Falgars d'en Bas Santuari Cabrera (100 cims) Pla Aiats

Photo ofFalgars d'en Bas Santuari Cabrera (100 cims) Pla Aiats Photo ofFalgars d'en Bas Santuari Cabrera (100 cims) Pla Aiats Photo ofFalgars d'en Bas Santuari Cabrera (100 cims) Pla Aiats

December 8, 2019
December 2019

•   2.7 1 review

near els Hostalets d'en Bas, Catalunya (España)

Quan des Cantonigròs veus la cinglera de Cabrera amb el seu petit santuari dalt, agafen unes ganes boges de pujar-hi.
Nosaltres ho hem fet des Falgars d’en Bas, petit llogarret on s’hi arriba per una estreta carretera que surt del KM 34 de la carretera C-153 de Vic a la Vall d’en Bas, quan ja heu deixat enrere Cantonigròs i les cruïlles cap a Rupit i Pruit (si veniu de Vic)
Al davant de la església romànica destaca un pal indicador (Cabrera), seguiu la direcció i aviat es troben fites, sempre direcció ponent trobem vora un torrent el antic Moli i arribem als Plans de la Faja. Ja anem veient a la nostra esquerra el Santuari, dalt del cingle.
Ara ve un sender amb un forta pujada, obaga i humida, alguna vegada ens hem d’ajudar amb les mans. Queda poc per dalt quan creuem dos camins travessers, nosaltres amunt fins assolir les runes del Castell de Cabrera (1308 m) amb una taula d’indicació. 360º de panoràmica, avui destaca el Pirineu nevat, des el Canigó fins l’extrem oest del Cadí, amb el característic Pedraforca al davant.
Aquest Castell es l’origen dels Vescomtes de Cabrera, important família nobiliària que va tenir terres des Lleida (Castell de Montsonís) fins al Montseny (Castell de Montsoriu)
A prop tenim el vèrtex geodèsic on ens fem la fotografia dels “100 cims”, passem el ample passadis de pedra i ja som al Santuari, reconstruït diverses vegades desprès del terratrèmol de 1427. Hi ha una hostatgeria on es pot dinar els caps de setmana (amb reserva)
Si la vista cap al Nord era bonica, cap al Sud també. La Boira ocupa la plana de Vic i el pantà de Sau.
Baixem del Santuari per unes escales fins arribar al Coll de Bram. Avancem una mica i nosaltres prenem direcció al Pla d’Aiats, cal agafar el sender de l’esquerra, per la obaga, el de la dreta baixa a la carretera.
Anem per una bonica fageda i travessem un tros humit protegit per una sirga i atenyem el coll d’Aiats. Seguim la direcció que portem i agafem el camí de l’esquerra (a la dreta altre cop va cap Cantonigròs) que va pujant fins el pla d’Aiats.
El Pla d’Aiats es un altiplà, més gran que el de Cabrera, ple de falgueres seques, doncs ja no hi pugen les vaques, deixem a la nostra dreta una antiga borda i planegem fins l’extrem sud al Pla Xic, on fem un mos asseguts vora la cinglera gaudint del paisatge.
Continuem el camí direcció Nord, resseguint la vora del precipici fins que comença a BAIXAR. De quina manera que baixa, pendent molt fort i relliscós per la obaga i les fulles. Cal bastons i experiència. Important anar seguint el track. Passem pel coll Sabastida, amb una porteta on torna a BAIXAR. Fins que no arribem a la Pallissa de Cal Sancrist no afluixa.
Baixem de la Pallisa per un sender cap una pista que anem seguint, passem pel pla de les Soques baixem altre cop per sender ( ja veiem Falgars) i travessem el torrent de la Codina, deixem el gran mas a la nostra esquerra i ja som a la pista cimentada.
Passem el pont sobre el torrent de la Codina , una mica més amunt del costat de la pista podem veure l'espectacular salt d'aigua de la Coromina amb un desnivell de 130 metres.

Una circular molt bonica per aconseguir un altre dels 100 cims. La califico de dificultat tècnica moderada, més a la vora dificil que no de fàcil, doncs les pujades i baixades son potents i en el nostre cas relliscoses.

001 Aparcament. Falgars d'en Bas

08-DIC-19 10:56:14AM Nucli del terme de la Vall d'en Bas, en un altipla, en uns cingles sobre Hostalets d'en Bas. Bones vistes cap al Nord. Hi una esglèsia romànica i algunes cases. Destaca el Mas de la Coromina, agroturisme.

002 Moli de la Faja

08-DIC-19 11:47:15AM Casa de pagès, antic moli sobre el torrent.

003 Castell de Cabrera

08-DIC-19 12:32:27PM Runes del castell dels Cabrera

004 Santuari de Cabrera

08-DIC-19 1:01:57PM Ben cuidat, el campanar te una gran campana i una bonica teulada. A la serra de Cabrera neix el riu Fluvià.

006 Coll de Bram

08-DIC-19 1:18:26PM Cruïlla, aqui arriben la majoria de camins que pugen des el Sud, de Cantonigròs. Començament de les escales amunt.

008 Pla Xic

08-DIC-19 2:30:58PM Extrem sud del Pla d'Aiats.

009 Pallissa de Cal Sancrist

08-DIC-19 3:19:00PM Bona referència , per un sender heu de baixar a la pista de sota

• Photo of pdlem
    pdlem Sep 4, 2020

Bona ruta amb poca pista i força corriols.

• Photo of joanmolamolt
    joanmolamolt Sep 4, 2020

Es una ruta bonica, especialment a la tardor