Fontalba - Vall de Núria - Fontalba

Photo ofFontalba - Vall de Núria - Fontalba Photo ofFontalba - Vall de Núria - Fontalba Photo ofFontalba - Vall de Núria - Fontalba

1927
October 23, 2022
October 2022

near Queralbs, Catalunya (España)

Fontalba - Vall de Núria - Fontalba

Rruta clàssica per anar a la Vall i al Santuari de Núria des de la Collada de Fontalba.
El punt d'inici de la ruta és el final de la pista que puja des de Queralbs a la Collada de Fontalba. Es tracta d’una pista d’uns 11 km que en vehicle tot terreny es fa molt bé però és molt pedregosa, pel que és menys recomanable fer-la en turisme.

Cal tenir en compte que, des de l'any 2021 està regulat l'accés a la Collada de Fontalba, limitant l'accés a 60 vehicles per dia, el que fa recomanable reservar l'accés a la pista, especialment en les èpoques de més afluència. El preu per vehicle i dia és de 5 €. (https://www.queralbsnatura.com/)

Al final de la pista es troba la Collada de Fontalba, on es dibuixen de forma ben clara dos camins: el de l’esquerra, que s’enfila per damunt del serrat, és el que va al Puigmal; el de la dreta, que va més de planer i una mica avall, en direcció a la ja visible Dou de Fontalba, és el que va a la Vall de Núria. El track segueix aquest sender de la dreta fins a Núria.

El camí, que és ample i ben fresat, no presenta cap dificultat i ofereix unes vistes fantàstiques. Hi coincideix la senyalització del GR-11.8, la d’Itinerannia i la d’El Camí.

A l'inici el camí és força pla i en lleugera baixada (en direcció O-NO), cap a l’abundosa Dou de Fontalba, que caldrà travessar per continuar fins al fons de la cloterada on es travessa el torrent de la Cometa. A partir d’aquest moment el camí pren direcció Est i comença a pujar per, més enllà, endinsar-se al bosc. Després d'una pujada més pronunciada i unes ziga-zagues es troba el Roc de la Fita, caire on hi ha les restes d’una barraca de pastors i des d’on es té una vista espectacular: el Serrat de les Pedrisses i camí dels Enginyers, Balandrau, Taga, Sant Amanç, les Gorgues de Núria, el Camí Vell de Queralbs a Núria i el que baixa seguint el canal cap a la central de Daió, i el cremallera de Núria.

Al davant es pot divisar l’Alberg del Puig de l’Àliga i al fons, per primera vegada, es visualitza el Santuari de Núria, envoltat dels cims que formen l'anomenada "Olla de Núria”. Després d’aquest punt, el camí ja comença a baixar, travessant la Coma de Gombrèn, on hi ha una barraca prou ben conservada que pot servir d’aixopluc. La resta del camí és pràcticament tot de baixada fins a la Vall.

La meravellosa Vall de Núria, és una vall pirinenca amagada entre altes muntanyes, inaccessible per als cotxes, només s'hi pot arribar en el tren cremallera o bé caminant, seguint alguns dels camins de muntanya des de Fontalba o des de Queralbs. Un cop a la vall, s'hi pot gaudir de diverses activitats relacionades amb la natura i l'alta muntanya.

A la Vall de Núria, situada al terme municipal de Queralbs, província de Girona, es troba a una alçada de 2.000 m. i s'hi troba ubicat el Santuari de la Verge de Núria, on va redactar el primer Estatut d'Autonomia de Catalunya el 1931.

Després de visitar la Vall, l'Ermita de Sant Gil i el Santuari de Núria, la ruta retorna de nou a la Collada de Fontalba seguint exactament el mateix camí que a l'anada.

Collada de Fontalba

Fontalba és un paratge dels Pirineus situat al terme municipal de Queralbs, al Ripollès i a uns 2000 m d'altitud. S'hi pot arribar gràcies a una pista forestal d'uns 11 km oberta als anys 1970 per tal de poder baixar el bestiar i també era un projecte de carretera per arribar al santuari de Núria, que finalment no s'acabà de fer. Al final de la pista comença una ruta clàssica per a l'ascensió del Puigmal i un camí d'accés a peu a Núria sense gaire desnivell que en hi porta en una hora aproximadament.

Camí a la Vall de Núria

Vistes del Santuari de Núria

Vistes del Santuari de Núria des del mirador.

PictographLake Altitude 6,413 ft

Llac de Núria

Llac de Núria i les seves barques.

Font i llac de Núria

Ermita de Sant Gil

Santuari de Núria

Interior del Santuari de Núria

Collada de Fontalba

• Photo of Roberto J. Alcalá Sánchez
    Roberto J. Alcalá Sánchez Nov 7, 2022

Realicé la ruta a principios de noviembre después de la llegada de las primeras nieves y el camino fue fácil de seguir sin problemas, aunque hubiera trozos un poco cubiertos de nieve. Por el camino hubo algunas subidas y bajadas, no muy pronunciadas ni largas, por lo que es una ruta que se puede realizar con niños y animales.

• Photo of @ᑎᑎ@
    @ᑎᑎ@ Nov 7, 2022

Cierto, una ruta bonita y apta para todos los públicos.
    Muchas gracias Roberto por tu comentario.