Font d'es Noguer- Puig de Ses Bassetes - Serra Teixos E.

Photo ofFont d'es Noguer- Puig de Ses Bassetes - Serra Teixos E. Photo ofFont d'es Noguer- Puig de Ses Bassetes - Serra Teixos E. Photo ofFont d'es Noguer- Puig de Ses Bassetes - Serra Teixos E.

March 19, 2024
March 2024

near Fornalutx, Baleares (España)

Ruta circular desde Cuber pasando por:
- Coll des Coloms (3.4 km)
- Font des Prat (4.2 km)
- Coll de n'Argentó (8.0 km)
- Puig de ses Bassetes (8.5 km)
- Serra des Teixos E (10.6 km)
- Coll des Prat (11.0 km)
- Font de ses Tosses d'en Gallina (12.9 km)
- Puente y portillo (15.6 km)
____________________________________________________________________________________
Marcada com a Difícil per la distància i l'altitut acomulada.

La ruta d’avui té com a objectiu coronar els cims del Puig de Ses Bassetes i el Puig més alt de la Serra dels Teixos (E), de 1.212 m i 1.259 m d'altitud respectivament, partint de l'aparcament de la Font des Noguer.

L'inici d'aquest itinerari a l'aparcament que hi ha a la carretera Ma-10, que uneix Sóller amb Lluc, a l'alçada del quilòmetre 34, on també hi ha la Font des Noguer i una àrea recreativa. Comencem a caminar en direcció al camí que condueix al refugi de Tossals Verds.

Continuem caminant paral·lels al Canal dels Embassaments que transvasa l'aigua de l'embassament Gorg Blau al de Cuber, una bona mostra d'enginyeria hidràulica. És un camí planer i còmode que forma part del GR-221. Una mica més endavant podem gaudir de les impressionants panoràmiques del Puig Major, el Puig de ses Vinyes, a l’esquerra, l'embassament de Gorg Blau i davant nostre la Serra des Teixos. Quan hem recorregut uns 2,5 km arribem a un petit pont de formigó que travessa el canal.

El nostre camí travessa el pont i tot seguit traspassa un portell amb barrera que s'obre i dóna accés a un alzinar. El camí ara apareix empedrat i inicia una ascensió una mica més forta, que continua fins que, al cap de poca estona, arribem al Coll des Coloms, situat a 808 m d'alçada. Aquí hi ha, a mà dreta, la desviació senyalitzada per pujar al cim del Puig de Tossal Verds.

Continuem avançant pel nostre camí en direcció al Refugi de Tossals Verds. Uns minuts més avall ens trobem amb una bifurcació. De front continua el camí cap al refugi. Per l'esquerra surt el camí, també GR 221, que porta a la Font des Prat i a Lluc. Agafem aquest camí i una mica més endavant hi ha una altra bifurcació senyalitzada. Per la dreta tenim el camí del Comellar des Prat pel que després seguim. Ara continuem recte per anar a visitar la Font des Prat que és a escassos metres, en una gran esplanada envoltada d'alzines.

La Font des Prat també és coneguda com a “font de Massanella” per ser aquesta finca la destinatària de les seves aigües. Aquí comença la coneguda Canaleta de Massanella, que al llarg d'un recorregut de 7 km porta l'aigua fins a la possessió de Massanella, al costat del poble de Mancor de la Vall.

Comencem la llarga i dura pujada pel Comellar des Prat, situat entre el Puig de ses i el Massís de Massanella, a la dreta, i la Serra de Teixos a l'esquerra. Anem trobant rotlos de sitja de carboner. Més amunt travessem una paret de pedra divisòria entre finques per un portell.

Una mica després arribem a la font d'en Gallina, un cop sortim del bosc, ja podem veure amb claredat el Massís de Massanella, el Puig de ses Bassetes i la Serra de Teixos. El camí, en continu ascens. Més amunt, a un revolt que el camí fa a l'esquerra veiem una estaca GR. En aquest punt, a la dreta surt un tirany que, per aquesta banda, condueix al Coll de n’Argentó i després al Puig de ses Bassetes, el nostre primer objectiu d'avui.

Per l'esquerra continua el GR 221 cap al Coll des Prat, situat a 1205 m d'altitud. Agafem aquest tirany que discorre per la falda nord del Puig de Massanella i en breu arribem a un petit replà rocós. A l'esquerra tenim les fites que en pujada porten al cim del Puig de Massanella i a la dreta les que condueixen en baixada cap al Coll de n'Argentó, situat a 1.150 m d'altitud i després en pujada cap al Puig de ses Bassetes.

A aquest Puig ascendim per un vessant una mica costerut, caminant entre les roques. Encara que no hi ha camí, va bé. Continuem pujant i de seguida arribem al cim, situat a 1.212 m d'altitud, les vistes que observem des d'aquest lloc són magnifiques. El cim del Masanella a tocar i la badia d’Alcúdia al darrera. Tota l’illa, fins a Manacor, la Badia de Palma...

Iniciem el retorn seguint la mateixa direcció que hem portat a la pujada. Caminem fins arribar al camí de la GR221 a la bifurcació que hem deixat fa una estona. Ara continuem pujant fins arribar al Coll del Prat. Seguim el camí que du al Coll del Telègraf baixant durant uns minuts per visitar la casa de neu que hi ha. Lloc a on s’emmagatzemava la neu durant l’hivern per baixar-la en forma de blocs de gel a l’estiu, aprofitant la frescor de la nit. Ara, tornem enrere fins el Coll del Prat i començar l’ascensió al segon objectiu d’avui, El Puig Est de la Serra dels Teixos, el més alt de l’esmentada serra.

Una vegada al Coll travessem l’impressionant paret seca que va de la Serra dels Teixos al Puig de Massanella. Ara la pujada sense camí i amb poques fites que seguir. El cim no està gaire lluny. Uns metres abans del cim hi ha un tram molt aeri no apte per gent amb vertigen. Es molt fàcil de passar i no gaire llarg, si be, la gent amb vertígens ho pot passar malament.
Seguim per la carena fins a assolir el següent cim, assenyalat com a Serra de Teixos Est, a 1259 m. d'alçada. És el punt més alt de tota la serra i és l’inici de la Serra des Teixos.

Després de gaudir de les extraordinàries vistes que ens ofereix, tornem enrere fins arribar al Coll des Prat de Massanella a 1207 m. d'alçada. La tornada al punt de partida el fem pel GR-221, baixant pel Comellar des Prat, situat entre el Massís de Massanella i el Puig de ses Bassetes, ara a l'esquerra, i la Serra de Teixos a la dreta.

Aquest camí, en descens continu, coincideix en part, amb un seregall on podem apreciar els efectes de l'erosió de l'aigua. Arribem a la cruïlla a prop de Sa Font des Prat per on hem passat de bon matí. Ara només ens queda continuar pel mateix itinerari, però en sentit invers fins arribar al punt de partida on deixem aparcat el nostre cotxe donant per finalitzada aquesta fantàstica excursió.

13-Serra des Teixos E

Cim més alt de la Serra dels Teixos

15-Coll des Prat

Coll que es forma entre el Puig de Massanella i la Serra dels Teixos.

PictographTree Altitude 2,467 ft

Sa roca està ben crullada, menys mal que l'han reforçat amb un bloc de formigó.

Bifurcació

Seguim indicacions cap a la Font del Prat

PictographRiver Altitude 2,537 ft

Aquaducte

Canal que comunica el patà del Gorg Blau i Cuber.

PictographBridge Altitude 2,468 ft

Trevessem la canal

Aprofitem el pont per passar a l'altra banda de la canal.

Desvio dreta

Tirany que porta al Coll de n'Argentó

Desvio1

Portaló

Separació entre possessions

PictographBridge Altitude 2,559 ft

Pontarró que supera la canal de l'aigua que va cap a la possessió de Massanella a Mancor de la Vall, superant la canaleta de Massanella

Puig de Ses Bassetes1

Puig de Ses Bassetes

Puig de Ses Vinyes i Gorg Blau

Puig de ses Vinyes a l'esquerra, Serra dels Teixos a la dreta.

Puig Major

Coll de n'Argentó

Coll que separa el Massanella i Ses Bassetes

Puig Massanella

PictographPicnic Altitude 2,645 ft

Sa Font des Noguér

Sortida i arribada

Sa Font des Prat

Sa Font des Prat. Gravat a la pedra FONT DE MASSANELLA en referència a la possessió propietaria de les terres.

Puig de Ses Bassetes des del comellà del prat.