemeters kloppen niet helemaal volgens de effectie hoogte van de Grznd Veymont en het startpunt) voor een 5 jarige...wauw! Apetrots op beide kindjes.
Op de top gaven we hen een speciaal bandje met daarop een houten afbeelding van een bergtop om hun bijzondere prestatie te eren.
Prachtige vergezichten...je waant je toch even op het dak van de omliggende wereld.
Een van de bijzonderste tochten die ik al heb ondernomen.
Er was de mogelijkheid tijdens de terugtocht om iets voorbij de Pas de la Ville rechtsaf te slaan en via een mooi stukje bos terug te keren, maar de tocht was zo al bijzonder uitdagend voor de kindjes (en ook voor Tineke), dus lieten we deze extra kilometers achterwege om via hetzelfde pad als de heenweg terug te keren.
De foto's doen de werkelijkheid bij deze bergtocht niet voldoende eer aan. Wat een prachtige vergezichten.