Photo ofFonts i turons al Parc de la Serralada Litoral: Òrrius, Argentona, Castell de Burriac Photo ofFonts i turons al Parc de la Serralada Litoral: Òrrius, Argentona, Castell de Burriac Photo ofFonts i turons al Parc de la Serralada Litoral: Òrrius, Argentona, Castell de Burriac

December 28, 2023
December 2023

near Òrrius, Catalunya (España)

El Parc de la Serralada Litoral s'estén entre el riu Besòs i la riera d'Argentona, del mar a la depressió del Vallès Oriental, format per turons i boscos mediterranis.
La ruta proposada surt d'Òrrius, de l'aparcament a tocar de la carretera de la Roca. Baixem cap al carrer de Barcelona, en direcció a ponent. Travessem la carretera d'Argentona i enfilem el camí de Can Blanc. Darrere del cementiri agafem un corriol fins a una pista més ampla que seguim a la dreta. Passarem a tocar de Ca n'Altafulla, pel Pla de Sagasta i ens endinsem al bosc, sempre cap a ponent, agafant pistes i corriols. Prop d'Argentona, i en un revolt de la pista, agafarem un corriol en baixada cap a les tres primeres fonts del recorregut, la d'en Baló, la de la Cua Llarga i la de les Oliveres, totes tres ben restaurades, però sense aigua en aquest any de sequera. Al final del torrent entrem a Argentona pel carrer dels Ferraters. Seguim fins a la famosa font Picant d'Argentona, on només raja aigua tractada, i pel torrent de la Feu i l'avinguda de Burriac, arribarem a la font del Mig. A partir d'aquí anirem a buscar el torrent de Burriac fins al camí Vell de Burriac. Passarem, successivament, per les fonts del Camí, Sureres, Esquirolet, Esquirol, del Grup i del Ferro; totes sense aigua.Continuem pujant pel marge esquerre del torrent cap al Castell de Burriac. Seguint el corriol arribaríem a la pista del Castell. Alternativament, podem agafar un parell de dreceres, sense massa dificultat que ens menen directament a la cara nord del Castell.
El Castell de Burriac, presidit per la seva torre gòtica, és el símbol històric del parc i un mirador excepcional de la serralada, la plana interior i el mar, de Mataró fins a Barcelona.
Baixem del Castell per l'anomenada grimpada d'en Marc, un corriol fresat i en fort pendent que ens porta fins a l'aparcament de la Font Picant de Cabrera. La font es troba dintre de l'Àrea de Lleure de la Font Picant de Cabrera de Mar, tancada temporalment. Per darrere el restaurant, agafem un corriol que s'endinsa al bosc fins al collet de la Creu de l'Avellà. Seguirem la pista cap al nord-est i agafarem un corriol a la dreta cap el turó de la Feu. Passarem per un mirador i arribarem a les roques de l'Àngel, un rocall just passat el turó, amb magnífiques vistes de l'entorn, del Castell de Burriac i del mar. Baixem per l'altre costat, seguint la carena, girem a ponent, passem a tocar de la font del Llop i sortim a la pista de Cirers. Ens desviem uns metres de la pista fins al turó de Cirers, presidit per la seva torre de guaita, i tornem a la pista que baixa fins al coll de Gironella. Deixem la pista per un corriol a la dreta que s'endinsa al bosc i que recupera la pista un quilòmetre més avall. Cap al nord ja s'entreveu Òrrius. Seguim uns metres la pista fins a trobar el camí de Can Blanc. Aquí podem triar entre agafar el camí cap a la dreta i en poc més d'un quilòmetre arribarem a l'aparcament, o seguir a l'esquerra per la pista de Can Blanc fins a Òrrius. En aquest segon cas, farem un quilòmetre més.
La ruta no té cap dificultat tècnica. Si volem evitar les grimpades del Castell de Burriac, podem seguir les pistes d'accés, tant de pujada com de baixada.

IBP: 101

Aparcament

Òrrius

Ca n'Altafulla

Sender de baixada cap a l'esquerra