Photo ofFigols d'Organya-Tossal de Balinyó-Tossal d'Oriola- Font de Codonyes, des de Parking Vía Ferrata Roca Narieda Photo ofFigols d'Organya-Tossal de Balinyó-Tossal d'Oriola- Font de Codonyes, des de Parking Vía Ferrata Roca Narieda Photo ofFigols d'Organya-Tossal de Balinyó-Tossal d'Oriola- Font de Codonyes, des de Parking Vía Ferrata Roca Narieda

3 hours
May 11, 2024
May 2024

near Organyà, Catalunya (España)

Preciósa circular per una zona poc coneguda i gens masificada que transita per bonics, frondosos, fressats i marcats corriols i en el que .les imatges que s'albiren del seu relleu accidentat, formen un conjunt d'excepcional riquesa ecològica i paisatgística.

Accés al punt d'inici: Sortida de de Lleida prendre direccio a Balaguer (C-12). Balaguer direcció a Ponts (C-26)(C-14). Ponts a Organya C-14), en el punt quilomètric 159, prendre direcciò a Figols d'Organyà.

Itinerari:
La ruta s'inicia a l'aparcament de la via ferrada de la Narieda que es troba abans d'arribar al llogarret de Fígols d'Organyà. En aquest aparcament hi ha aparcades moltes furgonetes Camper perquè és una zona d'escalada.

Travessem la carretera, ens desviem a la dreta per agafar un tram de pista encimentat, el qual, desguassa en una pista de terra. Seguim per aquesta pista, trobem una senyal de circulació prohibida, en fem cas omís, continuem pujant per aquesta mateixa pista, la qual, deixem, al trobar una drecera que s'enfila força. A partir d'aquí, trobem una parell més de dreceres.

Xino-xano, continuem pujant, trobem una pas equipat amb cadena, sense cap dificultat. El sender és fàcil de seguir perquè està net, fressat i amb marques grogues que són força visibles. Seguint per aquest sender, arribem a la collada en la que trobem un pal senyalitzador indicatiu del Tossal de Balinyò, però, nosaltres ens desviem a la dreta per anar a veure el Mirador de Narieda, des d'on, la caiguda de la cinglera fa respecte i les imatges que s'albiren, fantàstiques.

Admirat l'entorn, desfem un curt tram de recorregut que ens retorna al sender que mena al Tossal de Balinyò. Aquest tram de recorregut no té sender definit, per tant, ens desplacem seguint el millor pas. Un cop enllacem amb el sender principal, el seguim i arribem al cim del Tossal de Balinyò (1.211 m), inclòs a la llista dels 100 cims. Les imatges que s'albiren són fantàstiques. Després de recuperar forces, reprenem la marxa i desfem un curt tram de sender, el qual, deixem, per anar a pujar el Tossal d'Oriola (1.209 m). Aquest tram de sender que quasi bé, careneja, no té camí definit, ni marques grogues, només alguna fita, per tant, ens guiem per intuïció i buscant el millor pas. Aquesta és la única dificultat per arribar-hi, ara, sinó es vol fer aquest Tossal, només cal tornar a la cruïlla i agafar el sender més fressat i amb marca groga.

Fet el Tossal d'Oriola, davallem cap a la collada aprofitant les traces ramaderes perquè no hi ha sender definit, ni fites, per tant, ens guiem per intuïció. Arribats al coll, enllacem amb el sender principal amb marca groga que ens menarà cap al collet de la canal del Joan, Roca d'Espatllagossos, la Font de Codonyes i d'aquí, a l'aparcament. Després de la font, agafem la pista, aquesta continua desguassa a un camp, abans d'arribar-hi, el sender desvia a l'esquerra. Aquest sender és bonic, però, trobem una tartera que ens dificulta la petjada, per evitar aquest curt tram de sender, es pot continuar pel camp, eepp, això, sinó està sembrat, perquè el sender desguassa al final del camp.

En tot aquest bonic recorregut, només trobem aigua a la Font de Codonyes, la qual, està ubicada al bell mig d'una bonica roureda.

L'itinerari d'aquesta ruta es fàcil de seguir, excepte el tram que va del Tossal de Balinyó al Tossal d'Oriola que no hi ha sender definit, en canvi, la resta, recórrer força zones boscoses i els senders estan molt ben fresats i marcats.