Font dels Mortits Ondara

August 24, 2021
July 2015

near Ráfol de Almunia, Valencia (España)

Entre camps de tarongers, ametllers i vinya, esquitxats per boscos, horts, masos i riuraus i encerclats de muntanyes agrestes o bé cobertes de verdor, recorrem les cinc valls de la Marina Alta i tots els pobles que hi fan niu.

Una passejada per les finques fastuoses de la burgesia del s. XIX dóna pas a una capbussada al riu Bullent. Saltem de pobliu en pobliu per la morisca vall de Gallinera fins davallar al fresquíssim salt i barranc de l'Encantada. L'endemà, divisem pintures rupestres al fons del carst del Condoig. A la vall d'Alcalà, resseguim la petjada d'Al-Azraq entre pobles moriscs i pous de gel.

Posem les botes per fer els més de 4.000 esgraons de l'imponent barranc de l'Infern. I com a cura, res millor que una tranquil·la passejada entre els edificis modernistes del sanatori de Fontilles. No badem si volem veure tots els racons que amaguen els pobles i camins de la Rectoria! Escodrinyem la plaça de Bous d'Ondara i els Pòrxens de Pedreguer i culminem la ruta al museu etnològic a l'aire lliure que és Quatre Cantons.

Tot això, fent paradeta per assaborir els conjunts històrics dels Poblets, Pego, Planes, Parcent i Orba on descobrim una gent acollidora amb un català ben viu amb deix mallorquí. Quina sort de coincidir amb la festa dels Moros i Cristians al Verger i la Baixada del Bullent a Pego! I com hem fet boca, tastem les coques de dacsa i de recapte, l'arròs al forn, la sobrassada i els figatells, la pansa i les cireres, tot acompanyat d'una misteleta.